پیغام ولایتی به غرب: زبان ایران نسبت به قبل متفاوت می شود

1392/5/29 ۱۶:۰۰

پیغام ولایتی به غرب: زبان ایران نسبت به قبل متفاوت می شود

علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری خبر داده است که تهران هرگز فعالیت‌های هسته‌ای خود را به تعلیق در نمی‌آورد. این اولین موضع گیری روحانی پس از به قدرت رسیدن حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری است. ولایتی یکی از 6 کاندیدای رقیب روحانی بود. او البته در مساله هسته ای و سیاست خارجی ایران مواضعش با حسن روحانی رییس جمهور ایران یکی و هم پوشان بود.


علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری خبر داده است که تهران هرگز فعالیت‌های هسته‌ای خود را به تعلیق در نمی‌آورد.
این اولین موضع گیری روحانی پس از به قدرت رسیدن حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری است. ولایتی یکی از 6 کاندیدای رقیب روحانی بود. او البته در مساله هسته ای و سیاست خارجی ایران مواضعش با حسن روحانی رییس جمهور ایران یکی و هم پوشان بود.
اکنون آقای ولایتی گفته است که انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور این فرصت را برای قدرت‌های جهانی برای دستیابی به توافقی با این کشور در مورد برنامه هسته ای فراهم می کند.
ولایتی در عین حال گفته که تهران هرگز فعالیت‌های هسته ای خود را به تعلیق در نمی‌آورد.
آقای ولایتی در مصاحبه ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که این بستگی به غرب دارد که چگونه با ایران برخورد کند. اما وعده داد که پاسخ ایران با "زبانی متفاوت" از آن چه توسط محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق بکار می رفت، خواهد بود.

انتخاب حسن روحانی امیدهایی را در مورد دستیابی به توافقی با غرب به منظور کاهش نگرانی‌ها در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران ایجاد کرده است.

در حالی که غرب نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی می‌کند، ایران همواره بر صلح آمیز بودن فعالیت ‌های هسته‌ای این کشور تاکید کرده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا در حال حاضر تحریم های گسترده‌ای را علیه ایران به اجرا گذاشته و گفته اند هدفشان تغییر رفتار ایران در فعالیت های هسته ای و نیز در مذاکرات با غرب است.

آقای ولایتی در جریان این گفتگو گفت که انتخاب حسن روحانی "می تواند آزمونی برای سنجش حسن نیت کشورهای غربی باشد و آنها (غرب) باید از این فرصت استفاده کنند."
او  در سخنانش به این موضوع که آمریکا و متحدانش چه اقدامی باید انجام دهند، اشاره ای نکرد.ولایتی همچنین به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: "فکر نمی کنم تکرار کردن همان زبانی که در گذشته استفاده می شد، در این باره سودمند باشد. ما باید با زبانی متفاوت اما با همان اهداف گذشته گفتگو کنیم."

وی در بخشی دیگر از این گفتگو تاکید کرد که تیم مذاکره کننده ایران نه تنها باید در مذاکره با گروه ۱+۵ "فعالانه" عمل کند، بلکه باید "با هر یک از این شش کشور مستقیم و غیرمستقیم مذاکراتی داشته باشد".

آقای ولایتی افزود:"حل این معضل نیازمند درایت بیشتری است."

او تاکید کرد که غرب باید بداند که تصمیمات نهایی در مورد مسائل هسته ای توسط رهبر ایران گرفته می شود نه حسن روحانی.

آقای ولایتی گفت که ایران به دلیل تجارب بدی که از به تعلیق آوردن غنی سازی اورانیوم در سال ۲۰۰۳ میلادی دارد، قصد ندارد تا بار دیگر دست به این کار بزند.

او گفت: "ما برای دو سال غنی سازی اورانیوم را به تعلیق آوردیم. نتیجه چه بود؟ هیچ چیز. هر روز آنها ادعای تازه ای را به ادعاهای قبلی خود در مورد فعالیت های هسته ای ایران افزودند."

مشاور مقام معظم رهبری در بخش دیگری از این گفتگو در مورد تاثیر تحریم های غرب بر ایران گفت: "اگر شما کشوری مثل ایران دارید که ۱۵ کشور در همسایگی آن قرار دارند، شما نمی توانید تحریم های موثری بر آن اعمال کنید. ما می توانیم راههایی برای بی اثر کردن این تحریم ها پیدا کنیم."

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: