بازگشت خدایان فلسفه

1392/5/26 ۱۲:۴۵

بازگشت خدایان فلسفه

بیست و سومین کنگره جهانی فلسفه در حالی کار خود در آتن پایتخت یونان و مرکز فلسفه کلاسیک جهان به پایان رساند که این کشور با ناآرامی ها و بحران های اقتصادی و سیاسی درست و پنجه نرم می کند و آینده نامعلومی در انتظار این کشور است.

 

 

بیست و سومین کنگره جهانی فلسفه در حالی کار خود در آتن پایتخت یونان و مرکز فلسفه کلاسیک جهان به پایان رساند که این کشور با ناآرامی ها و بحران های اقتصادی و سیاسی درست و پنجه نرم می کند و آینده نامعلومی در انتظار این کشور است.
در این همایش بزرگ فلسفی که بیش از دوهزار فیلسوف از صد و پنج کشور جهان در آن شرکت داشتند در عرض یک هفته  مسائل و مقولات مختلفی مورد بررسی قرار گرفت.کنگره جهانی فلسفه هر پنج سال یکبار در یکی از شهرهای منتخب فدراسیون بین المللی انجمن های فلسفی برگزار می شود.اما آیا فلسفه به شکلی مستقیم می تواند به کشور بحران زده یونان کمکی کند؟ هیچکدام از شرکت کنندگان نمی توانند به این پرسش پاسخی سرراست دهند.
دیدار از آتن زادگاه فلسفه کلانسیک برای بسیار از میهمانان جالب و هیجان انگیز است. چنان که پرفسور تو وامینگ مسئول گروه چینی شرکت کننده به فرانس پرس می گوید: " از اینکه در محیطی هستم که فلسفه غرب در آن متولد شده بسیار خوشحال و هیجان زده شدم اما می توانم عمق ناراحتی و اضطراب مردم را نیز احساس کنم."
به نظر بسیاری از میهمانان این گونه همایش ها صرفا حمایتی اخلاقی از فرهنگ و مردم یونان است و اعلام این موضوع که فرهنگ و جامعه یونان سهم بزرگی در ساخت تمدن بشری داشته اند.
بر اساس گزارش فلسفه قرار است همایش بعدی فلسفه جهانی در پکن پایتخت چین برگزار شود.
مقولات مختلف و متنوعی در این هایش مطرح و ارائه شده است از جمله فلسفه سیاسی، زبان، فلسفه علم، دین کیهان شناسی و همیچنین باز خوانی و قرائت بخش هایی از متون ارسطو، افلاطون، سقراط، دکارت، هایدگر،کانت،اسپینوزا، روسو و نیچه در دستور کار این همایش قرار داشت.
اکثر سخنرانی های این همایش بزرگ در دانشکده فلسفه دانشگاه آتن برگزارشد. ولی مکان های باستانی آتن نیز میزبان بحث های فلسفی نظریه پردازان بودند. از جمله " لیسه اوم" مدرسه عمومی ارسطو، " آکادمی" افلاطون و نیز تپه  باستانی نیکس در مجاورت آتن.
در این بین مدرسه یسه اوم ارسطو بیشتر از مکان های دیگربرای میهمانان جالب توجه استو زیرا این مکان در 1996 بازکشف و بشخش هایی از آن از زیر خاک بیرون آمده است.مدرسه ایی چند منظوره که هم به پرورش فیزیکی وهم ذهنی جوانان آتنی به عنوان شهروندان آینده این شهر می پرداخته. باستان شناسان توانسته اند سالن های تدریس علوم و نیز محوطه های تمرین کشتی و ژیمناستیک را کشف و بازسازی کنند.
بعد از طی مسافتی دو کیلومتری از آتن می توان به آکادمی افلاطون رسید. مرکزی مشهور که بسیاری معتقد اند نخستین دانشگاه جهان بوده این آکادمی که در قرن چهارم قبل از میلاد تاسیس شد تا زمان ژوستینین پادشاه بیزانس مشغول تربیت دانشجویان در رشته های مختلف بود.
 امبرتو اکو اندیشمند برجسته ایتالیایی و نیز یورگن هابرماس فیلسوف آلمانی  از جمله شرکت کنندگان این همایش معتبر جهانی بودند.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: