حالا نوبت آشتی است / هوشنگ صدفی

1392/5/26 ۱۰:۱۵

حالا نوبت آشتی است / هوشنگ صدفی

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با 234 رای، بالاخره همسایه بهارستانی‌ها شد. همسایه‌ای که با چالش‌های جدی در زمان تصدی این پست وزارتی با آن مواجه است، چالش‌هایی که میراث دولت‌های نهم و دهم است و حل کردن آن نیاز به تعامل دوسویه‌ای با هنرمندان، سینماگران و روزنامه‌نگاران دارد

 

 

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با 234 رای، بالاخره همسایه بهارستانی‌ها شد. همسایه‌ای که با چالش‌های جدی در زمان تصدی این پست وزارتی با آن مواجه است، چالش‌هایی که میراث دولت‌های نهم و دهم است و حل کردن آن نیاز به تعامل دوسویه‌ای با هنرمندان، سینماگران و روزنامه‌نگاران دارد. البته وی در سخنرانی خود در مجلس شورای اسلامی این چالش‌ها را پنهان نکرد و خاطرنشان کرد: در روزگاری برای تصدی وزارت ارشاد انتخاب شدم که جمع کثیری از اهالی فرهنگ و هنر از دولت فاصله گرفتند و برخوردهای نابجا و کشمکش‌های بی‌ثمر جای برخوردهای مناسب را گرفته و من می‌خواهم بدون ذره‌ای دور شدن از ارزش‌های اسلامی آرامش و اعتدال را به عرصه فرهنگی کشور بازگردانم.
این گفته‌های مثبت را به فال نیک می‌گیریم، اما نباید فراموش کرد که بخش زیادی ازروزنامه‌نگاران به خاطر برخورد‌های غلط مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حاشیه رانده شدند و تنها نهاد صنفی و قانونی آن‌ها به خاطر سهم‌خواهی بعضی روزنامه‌نگاران اصولگرا از انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران با حمایت‌های پنهان و آشکار متولیان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت کار و امور اجتماعی وقت به تعطیلی کشانده شد، انتخاب معاونی آگاه و فراجناحی در حوزه مطبوعات بدون تعهد به باندهای قدرت و سیاست می‌تواند اعتماد ازدست‌رفته را به روزنامه‌نگاران برگرداند، مگر نهاد روزنامه‌نگاری به جز فعالیت‌های صنفی چه کارکرد دیگری دارد؟ حل‌و‌فصل مطالبات روزنامه‌نگاران در مجامع کار، پیگیری اختلافات کارفرمایان و روزنامه‌نگاران، برپایی چند کارگاه آموزشی و دادن چندصد آرم ترافیک، مگر می‌تواند برای نظام بیمه‌شده جمهوری‌اسلامی ایران چالش جدی باشد؟ به راستی چه کسانی از رودررو قراردادن روزنامه‌نگاران با نهادهای دولتی سود می‌برند؟ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید این نکته را در نظر داشته باشد که صحنه‌گردانان ماجرای چالشی روزنامه‌نگاران دگراندیش با روزنامه‌نگاران اصولگرا را در آینده بر مصدر کار قرار ندهد، لازم نیست نشانی این گروه از مدیران رسانه‌ای یا صحنه‌گردانان چالش‌ها باروزنامه‌نگاران را ارائه کنیم، با بررسی میدانی وکتابخانه‌ای رفتارهای چند سال اخیر در بزنگاه‌های صنفی و سیاسی می‌توان به این دسته از افراد دست یافت.
سینماگران، نیز دومین صنف تحت پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در سال‌های اخیر توسط مدیران دولتی حوزه سینما، تحت فشارهای روانی و کاری قرار گرفته‌اند، تعطیلی خانه سینما، همه دغدغه‌هایی بوده که در دوسال اخیر تمام سینماگران را با آن درگیر کرده است، از این رو فیلمسازان قبل از آن‌که به فکر اعتلای فرهنگ و هنر ایران اسلامی در حوزه سینما باشند بیشتر برای دفاع از خانه و کاشانه خود به خیابان سمنان و بهارستان رفت‌و‌آمد کرده‌اند. به راستی مسبب این معضلات در حوزه سینما چه کسانی بوده‌اند؟ چرا باید نمایندگان دولت در برابر هنرمندان سینما صف‌کشی کنند، در حالی که همین افراد دولتی در سینما، زمانی از نبود فعالیت‌های فرهنگی و ارزش‌مدار در این حوزه شکوه و گلایه می‌کردند، آیا از خود پرسیده‌اید که کارنامه آن‌ها در طول تصدی این پست‌های هنری چه بوده است؟ آنان چقدر توانستند در سینمای جهان، منادی ارزش‌های فرهنگ و هنر ایران اسلامی باشند؟ بنابراین گماردن افراد بی‌حاشیه و دلسوز و بدون داشتن زاویه با اهل سینما، می‌تواند مرهمی بر زخم‌های چندساله آن‌ها باشد. نمی‌دانم با این همه اتهامات وارده به سینماگران توسط مدیران دولتی سینما، چرا همه‌ساله باز همین سینماگران وطنی وابسته به آن سوی مرزها، دوباره درجشنواره‌های فیلم فجر مورد تشویق آن‌ها قرار می‌گیرند؟ باید تلاش کرد که دوباره اعتدال‌گرایی در حوزه سینما و فرهنگ و هنر حاکم شود، پس انتخاب رییس سازمان سینمایی بدون دغدغه‌های جناحی می‌تواند بر آتش این سال‌های خاکستری آب سردی بپاشد.
آقای جنتی، اهل قلم، اهل نمایش و موسیقدانان گران‌قدر این سرزمین فرهنگ دوست قبل از آن‌که به فکر معاش باشند، علاقه دارند با زبان تکریم با آن‌ها برخورد شود، اگر کتابی براساس معیارهای نظام قابل چاپ نیست، می‌توان با گفت‌وگوهای رودررو موضوع را به آن‌ها منتقل کرد، نه این‌که در پشت درهای بسته تصمیم‌گیری وتصمیم‌سازی کرد، علاوه برآن هنرمندان نمایش دوست دارند در فضای این وطن هنرخیز داشته‌ها و پنداشته‌های خود را در قالب‌های نمایشی برروی صحنه ببرند و ملاک آن‌ها در چارچوب قوانین مصرح جمهوری‌اسلامی، نگاه کارشناسان و مخاطبان فرهنگ‌دوست است و نه غیر متخصص هنر. برای شما که این وظیفه خطیر در پرچالش‌ترین روزگار فرهنگ و هنر کشور را برعهده گرفته‌اید، آرزوی توفیق و موفقیت داریم. یادتان باشد آقای جنتی، حالا نوبت آشتی با هنرمندان، فیلمسازان و روزنامه‌نگاران است!

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: