بزرگداشت مشفق کاشانی برگزار شد

1392/5/22 ۱۲:۰۶

بزرگداشت مشفق کاشانی برگزار شد

مراسم بزرگداشت شاعر معاصر استاد عباس کی‌منش مشهور به «مشفق کاشانی» شامگاه گذشته 21 مرداد با حضور سید محمد حسینی وزیر دولت احمدی نژاد، حمیدرضا شاه‌آبادی معاون هنری وزیر و محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری با عنوان به رنگ آئینه در تالار وحدت برگزار شد.

 

مراسم بزرگداشت شاعر معاصر استاد عباس کی‌منش مشهور به «مشفق کاشانی» شامگاه گذشته 21 مرداد با حضور سید محمد حسینی وزیر دولت احمدی نژاد، حمیدرضا شاه‌آبادی معاون هنری وزیر و محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری با عنوان به رنگ آئینه در تالار وحدت برگزار شد.


* سنگری: در چند سال اخیر بلد کاشان شاعر خیز بوده است
محمدرضا سنگری شاعر و پژوهشگر در این مراسم اظهار داشت: در سده اخیر و به خصوص 50 و 60 سال گذشته بلد کاشان شاعر خیز بوده است.وی گفت: ‌اولین کتابی که از مشفق کاشانی چاپ شد متعلق به سال 1323 بود که مشفق در آن دوران جوانی 19 ساله شمرده می‌شد. اگر آن سالها را مرور کنیم در می‌یابیم زمانی نبوده که فردی به ارزش‌های دینی بپردازد، اما مشفق ابیات ترکیب‌بند محتشم را سرود و 60 سال بعد هم این جریان رنگ نباخت و استمرار یافت.
سنگری با تاکید بر اینکه در 19 سالگی اثر دوم مشفق کاشانی هم منتشر می‌شود، افزود: هنگامی که حسان‌ابن ثابت در غدیر شعر می‌خواند پیامبر (ص) می‌فرماید این شعر تأئید شده از روح‌القدس است و خواستگاه آن روح پاک است. اگر جانی پاک نباشد شعر پاک از آن نمی‌تراود ولی می‌بینیم این شعرها شصت سالی است جوششگاه و خواستگاه شعر نابی است که رنگ تعلیمی دارد.این پژوهشگر ضمن بیان دو نکته در آثار مشفق کاشانی گفت: در میان شاعران روزگار ما هیچ شاعری به مانند مشفق نبوده که به اندازه او اخوانیه داشته باشد. از این رو 30 اخوانیه را از شاعران بزرگ و شاخص انتخاب کرده‌ام که درباره استاد مشفق گفته شده است. از درون آنها ویژگی‌هایی درباره شخصیت و منش مشفق کاشانی و شعرش یافته‌ام.
وی ضمن یادی از این بزرگان به سه نکته اشاره کرد و گفت:‌معنی‌آرایی در شعر مشفق، گستردگی حوزه آگاهی‌های مشفق و نکته‌پردازی و نازک‌خیالی است به عنوان شاخصه شعری مشفق از نکات قابل ذکر است.

* گرمارودی: شعر مشفق را سرمشق می‌دانم
علی موسوی گرمارودی شاعر و محقق در این مراسم مشفق کاشانی را چهره نامدار و ماندگار خواند و اظهار داشت: ‌استاد پیشکسوت مشفق کاشانی، چهره‌ماندگار و غزل معاصر و از چند تن شاعرانی است که جزو غزل‌سرایان نئوکلاسیک محسوب می‌شود، یعنی در زمره شاعرانی چون استاد هوشنگ ابتهاج و زنده‌یادان شهریار، رهی معیری، بهزاد کرمانشاهی و....
وی افزود: برخی از محققان چون دکتر مظاهر مصفا قصیده را نخستین قالب شعر فارسی و غزل را همان بخش نسیب و تشبیب آغازین هر قصیده می‌دانند که طی زمان برجستگی یافته و از قرن 5 به بعد به دست سنایی و امثال او پرچم استقلال برافراشته است.این شاعر با بیان اینکه اگرچه از آغاز تا امروز به لحاظ مضمون و محتوا غزل دارای مراتبی بوده و هفت و هشت جامع در بر کرده است، عنوان کرد: غزل عاشقانه، غزل عارفانه، غزل قلندرانه، غزل اجتماعی و... و غزل نئوکلاسیک که استاد مشفق یکی از فارسان عرصه همین نوع اخیر است. استاد مشفق با گامی استوار از پیوندگان این راه است در شعر او نه در قافیه، ایطاء و شایگانی به چشم می‌خورد نه در وزن انحرافی است زبان او در کمال استواری و سبک او عراقی است با گوشه چشمی گاه گاه به هندی.
این شاعر ادامه داد: بنده سالیان دراز است که علاوه بر آن سایه مهر و پیشکسوتی استاد را بر سر خود دارم و از اخلاقش حمیده و بزرگواری و خوی مهربان و مخملی و دل‌جوان و شادابی روان او بهره‌مندم و شعر بلند او را سرمشق می‌دانم.

* بهمنی: رستم سهراب را کشت اما مشفق کاشانی فرزند شعر کشور را پرورش داد
محمدعلی بهمنی از دیگر سخنرانان این مراسم بود، وی خود را شاگرد استاد مشفق کاشانی معرفی و به آن افتخار کرد و تصریح کرد: من شاگرد استاد مشفق هستم و افتخار می‌کنم و از این که هفته‌ای 2 روز را در خدمت وی هستم، خوشحالم.این شاعر با بیان اینکه در این مراسم کسی از من سوال کرد که فرق بین رستم و استاد کاشانی چیست؛ ادامه داد: من در پاسخ به این فرد گفتم، رستم با اینکه یکی از افسانه‌های بزرگ ادبیات کشور است ولی به هر حال فرزند خود را کشت ولی استاد مشفق کاشانی فرزند شعر کشور را پرورش داد و این مسئله بسیار مهمی است.

* گلریز: رهبر انقلاب فرمودند شما شعر آقای مشفق را بخوانید
در ادامه این مراسم محمد گلریز از خوانندگان سرودهای انقلابی پیش از اجرای برنامه گفت: آشنایی بنده با آقای مشفق کاشانی به آغازین روزهای انقلاب می‌رسد و من افتخار داشتم سرودها و ترانه‌هایی را از او بخوانم. خدا را شاکرم که توفیق بهره از اشعار این بزرگوار را به من داده است.
گلریز در ادامه پیرامون شکل‌گیری یکی از آهنگ‌هایش توضیح داد: در محضر رهبر انقلاب بودیم که رهبری با اشاره به غزل آقای مشفق فرمودند این غزل به ده‌ها اثر ادبی می‌ارزد؛ بنده نیز در بدو انقلاب با آقای مشفق آشنا بودم. در این مراسم رهبر انقلاب از شخصیت مشفق تمجید کردند و گفتند، شعرهایشان ارزشمند است خصوصاً در حوزه شعر انقلاب؛ در همان جلسه و پس از مراسم همگان به محضر رهبری رسیدند. بنده هم این توفیق را یافتم. ایشان فرمودند شما این شعر را بخوانید من هم خوشحال شدم و شعر مشفق را تقدیم دکتر حسینی کردم. ایشان فرمودند شعر را بخوانید من هم از هادی آرزم درخواست آهنگ کردم تا آن را اجرا کنم. (همراه خود نسیم صبا می‌برد مرا، یارب چو بوی گل به کجا می‌برد مرا) ؛ وی در ادامه این قطعه را اجرا کرد.

* مدرس‌زاده: هنر مشفق کاشانی آن است که در مسیر طی خود تک‌رو نبوده و جوانان را برکشیده است
مدرس‌زاده استاد دانشگاه کاشان به نمایندگی از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان جامعه دانشگاهی و انجمن‌های ادبی طی سخنانی ابراز داشت: ویژگی ممتاز آقای مشفق آن است که سن با برکت ایشان به معنی مرور همه اتفاقاتی است که در این هشت دهه بر شعر و ادب گذشته است.
وی ادامه داد: تأثیرپذیری آگاهانه مشفق کاشانی از کلیم کاشانی و محتشم نشان از حفظ سنت‌ها دارد. از یاد نبریم طی این دهه‌ها افرادی بوده‌اند که افتخار شاعری آنها کنار گذاشتن متون ادبی ما بود.
وی ادامه داد: هنر مشفق کاشانی آن است که در مسیر طی خود تک‌رو نبوده و جوانان را برکشیده است از سهراب تا شاعران امروز کاشان این رویه تکرار شده که نشان از آن دارد روند درست شاگردپروری و تربیت نسل جوان در کارنامه این شاعر برجسته است.این استاد دانشگاه در پایان سخنان خود اینگونه خاتمه سخن داد که، مشفق جوان برومندی در دل و تبع شاعری است و در ادامه شعری را قرائت کرد.
در این مراسم نماهنگی با معرفی مشفق کاشانی از دوران کودکی و سخنان برخی شاعران و بزرگان درباره عباس کی‌منش پخش شد.

* مشفق کاشانی: جهشی که طی 4 سال دوران وزارت آقای حسینی صورت گرفت اعجاب‌انگیز است
عباس کی منش معروف به مشفق کاشانی در این مراسم ضمن تقدیر از برگزار کنندگان عنوان کرد: واقعیت این است که من زبان و بیانم عاجز از سپاس در قبال این بزرگواری است، و شرمندگی‌هایم بسیار است که اگر بخواهم بیان کنم سخن طولانی می‌شود و ممکن است من هم نام برخی را فراموش کنم. یکی از شرمندگی‌های من حضور استاد سبزواری مبتکر سرود انقلابی «خمینی ای امام» است که امیدوارم روزی داستان سرایش آن که مفصل است را بیان کند، او در این مراسم حضور دارد.
وی افزود: در طول این سی و چند سال، 12 سال در رادیو و چندین سال صدا و سیما راهنما و گشایش‌گر مشکلات من حضرت سبزواری بود. اینجا با تمام وجود از محضر ایشان التماس دعا دارم. امیدوارم تا سال‌ها سایه‌اش بر سر ادبیات مستدام باشد.

مشفق گفت: برای برگزاری این مراسم نکوداشت نیز از سید محمد حسینی تشکر می‌کنم، در این چند ساله اخیر خدمات همه مسئولان دلسوز جمهوری اسلامی مورد عنایت است، از جمله وزرای اسبق وزارت ارشاد، اما یک نکته وجود دارد و آن این است که این جهشی که در زمان 4 ساله وزارت حسینی روی داده اعجاب انگیز و بی نظیر است، این سخنی گزاف نیست، تجلیل از یکصد هنرمند در رشته‌های مختلف، اهدای نشان و درجه هنری کاری بود کارستان، که در طول سال ها نظیری نداشتیم.

این شاعر تصریح کرد: نکته دوم که آن را از صدق دل می‌گویم این است که حسینی سخنش از صنعت اعجاز و ایجاز برخوردار است. در جلسات متعددی که بودم، ندیدم سخنی تکراری بگوید، این مزیتی در  شخصیت ادبی وی است.

مشفق تصریح کرد: اگر ما جشنواره‌ها، کنگره‌ها و مراسم تجلیل از هنرمندان و شاعران را در این 4 سال بررسی کنیم، خواهیم دید که با سال‌های پیش از آن برابری می‌کند به صورت یک جا و حتی فزونی دارد و این جز نتیجه تلاش حسینی نیست.
این شاعر کاشانی گفت: آقای بهمنی گفت که خود را شاگرد من می‌داند، اما عکس این موضوع صحیح است زیرا او غزل را در کشور به اوج رساند و من شاگرد او هستم.
وی در پایان گفت: برخی اشاره کردند من غزل «ابر» را بخوانم، با وجود اینکه رسم ندارم غزل تکراری بخوانم اما قبول کردم.
بر این کبود غریبانه زیستم چون ابر
تمام هستی خود را گریستم چون ابر

گفتنی‌است، از کتاب «به رنگ آینه» یادنامه شاعر معاصر عباس کی منش مشهور به «مشفق کاشانی» شامگاه گذشته در تالار وحدت رونمایی شد.

 

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: