گفت‌وگو با شهرام ناظری : یک عمر تحمل کرده‌ام

1392/6/10 ۱۵:۱۸

گفت‌وگو با شهرام ناظری : یک عمر تحمل کرده‌ام

شهرام ناظری خواننده مطرح موسیقی آن‌طور که خودش بارها گفته به هیچ‌وجه از روبه‌رو شدن با مشکلا‌ت واهمه‌ای نداشته است. او زمانی که هنوز نوجوان بود، پیش استادش «بنان» می‌رفته و برایش اشعار مولانا ‌را می‌خوانده است. اشعاری از توفان، دریا، کشتی شکسته یا نهنگ غول‌پیکری که آب و خون می‌نوشد. بنان بسیار متعجب به شهرام ناظری ‌گفته بود که در این کلمات خشونت زیادی وجود دارد و این مساله زیبایی صدا را از بین می‌برد.

 

محمد تاجیک : شهرام ناظری خواننده مطرح موسیقی آن‌طور که خودش بارها گفته به هیچ‌وجه از روبه‌رو شدن با مشکلا‌ت واهمه‌ای نداشته است. او زمانی که هنوز نوجوان بود، پیش استادش «بنان» می‌رفته و برایش اشعار مولانا ‌را می‌خوانده است. اشعاری از توفان، دریا، کشتی شکسته یا نهنگ غول‌پیکری که آب و خون می‌نوشد. بنان بسیار متعجب به شهرام ناظری ‌گفته بود که در این کلمات خشونت زیادی وجود دارد و این مساله زیبایی صدا را از بین می‌برد.

اما از نظر شهرام ناظری، او مانند راننده‌ای عمل می‌کرده که جاده خاکی را به جاده آسفالت ترجیح می‌داده است. سال‌ها بعد شهرام ناظری به استاد بنان می‌گوید: «استاد! می‌بینید که من از آن دسته افرادی هستم که شنا در امواج متلا‌طم دریا را به استخر ترجیح می‌دهند.»

 

 

آواز خوانی در موزه موسیقی

در مراسم افتتاح استودیو موزه موسیقی که برگزار شد، یکی از حاضران «شهرام ناظری» بود. حضور ناظری در این مراسم باعث شد تا لحظاتی نیز به آوازخوانی این استاد اختصاص پیدا کند. شهرام ناظری علاقه زیادی به موزه موسیقی و استودیوی افتتاح شده آن دارد. به‌طوری که می‌گوید ایجاد موزه موسیقی از ارزنده‌ترین اقدامات فرهنگی در 30سال اخیر بوده است.

 

 

چرا کنسرت کرمانشاه لغو شد؟

دقیقا همان روزی که شهرام ناظری در مراسم افتتاح موزه موسیقی شرکت می‌کند، خبری در خبرگزاری‌ها منتشر می‌شود که کنسرت ناظری در کرمانشاه لغو شده است. وقتی از او درباره علت این اتفاق می‌پرسیم دراین‌باره به بهار می‌گوید: «این کنسرت به دلیل این‌که هماهنگی‌های لازم انجام نشده بود، لغو شد.»آقای ناظری در ادامه توضیح می‌دهد: «این کنسرت خیریه قرار بود در شهر دیگری برگزار شود.»

 

 

تقاضای برگزاری کنسرت در تهران

از شهرام ناظری می‌پرسیم آیا قصد برگزاری کنسرت را در تهران ندارد. او می‌گوید: «در تهران هم تقاضای برگزاری کنسرت کرده‌ایم، ولی جا نیست و سالن‌ها پر است. مثل این‌که جایی را دارند برای اواخر شهریور پیدا می‌کنند که احتمالا درآن زمان کنسرت می‌دهیم.»

 

 

الان وضعیت بهتر شده است

در سال‌های اخیر بسیاری از استادان موسیقی مثل محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، حسین علیزاده، کیهان کلهر، محمدرضا لطفی و غیره از سختی‌ها و مشکلات برگزاری کنسرت به شدت گله کرده‌اند. انگار برگزاری کنسرت در ایران یکی از سخت‌ترین کارها بوده است. اما شهرام ناظری همان‌طور که چند روز پیش گفته بود با آمدن مرادخانی به معاونت هنری، به اوضاع موسیقی بسیار خوشبین است. از نظر ناظری انتصاب مرادخانی بهترین هدیه به اهالی فرهنگ و هنر بود. مرادخانی که از سال‌های 69 تا 83 مدیر مرکز موسیقی بود، به اعتقاد شهرام ناظری از معدود مدیرانی بود که همراهی خوبی با هنرمندان داشت. به گفته ناظری کسی در عرصه فرهنگ و هنر وجود ندارد که از آمدن مرادخانی خوشحال نشده باشد. ناظری در ادامه گفت‌وگوی خود با بهار بازهم بر خوشحالی خود به خاطر آمدن مرادخانی تاکید کرده و می‌گوید: «الان خیلی وضعیت بهتر شده است و این یک چیز واضح و مشخص است. این تیم جدیدی که به وزارت ارشاد آمده‌اند بیشتر به فرهنگ و هنر توجه دارند.»

 

 

مشکلات آرام‌آرام درست شود

گرانی بلیت‌های کنسرت، هزینه‌های هنگفت برای اجاره سالن‌های کنسرت و غیره از جمله معضلات مهم موسیقی در سال‌های اخیر بوده است. درباره این مشکلات از شهرام ناظری سوال می‌کنیم. او می‌گوید: این مشکلات باید آرام‌آرام به نفع مردم درست شود. دولت باید سوبسید بدهد تا مردم بتوانند راحت‌تر و با قیمت ارزان‌تر و با خیال راحت‌تر به کنسرت بیایند.

 

 

برگزاری کنسرت برای جذامیان مهاباد

از آقای ناظری می‌پرسیم قصد برگزاری کنسرت در شهرهای دیگر یا خارج از کشور را ندارد؟ می‌گوید: بله، شاید برای جذامیان مهاباد کنسرتی برگزار کنم.

 

 

خودداری از مصاحبه با صداوسیما

شهرام ناظری هیچ‌گاه رابطه خوبی با صداوسیما نداشته است. به خاطر همین در حاشیه مراسم افتتاح استودیو موزه موسیقی وقتی خبرنگار یک شبکه تلویزیونی به او مراجعه می‌کند و اصرار بر مصاحبه دارد، به هیچ‌وجه مصاحبه نمی‌کند. چند دقیقه قبل‌تر هم وقتی خبرنگار دیگری برای مصاحبه سراغ ناظری می‌رود توضیح می‌دهد که فقط با صداوسیما مشکل دارد.

این استاد مطرح موسیقی در سال‌های اخیر بارها در گفت‌وگوهایش از تلویزیون به خاطر رعایت نکردن مساله کپی‌رایت انتقاد کرده است. او در آخرین مصاحبه‌اش گفته بود: «صداوسیما در این 30سال که در حقیقت یک عمر محسوب می‌شود، بدون اجازه از من و بدون اطلاع من و بدون در نظر گرفتن حق و حقوق من از نظر کپی رایت عمل کرده است.» او خطاب به مسئولان تلویزیون نیز گفته بود: «هریک از شما مسئولان اگر 30ماه حقوقتان را دریافت نکنید چه واکنشی نشان می‌دهید؟ من شهرام ناظری، 30سال، یعنی یک عمر است که تحمل کرده‌ام.»

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: