رمز داوینچی هنوز ناگشوده باقی مانده

1392/5/23 ۱۴:۱۹

رمز داوینچی هنوز ناگشوده باقی مانده

اخیرا شهر فرهنگی تاریخی ادین بورو در اسکاتلند میزبان بزرگترین نمایشگاه از طراحی های آناتومیک و پژوهشی لئوناردو داوینچی شده است. این برای نخستین بار است که مجموعه ایی کامل از آثار تحقیقاتی لئوناردو پس از پانصد سال بدین شکل و با این وسعت به نمایش در می آید. دفتر یادداشت های آناتومی لئوناردو شاید در نوع خود منحصر بفردترین سند در زمینه پزشکی و شناخت دقیق بدن انسان باشد.

 

 


اخیرا شهر فرهنگی  تاریخی ادین بورو در اسکاتلند میزبان بزرگترین نمایشگاه از طراحی های آناتومیک و پژوهشی لئوناردو داوینچی  شده است. این برای نخستین بار است که مجموعه ایی کامل از آثار تحقیقاتی لئوناردو پس از پانصد سال بدین شکل و با این وسعت به نمایش در می آید. دفتر یادداشت های آناتومی لئوناردو شاید در نوع خود منحصر بفردترین سند در زمینه پزشکی و شناخت دقیق بدن انسان باشد. تصاویر و طراحی های این نابغه دوران رنسانس در ایتالیا در مقام مقایسه هیچ دست کمی از تصاویر مجازی سیستم های تصویر نگاری و مدل سازی  قرن بیست و یکم ندارد و گاه از آنها هم دقیق تر است. این آثار نشان می دهد که وی تا چه اندازه و با چه درجه ایی از دقت به بررسی و ترسیم ساختمان بدن پرداخته است.بیش از سی اثر نمایش داده شده در گالری کویین ادین بورو برای نخستین بار است که در اسکاتلند در معرض دید عموم قرار می گیرد. این آثار که بین سال های 1510 تا 1511 خلق شده اند  و تعداد شان به دویست و چهل اثر می رسد، مانند آینه ایی می تواند ذهنیات نابغه رنسانس را به مخاطب نشان دهد.
لئوناردو در گروه های مختلف تمامی استخوان های بدن را به دقت بازنمایی کرده است. وی در ابتدا تحقیقات خود در زمینه آناتومی را در راستای هنر نقاشی آغاز کرد اما به تدریج نگاه اش به سمت کشف جوهره طبیعت و حقایق مربوط به آن معطوف شد. داوینچی بزودی متقاعد شد تا دست به کار نوشتن متابی در زمینه آناتومی بزند.
لئوناردو در بین سال های 1507 تا 1513 حدود سی جسد انسان را کالبد شکافی کرد. اما با فرا رسید مرگ اش در 1519 روند تالیف این کتاب نیز متوقف شد. آثار آناتومیک و یادداشت های مربوط به آنها در اروپا و طی صدها سال پراکنده و متاسفانه تعدادی از آنها نیز هیچگاه کشف نشد.
تکنولوژی امروز پزشکی به دانشمندان اجازه می دهد تا در عرض چند دقیقه بتوان تمامی زوایای نادیدنی بدن انسان را مشاهد نمود اما در زمان لئوناردو پژوهش هایی اینچنینی تنها یک رویا به شمار می آمد.وی در این مجموعه آثار ایده ایی شبیه به تصویرسازی سه بعدی را بر روی کاغذ اجرا کرده است تا مهارت و نبوغ خود را نیز به نمایش بگذارد.داوینچی از معماری نیز بهره های فراونی گرفته بود تا بر این اساس بتواند سازه اصلی بدن یعنی استخوان ها را با دقت و در نماهای مختالف به تصویر بکشد. وی به عنوان ویک مهندس مکانیک توانست تا ارتباط بین اجزای سازه های بدن را در حین حرکت و ایستادن نمایان کند. در همین طراحی هاست که مخاطب برای اولین بار می تواند تناسبات درونی بدن انسان و ارتباطات پیچیده این دستگاه مکانیکی جاندار را مشاهده کند.
طراحی های آناتومیک داوینچی دارای چهار بخش یا لایه است که از استخوان ها آغاز می شود و در لایه دوم سلسله اعصاب و سپس عضلات را اضافه کرده و بعد از آن در نهایت به لایه سطحی پوست رسیده است.این شگفت آور است که بدانیم تکنولوژی اسکن های لیزری توانسته است نشان دهد که هر چهار لایه از طراحی های  داوینچی کاملا بر یک دیگر منطبق هستند.
بخش دیگری از این نمایشگاه به دست نوشته های لئوناردو اختصاص دارد موضوع بیشترشان کاملا پزشکی است و می توان با جرات گفت که از جمله مهمترین اسناد در تارخ علم هستند.
اثر مشهور وی" جنین درون رحم" که در سال 1511 خلق شده در کنار خود یادداشت هایی را نیز دارد. اگز امروزه بخواهیم چنین تصویری را خلق کنیم باید با دستگاه ها اولترا ساند (ماوراء صوت) بهره گیریم.جایگیری جنین در رحم در طراحی لئوناردو با واقعیت کاملا منطبق است.
بخشی از این طراحی ها  که تعدادشان چیزی حدود ششصد اثر است در سال 1690 به انگلستان و دربار چارلز دوم می رسد و تا به امروز در قالب یک آلبوم در گنجینه سلطنتی بریتانیا نگه داری می شود. نمایشگاه داویچی در ادین بورو تا آخر پاییز امسال برپا خواهد بود.

 

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: