شبی برای پرویز کلانتری در خانه هنرمندان ایران برگزار شد

1394/3/2 ۱۰:۲۵

شبی برای پرویز کلانتری در خانه هنرمندان ایران برگزار شد

بزرگداشت استاد پرویز کلانتری، با حضور و سخنرانی بزرگان فرهنگ و هنر ایران چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت، در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد. به گزارش روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، در این مراسم که به پاس یک عمر فعالیت هنری در عرصه هنرهای تجسمی و ادبیات ایران توسط خانه هنرمندان ایران با همکاری موسسه انسان‌شناسی و فرهنگ برپا شد، هنرمندانی چون محمد سریر، ناصر فکوهی، علی‌اکبر صادقی، لیلی گلستان، خسرو سینایی، حسین محجوبی، سودابه فضائلی، علی بلوک‌باشی، محمودرضا بهمن‌پور، سیرویس ابراهیم‌زاده، ایرج کلانتری، غلامرضا امامی، محمدابراهیم جعفری، بهزاد شیشه‌گران، محمدرضا اصلانی، ایرج اسکندری، عظیم زرین‌کوب، عباس مشهدی‌زاده، علی شیرازی و … حضور داشتند.


بزرگداشت استاد پرویز کلانتری، با حضور و سخنرانی بزرگان فرهنگ و هنر ایران چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت، در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، در این مراسم که به پاس یک عمر فعالیت هنری در عرصه هنرهای تجسمی و ادبیات ایران توسط خانه هنرمندان ایران با همکاری موسسه انسان‌شناسی و فرهنگ برپا شد، هنرمندانی چون محمد سریر، ناصر فکوهی، علی‌اکبر صادقی، لیلی گلستان، خسرو سینایی، حسین محجوبی، سودابه فضائلی، علی بلوک‌باشی، محمودرضا بهمن‌پور، سیرویس ابراهیم‌زاده، ایرج کلانتری، غلامرضا امامی، محمدابراهیم جعفری، بهزاد شیشه‌گران، محمدرضا اصلانی، ایرج اسکندری، عظیم زرین‌کوب، عباس مشهدی‌زاده، علی شیرازی و … حضور داشتند.
در ابتدای این مراسم دکتر شایسته مدنی، به عنوان دبیر اجرایی پشت تریبون رفت و از قول استاد پرویز کلانتری، متنی را قرائت کرد و گفت: کلانتری با زبان طنز خویش می‌گوید «در صبح روز شنبه، نخستین روز هفته و نخستین روز نوروز سال ۱۳۱۰، هنگام طلوع آفتاب و در لحظه تحویل سال، کودکی به دنیا آمد. نام پرویز بر او نهادند. در دو سالگی پیراهن سپید بلندی به تن داشت و از مادرش می‌خواست دکمه‌های رنگین گوناگون بر آن پیراهن بدوزد. کودکی با پیراهن عجیب و غریب که سر تا پا پوشیده از دکمه‌های الوان بود. در دو سالگی عشق خود را به رنگ‌ها نشان داد…»
سپس دکتر محمد سریر؛ دوست پرویز کلانتری و رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران پس از پخش کلیپی گفت: صحبت از بزرگان سرزمینمان در این زمانه به خصوص آنهایی که در صحنه جهانی درخشیده‌اند، واقعا خیلی سخت است. البته در حوزه هنرهای تجسمی ما هنرمندان خیلی برجسته‌ای داشتیم و داریم ولی به نظرم نشانه‌های پیوند هویتی آثار پرویز کلانتری چه از جهت اندیشه، چه از نظر تکنیک، پیوند خاص و ویژه‌ای با سرزمین ما دارد. من در سال های دور با نام پرویز کلانتری آشنا بودم ولی در دهه ۵۰ توفیقی پیدا شد که اثری که شنیدید را در اتریش به همراه ثمین و اِولین باغچه‌بان ضبط کنیم، نقاشی های این اثر را که دیدم خیلی حیرت کردم. واقعا همان صفا و صداقتی کودکانه ای که بعدها در نگاه پرویز دیدم، در آن آثار مشاهده کردم.
در ادامه مراسم، مهندس ایرج کلانتری، برادر استاد پرویز کلانتری به سخنرانی پرداخت و ضمن تشکر از برگزاری مراسم ، گفت: من با پرویز، ۷ سال اختلاف سنی دارم و بدیهی است که از همان بدو کودکی همیشه سعی می‌کردم از کارهایش پیروی کنم و از او یاد بگیرم. در عین حال برادری بسیار مهربان و حامی برای من بوده است. من در دوره‌های بحرانی زندگی ام، ۲ سالی در خانه پرویز زندگی کردم و آن ۲ سال فرصت فوق‌العاده خوبی بود که از طریق این تجربه با جامعه فرهیخته دوران خودم، آشنایی پیدا کنم.
پس از سخنان ایرج کلانتری و پخش کلیپی از آثار استاد پرویز کلانتری، غلامرضا امامی به عنوان یار و همکار دیرین پرویز کلانتری، که از ایتالیا برای شرکت در این مراسم به ایران سفر کرده بود، به سخنرانی پرداخت و گفت: برای من سخت است که خاطرات ۴۰ سال دوستی را با این نازنین بازگو کنم. روایت یک هنرمند که زیبا زیست ، زیبا می‌زید و زیبا به جهان نگاه کرد. عاشق است بر جهان و با عشق زیبایی را به جهان افزود. ابتدا از بچه ها شروع کرد. یک بار در سال ۵۶ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، او به انتخاب بچه‌های کانون چهره برگزیده سال شده بود و من برای او نوشتم «در قلب این آدم بزرگ، کودکی کوچک پنهان است».
سپس محمدرضا اصلانی طی سخنانی، از پرویز کلانتری به روایت خود، گفت: کلانتری در مجموعه هنرهای ایران و در نقاشی ایران نه تنها یک چهره شاخص است بلکه باید گفت در نقاشی دهه چهل با وجود او یک نشاط و امید به آینده وجود داشت که گذشته را به آینده وصل می‌کرد. جامعیتی که در کلانتری به آن اشاره می شود یک جریان فکری بوده است. در آن دوره نه تنها نقاشی ما بلکه سینما، شعر و حتی ادبیات نثر ما با هم پیوستگی داشتند و این پیوستگی باعث شد که جامعیت تفکر به وجود آید.
روزنامه اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: