ظریف خبر داد: انتقال نظرات مقامات امریکایی به ایران

1392/6/6 ۰۹:۵۷

ظریف خبر داد: انتقال نظرات مقامات امریکایی به ایران

محمد جواد ظریف وزیرخارجه ایران خبر از آن داد که بلندپایگانی که در این چند روز به ایران آمده اند، پیش از این با مقامات آمریکایی صحبت هایی کرده و نظرات انها را به ایران انتقال داده اند.سلطان قابوس، پادشاه عمان و جفري فلتمن، معاون سياسي دبيركل سازمان ملل در سفر خود به تهران اگرچه آمده بودند تا درباره توسعه مذاكرات دو جانبه و مسائل سوريه با مقامات ارشد ايراني رايزني كنند اما مذاكرات آنان با مقامات ارشد كشور با يك بحث ويژه نيز همراه بوده است؛ مذاكره با امريكا. اين موضوع را روز گذشته محمدجواد ظريف تاييد كرد. ظريف در پايان مراسم بدرقه سلطان قابوس گفته است كه «موضوع امريكا يكي از موضوعاتي است كه دوستاني كه به ايران سفر مي‌كنند، درباره آن صحبت مي‌كنند.»



محمد جواد ظریف وزیرخارجه ایران خبر از آن داد که بلندپایگانی که  در این چند روز به ایران آمده اند، پیش از این با مقامات آمریکایی صحبت هایی کرده و نظرات انها را به ایران انتقال داده اند.سلطان قابوس، پادشاه عمان و جفري فلتمن، معاون سياسي دبيركل سازمان ملل در سفر خود به تهران اگرچه آمده بودند تا درباره توسعه مذاكرات دو جانبه و مسائل سوريه با مقامات ارشد ايراني رايزني كنند اما مذاكرات آنان با مقامات ارشد كشور با يك بحث ويژه نيز همراه بوده است؛ مذاكره با امريكا. اين موضوع را روز گذشته محمدجواد ظريف تاييد كرد. ظريف در پايان مراسم بدرقه سلطان قابوس گفته است كه «موضوع امريكا يكي از موضوعاتي است كه دوستاني كه به ايران سفر مي‌كنند، درباره آن صحبت مي‌كنند.»
محمدجواد ظريف در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه آيا در گفت‌وگو‌ها با پادشاه عمان درباره موضوع امريكا نيز صحبتي شده است؟ افزود: موضع ما درباره امريكا كاملا روشن است كه در گفت‌وگو‌ها نيز مطرح شد. اين دوستان، صحبت‌هايي با مقامات امريكايي داشته‌اند و بعضا هم در اين مورد صحبت‌هايي مي‌شود. موضع ما كاملا روشن است و همان مواضعي است كه از سوي رهبر معظم انقلاب و رييس‌جمهوري مطرح شده است و اين موضوع، موضوع ويژه‌يي نيست. وزير امور خارجه با بيان اينكه توافق‌هاي بسيار خوبي بين ايران و عمان صورت گرفت، اظهار داشت: اين توافقنامه‌ها آثار بسيار خوبي براي توسعه همكاري‌ها در زمينه‌هاي مختلف بين دو كشور دارد. ظريف با تاكيد بر اينكه ديدارهاي سلطان قابوس با رهبر معظم انقلاب و رييس‌جمهوري بسيار سازنده بود، اضافه كرد: درباره موضوعات مختلف دوجانبه، منطقه‌يي و بين‌المللي صحبت شد و اميدواريم نتايج و آثار آن را در بهبود شرايط منطقه مشاهده كنيم.
 وزير امور خارجه در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا از يك خانم براي سخنگوي وزارت خارجه استفاده مي‌كنيد يا نه؟ گفت: هنوز فرصت نكرده‌ام همه مسوولان وزارتخانه را حتي در سطح معاونان تعيين كنم، اما اميدواريم بتوانيم از حضور زنان توانمند در همه حوزه‌هاي ديپلماسي بيشتر استفاده كنيم. ظريف در پاسخ به اين پرسش كه آيا در وزارت خارجه اتاق فكري براي موضوع هسته‌يي تشكيل شده است؟ اظهار داشت: ما هميشه فكر مي‌كنيم اما اتاق ويژه‌يي براي آن درست نكرده‌ايم. وزير امور خارجه درباره همزماني سفر «جفري فلتمن»
معاون سياسي دبيركل سازمان ملل متحد و پادشاه عمان نيز گفت: هيچ ارتباطي بين اين دو سفر نيست و آقاي فلتمن در چارچوب مسائل منطقه‌يي به عنوان معاون سياسي دبيركل ملل متحد به ايران سفر كرده است. ظريف در عين حال اظهار داشت: بحث‌هاي خوبي بين او و فلتمن صورت گرفته است. محمدجواد ظريف، سفارت سويس را محل مشخص تبادل پيام با امريكا اعلام كرد.
وزير امورخارجه كه با ايرنا گفت‌وگو كرده درپاسخ به اين سوال كه مي‌پرسيد پادشاه عمان، آخرين برداشت‌هاي خود را از ديدگاه‌هاي مقامات امريكايي درباره مسائل منطقه‌يي و ايران با مقامات كشور ما مطرح كرد و قرار است ديدگاه‌هاي ما را نيز به واشنگتن منتقل كند، گفت: معمولا اينطور است كه ايشان به همين شكل كه برداشت‌هاي خود را از گفت‌وگوهايي كه با مقامات امريكايي داشتند با ما مطرح كردند، ديدگاه‌هاي مقامات عالي جمهوري اسلامي ايران را نيز در همين زمينه‌ها دريافت و منتقل مي‌كنند. وزير امور خارجه دولت يازدهم در عين حال گفت: البته مسير تبادل پيام بين ايران و امريكا مسير مشخصي است و روش خاصي دارد. سفارت سويس كه حافظ منافع امريكا است، پيام تبادل مي‌كند و معمولا ما از مسيرهاي ديگري، پيام رد و بدل نمي‌كنيم. ظريف تصريح كرد: اما اين انتقال برداشت‌ها كه همه براي جلوگيري از افزايش تنش و همراهي است با سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران كه تلاش داريم تنش بي‌جهت در روابط وجود نداشته نباشد، منافاتي ندارد.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: