جهاد چشم آبي ها

1392/6/4 ۰۹:۲۸

جهاد چشم آبي ها

مردم سوريه جهادي هاي اروپايي در اين كشور را به آلوده كردن خلوص انقلاب خود متهم كرده اند و همين امر به عنوان نشان هاي از سوي بشار اسد مورد استفاده قرار گرفته كه شورشيان، راديكالهايي مورد حمايت غرب هستند و آژانس هاي امنيتي غربي هم به عنوان يك تهديد بالقوه تروريستي از آنها بيم دارند. اما با وجود تمام صحبت هايي كه در مورد آنها جريان دارد اما اين جهاديها به ندرت با خارجيها در مورد اهداف و عقايد خود صحبت ميكنند. بنابراين، اين اولين باري است كه دو جهادي اروپايي پذيرفتند با ما به صحبت بنشينند. مبارزان چشم آبي پيششرطهايي براي ما تعيين كردند. نام واقعي و كشور محل تولدشان نبايد ذكر شود. همچنين اجازه نداريم نام شهري كه در سوريه اين مصاحبه در آن انجام شده را ذكر كنيم.



 ترجمه‌ی کسرا اصفهانی  : مردم سوريه جهادي هاي اروپايي در اين كشور را به آلوده كردن خلوص انقلاب خود متهم كرده اند و همين امر به عنوان نشان هاي از سوي بشار اسد مورد استفاده قرار گرفته كه شورشيان، راديكالهايي مورد حمايت غرب هستند و آژانس هاي امنيتي غربي هم به عنوان يك تهديد بالقوه تروريستي از آنها بيم دارند. اما با وجود تمام صحبت هايي كه در مورد آنها جريان دارد اما اين جهاديها به ندرت با خارجيها در مورد اهداف و عقايد خود صحبت ميكنند. بنابراين، اين اولين باري است كه دو جهادي اروپايي پذيرفتند با ما به صحبت بنشينند. مبارزان چشم آبي پيششرطهايي براي ما تعيين كردند. نام واقعي و كشور محل تولدشان نبايد ذكر شود. همچنين اجازه نداريم نام شهري كه در سوريه اين مصاحبه در آن انجام شده را ذكر كنيم.
پديده جهاديهاي اروپايي كه به سوريه سرازير مي‌شوند بهشدت توجه آژانسهاي امنيتي غربي را به خود جلب كرده چراكه آنها از اين واهمه دارند كه وقتي اين جهاديها به كشورهاي خود بازگردند چه خواهند كرد. به گزارش نيويورك تايمز، براساس برآورد مقامهاي اطلاعاتي اروپا و امريكا در حال حاضر بسياري از غربيها به جاي عراق، افغانستان، سومالي و يا يمن در سوريه مي‌جنگند. اين برآوردها بين 600 تا 1000 مبارز اروپايي را تخمين مي‌زنند. محرك اصلي آنها «مذهب» است؛ اكثريت آنها كساني هستند كه يا به اسلام گرويدهاند يا مهاجراني با پيشينه يا تبار اسلامي‌ هستند. افراطگرايي مذهبي اين جهاديها، تجربه نظامي‌شان در سوريه و آزادي عملي كه در مسافرت در اروپا و امريكا دارند تركيبي بالقوه مهلك است. «ماتيو اولسن» مدير مركز ملي مبارزه با تروريسم در ايالات‌متحده بهتازگي در يك كنفرانس در مورد سوريه اعلام كرد كه اين جهاديها «مي‌توانند به عنوان بخشي از جنبش جهاني جهادي به اروپاي غربي و البته ايالات‌متحده بازگردند»
«ابوطلال» مبارزي با موهاي بلوند و چشمان آبي كه كلاهي دو چشمي‌ و مشكي بر سر نهاده يكي از آن جنگجويان مذهبي است كه خواب را از چشم مقامهاي امنيتي غربي ربوده است. او مي‌گويد كه به سوريه آمده «تا به مجاهدين در برابر بشار اسد ياري رساند» اما نمي‌گويد كه از اروپا چگونه به اينجا آمده است. او مي‌افزايد كه «هر از گاهي سري به خانوادهام در اروپا مي‌زنم و به سوريه باز مي‌گردم» ابوطلال– كه اسلحه به دست در برابر پرچمي سياه كه نشان اين گروه است نشسته – مي‌گويد به «دولت اسلامي‌ عراق و سوريه» پيوسته است؛ گروهي مرتبط با القاعده در عراق كه هم عليه بشار اسد مي‌جنگد و هم مي‌كوشد تا «امارت اسلامي‌» را در سوريه بگستراند.
«دولت اسلامي‌ عراق و سوريه» كه از سوي ابوبكر البغدادي هدايت مي‌شود تندروترين گروه در سوريه تلقي مي‌شود. اين گروه با داشتن پايگاههايي در باب الحواء و نزديك مرز با تركيه، شهرهاي شمالي الرقة و حلب امتداد القاعده تلقي مي‌شود كه عليه نيروهاي امريكا و عليه دولت عراق هنگام جنگ داخلي در عراق مي‌جنگيدند. او ادعا مي‌كند كه رابطه مي‌ان «دولت اسلامي‌ عراق و سوريه» و «ارتش آزاد سوريه» (سازماني متشكل از گروههاي مختلف شورشي سوري) خوب است. او مي‌گويد:«آنها مجاهد هستند و ما هم مجاهديم. از خدا مي‌خواهيم تا ما را در مبارزه با بشار اسد هدايت كند» اما چرا بسياري از مردم در اقصا نقاط دنيا جهاديهاي خارجي را تروريست مي‌نامند؟ ابو طلال مي‌گويد: «خندهدار است به اين دليل كه ما افراد بيگناه را نمي‌كشيم اما اسد مي‌كشد. همه دنيا فكر مي‌كنند شريعت بد است اما اين درست نيست. ما به مردم كمك مي‌كنيم... و شريعت را به اينجا مي‌آوريم»
جهادگران با اعتقادي راسخ مي‌گويند ايالات‌متحده دير يا زود در تحولات سوريه مداخله خواهد كرد و اين نه براي ساقط كردن رژيم اسد بلكه براي هدف قرار دادن اين جهادگران و كشتن آنهاست. آنها معتقدند كه ايالات‌متحده از هواپيماهاي بدون سرنشين عليه جهادگران سوريه استفاده خواهد كرد درست همان گونه كه در پاكستان يا يمن رخ مي‌دهد. «ابو سلمان» دومي‌ن مبارز اروپايي - كه شالي سنتي و عربي پوشيده تا مانع شناسايي هويت او شود -  مي‌گويد:«ترديدي ندارم كه امريكاييها از هواپيماهاي بدون سرنشين استفاده خواهند كرد. به محض اينكه از شر اسد خلاص شويم، آنها هم با سلاحهاي خود وارد مي‌دان خواهند شد. البته ما با آنها هم خواهيم جنگيد. او مي‌افزايد:« اما به ياري خدا، ما در اين نبرد پيروز خواهيم شد... حتا اگر امريكاييها حمله كنند ما عقبنشيني نخواهيم كرد»
ابوسلمان يك جورهايي در زمره نيروهاي آزاد در جهادِ سوريه است به اين معنا كه هر گروهي كه به خدمات او نياز خواهد داشت به آنها خواهد پيوست و حركتي آزادانه ميان گروهها دارد. او مي‌گويد:«من در امور برقي تخصص دارم. با هر گروهي كه به من نياز داشته باشد همكاري مي‌كنم و به دليل ماهيت كارم به هيچ گروه خاصي هم نپيوستهام. همه گروهها به من نياز دارند». اما ابو سلمان مي‌افزايد كه او بيشتر با گروههاي مرتبط با القاعده مثل «جبهه النصره» و «دولت اسلامي‌ عراق و سوريه» و يا «حركة أحرار الشام الإسلامية» و «صقور الشام» همكاري مي‌كند؛ شبه نظامياني كه به خاطر تفسير خشك از قانون اسلامي معروف هستند. او مي افزايد:«آنها بهترين مبارزان اسلام هستند» ابوسلمان معتقد است كه وجهه جهادگران خارجي در سوريه خدشهدار شده است. او ميگويد به اين دليل با مصاحبه موافقت كرده تا به جهانيان نشان دهد كه مبارزان خارجي در سوريه چه ميكنند. او مي افزايد:«اگر شما ريش داشته باشيد، اگر نماز بخوانيد تروريست تلقي مي شويد. دنياي خارج ما را نميشناسد و حرف ما را نميفهمد. آنها روحيه ما را نميشناسند».
ابوسلمان با رفيق جهادگر خويش موافق است كه برخي عناصر ارتش آزاد سوريه «مجاهدين خوبي» هستند اما او از اين امر ابراز نگراني ميكند كه ايالات‌متحده به دنبال ارائه حمايت از عناصر «بد» است. حضور جهادگران خارجي در ميان حاميان محلي و داخلي شورش سوريه امري بحثانگيز است. اسلامگرايان خارجي بهطور منظم حاميان رژيم را پس از دستگيري يا شلاق ميزنند يا آنها را در «الرقة» اعدام ميكنند. ربودن سوريها، روزنامه نگاران خارجي و امدادگران از سوي اسلامگرايان در حال افزايش است. همين هفته گذشته «پدر پائولو دال اوگليو» يكي از كشيشهاي معروف يسوعي كه به مدت سه دهه در سوريه زندگي ميكرد و از حاميان انقلاب مردم سوريه بود ناگهان در الرقة ناپديد شد. ابوسلمان ميداند كه موضع جهادگران در ميان مردم سوريه چقدر شكننده است. او معتقد است كه پس از سقوط اسد و شكست او، مردم سوريه انقلاب ديگري را اين بار عليه گروههاي تندروي اسلامگرا آغاز خواهند كرد.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: