گفت و گو با سفير سابق ايران در اردن: احتمال حمله موشکی به سوریه هست اما زمینی نه!

1392/6/6 ۰۹:۴۵

 گفت و گو با سفير سابق ايران در اردن: احتمال حمله موشکی به سوریه هست اما زمینی نه!

محمد ایرانی سفیر سابق ایران در اردن اگرچه معتقد است که راه‌حل سوريه نظامي نيست، اما از احتمال حمله نظامی – موشکی به اردن سخن گفت و وضعیت امروز سوریه را بسیار پیچیده توصیف کرد.


محمد ایرانی سفیر سابق ایران در اردن اگرچه معتقد است که راه‌حل سوريه نظامي نيست، اما از احتمال حمله نظامی – موشکی به اردن سخن گفت و وضعیت امروز سوریه را بسیار پیچیده توصیف کرد.
او می گوید: دليل متقن كه بخواهيم بگوييم كه آيا حمله صورت مي‌گيرد يا خير دقيقا مشخص نيست. اما شواهد و قرائني وجود دارد كه غرب فضاي رواني را فراهم كرده است. اين احتمال وجود دارد كه يك ضربه هوايي يا موشكي در دستور كار غرب عليه سوريه باشد.
به گفته ایرانی هيچ زماني وضعيت رسانه‌يي و موضع‌گيري سياسي برخي كشورهاي غربي عليه سوريه تا اين حد نبوده است و اين شرايط شبيه زماني بود كه به ليبي حمله شده بود و اين احتمال وجود دارد كه به مانند حمله به ليبي كشورهاي غربي وارد عمل شوند.
با این حال او بر شواهدی مبنی بر این که شرايط لازم براي حمله نظامي وجود ندارد سخن می گوید و تاکید بر این دارد که امريكايي‌ها هنوز مواضع متغيري دارند. به ويژه كنگره كه به‌شدت موافق حمله نظامي به سوريه است و از طرفي كاخ سفيد مخالف است و نشان مي‌دهد آمادگي لازم را براي اين اقدام ندارد.
او می گوید: آنچه درباره سوريه به ذهن مي‌رسد اين است كه امريكايي‌ها به صورت مستقيم وارد عمل نخواهند شد، بلكه خواهان دخالت اروپايي‌ها هستند تا امريكايي‌ها از طريق لجستيگي و ارتباطي به آنها كمك كنند. امريكايي‌ها تلاش مي‌كنند تا تجربه نه چندان خوبي را كه در افغانستان و عراق داشته‌اند را مجددا تكرار نكنند. با اين وجود امريكايي‌ها نمي‌خواهند از قافله مخالفان عقب بيفتند. با اين وجود به گفته باراك اوباما، امريكا تلاش خواهد كرد تا جايي كه مي‌تواند در دوره 8 ساله وي امريكا وارد دخالت نظامي مستقيم نشود.
ایرانی در پاسخ به این سئوال که فرانسه و انگليس چه نقشي در اين بين دارند؟ می گوید: اگر قرار باشد اقدامي هم صورت گيرد قطعا از طريق امريكا و فرانسه و ساير كشورهاي منطقه از جمله تركيه خواهد بود. با اين وجود فضاي منطقه مناسب چنين عمليات‌هايي نيست. حتي در تركيه نيز مخالفت‌هاي بسيار زيادي عليه دخالت نظامي اين كشور در سوريه وجود دارد. با اين وجود هرچه فشارها افزايش يابد روسيه آمادگي بيشتري براي مذاكره و راه‌حل براي برون رفت از بحران سوريه دارد.
او همچنین با یادآوری  نزاع بين‌المللي در مصر در دو سال گذشته به صف‌بندي‌هاي عليه و موافق سوريه مشخص پرداخت و سپس گفت: حمله غربي‌ها به سوريه به برخي مراكز حساس در سوريه خواهد بود و به نظر من بحث ورود پياده نظام به اين كشور منتفي خواهد بود. اگر حمله‌يي در سوريه باشد به صورت مستقيم نخواهد بود. وضعيت سوريه وضعيتي نيست كه به راحتي به پايان برسد و اگر ارتش و دولت سوريه بخواهند تضعيف شوند فضا براي نيروهاي تكفيري و القاعده در سوريه باز مي‌شود و دستاورد تضعيف ارتش سوريه تنها به نفع تكفيري‌ها در سوريه است.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: