هومن پناهنده به دبا گفت: ناشرین سانسورچی می شوند

1392/6/3 ۱۳:۵۳

هومن پناهنده به دبا گفت: ناشرین سانسورچی می شوند

ممیزی و حاشیه هایش جزء جداناشدنی کتاب و صنعت انتشارات است. ممیزی هایی که هم می تواند قبل از انتشار کتاب به عنوان یک شرط اعمال شوند و هم بعد از انتشار کتاب به عنوان یک مجازات. اما طرح وزیر ارشاد جدید تغییر رویه اعمال این ممیزی ها است، تغییر که البته خود وی معتقد است باید با اصلاح قوانین همراه باشد. در بین نویسندگان و ناشران هم نظرات مخالف و موافق بسیاری در این رابطه وجود دارد که هومن پناهنده، معتقد است باید وفاقی در این نظرات اتفاق افتد تا طرحی پخته برای اعمال ممیزی ها ارائه شود.



ممیزی و حاشیه هایش جزء جداناشدنی کتاب و صنعت انتشارات است. ممیزی هایی که هم می تواند قبل از انتشار کتاب به عنوان یک شرط اعمال شوند و هم بعد از انتشار کتاب به عنوان یک مجازات. اما طرح وزیر ارشاد جدید تغییر رویه اعمال این ممیزی ها است، تغییر که البته خود وی معتقد است باید با اصلاح قوانین همراه باشد. در بین نویسندگان و ناشران هم  نظرات مخالف و موافق بسیاری در این رابطه وجود دارد که هومن پناهنده، معتقد است باید وفاقی در این نظرات اتفاق افتد تا طرحی پخته برای اعمال ممیزی ها ارائه شود.

-    طرحی که وزیر ارشاد جدید، آقای جنتی برای رفع مشکل کتابها در راه انتشار بیان کرده اند به ممیزی بعد از چاپ اشاره دارد. درواقع بحث اعمال ممیزی که پیش از این قبل از انتشار کتاب اعمال می شد  و در اصل شرطی بود برای انتشار کتاب برداشته می شود و ناشران با در نظر گرفتن قوانین خودشن کتابهای با توجه به قوانین و در چهارچوب منتشر می کنند و اگر نکردند آنوقت باید اعمال مجازات شوند. نظر شما درباره این شیوه چیست؟
استدلال های زیادی بر علیه یا موافق با این طرح وجود دارد. من هم این روز ها مشغول مشورت و پرس  جو در رابطه با ویژگی های این طرح هستم و هنوز به نتیجه ای نرسیده ام. برای اینکه به مثبت بودن این طرح برسیم نیاز به بحث و مشورت بیشتری است.
عده ای که می گویند موافق این تصمیم نیستند نظرشان این است که با این کار مشکلات دیگری به وجود خواهد آمد. آنها معتقدند که قانون در این باره مبهم است و در ابتدای کار باید قانون ممیزی از ابهام دربیاید. درواقع مرجع ناشران برای اعمال ممیزی ها باید یکی شود. مثلا مراکزی در قم وجود دارد که مذاقشان با مراکز مربوطه در تهران جور در نمی آید.
کسانی هم که موافق این جریان هستند می گویند گرچه هر تغیری از حالتی به حالت دیگر آشوب هایی را به وجود می آورند. اما این اتفاق به بهبود شرایط نشر بیشتر کمک می کند. در واقع در این شرایط اگر به من بگویند مجبور هستی یکی از این دو را انتخاب کنی من نهایتا به ممیزی بعد از نشر رای می دهم. من هم اکنون در تلاش هستم تا با اندیشه و مشورت به یکی از این دو حالت برسم.
-    البته دسته دوم همچنین معتقد هستند که اولین نکته مثبت در برداشتن ممیزی های پیش از نشر از میان رفتن اعمال سلیقه های فردی است.
بله این درست است.  شاید نکته خوب در روش مطرح شده تغییر سیاست ها در نوع اعمال ممیزی ها باشد، اما این جریان باعث می شود خود ناشر دست به سانسور بزند چون پای سرمایه اش درمیان است. درواقع در اعمال ممیزی ها تغییری رخ نمی دهد فقط سیاست بررسی ها تغییر می کند. این شیوه کمربند فشار روی نشر را شل می کند. اما ناشر به خاطر از دست دادن سرمایه اش چشمش ترسیده است پس شاید سختگیرانه تر هم رفتار کند.
-    پس طرح وزیر ارشاد قطعاً آسیب هایی را هم به همراه خواهد داشت؟
بله این قضیه باید پخته شود تا به حد ایده آل نزدیک شود.
-    راه حل شما برای رسیدن به این ایده آل چیست؟
به نظر من این پیشنهاد و پیامدها و مزایای آن باید مورد بحث و چالش قرار گیرد. باید مطبوعات و رسانه ها آن را به همه پرسی بگذارند و با مشورت و راه اندازی میزگردهای مفصل با شخصیت های فعال در این جریان معایب کار را دریابند تا برای اصلاح آن اقدام شود. هم اکنون بهترین وقت برای این کار است. حتی به نظرم می آید که در این رابطه می توان از تجربیات نشریات که قانون ممیزی قبل از چاپ را ندارند استفاده کرد.
-    عده ای دیگر معتقدند همانطور که ممیزی بعد از نشر باعث شده نشریات ما دچار خود سانسوری شوند با اعمال این روش در بحث نشر خطر خود سانسوری حوزه کتاب راه هم تهدید خواهد کرد.
بله امکان این اتفاق هم هست. در حالی که به نظر من در این جور جریانات ناشران محافظه کارتر از مطبوعاتی ها رفتار می کنند چون انگیزه مالی عمده ترین انگیزه ناشران را تشکیل می دهد البته برای همه آنها اینجور نیست. مثلا امروز من داشتم یکی از نشریات را مطالعه می کردم که مطمئنم اگر ناشری می خواست این نشریه را در بیاورد، یا با کلی سانسور منتشر می شد یا اصلا آن را منتشر نمی کرد. به هر حال این ایده جا دارد تا پخته شود.  

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: