اکبر اکسیر: شاعر در وطن مانده و منزوی، خائن نیست

1392/5/30 ۱۰:۵۴

اکبر اکسیر: شاعر در وطن مانده و منزوی، خائن نیست

اکبر اکسیر، شاعر گفت: بهتر است در دولت جدید از شاعران و هنرمندان دلجویی شود و فضایی به وجود آید که مردم آزادانه و در فضایی باز به سراغ شعرهای دلخواه خود بروند. این شاعر تاکید کرد که شناساندن شاعران مهم جهان به جای شاعران گمنام و غالبا از کشورهای همسایه و همچنین تجلیل از شاعران ایرانی که در انزوا و فقر هستند، ‌از اولویت‌های جدید فرهنگی باشد؛ چرا که شاعران در وطن مانده به هیچ وجه خائن نیستند.



اکسیر گفت: وزارت ارشاد باید به طنز اهمیت دهد و با مدیریتش طنز شریف را جایگزین چاپلوسی، مدایح و لودگی‌های پوچ کند.
اکسیر افزود: مدیران فرهنگی جدید بهتر است از شاعران و هنرمندان دلجویی کنند و فضایی فراهم شود که مردم آزادانه و در فضایی باز مجموعه شعرهای دلخواه خود را انتخاب کنند و بخوانند.
وی با بیان این‌که به آینده‌ای روشن خوش‌بین است، افزود: توصیه دیگر این است که معاونت شعر را در وزارت ارشاد حذف کنند، چون این معاونت کمکی به ارتقا شعر و فرهنگ مکتوب ما نمی‌کند. در دعوت از شاعران خارجی مختلف، وزارت ارشاد باید بهترین و سرآمد‌ترین شاعران و باسوادترین آن‌ها را به ایران بیاورد؛ نه این‌که از کشورهای همسایه یک دو شاعر گمنام را به ما معرفی کند.
شاعر «زنبورهای عسل دیابت گرفته‌اند» درباره جوایز ادبی گفت: باز هم بهتر می‌دانم که مدیران وزارت ارشاد به جای این‌که کار داوری را به داورانی کم‌مایه و کم سواد بسپارند آن را به ناشران معتبر واگذار کنند. آنان بیش از هر کس دیگری شاعران درخشان سرزمینشان را می‌شناسند.
اکسیر ادامه داد: وزارت ارشاد باید چاپ فله‌ای کتاب‌هایی را که نظری مثبت و موافق درباره آن‌ها دارد، متوقف کند. کاغذی که به ناشران دولتی تعلق می‌گیرد، صرف چاپ مجموعه شعرهای کم ارزش می‌شود. مدیران کل به جای اداره کردن جوایز ادبی بهتر است از همین شاعرانی که خانه نشین شده‌اند تجلیل کنند تا از آن‌ها دلجویی شود.
شاعر «بفرمایید بنشینید صندلی عزیز» افزود: وزارت ارشاد باید تدارک چی هنرمندان به ویژه شاعران نام آشنای کشورمان باشد. کسی که در این خاک مانده و شعر می‌نویسد به هیچ وجه خائن نیست و باید قدر ببیند و در صدر بنشیند.
اکبر اکسیر متولد سال 1332 در محله آبروان شهرستان مرزی آستارا است. «بفرمایید بنشینید صندلی‌ عزیز»، «زنبورهای عسل دیابت گرفته‌اند» و «پسته لال سکوت دندان شکن است» از کتاب‌های این شاعرند.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: