جلال از دیدگاه نویسندگان امروز

1394/2/30 ۱۳:۱۴

جلال از دیدگاه نویسندگان امروز

نشست دانشجویی با نام کنگره بزرگ زندگی و زمانه جلال آل احمد به همت انجمن علمی دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی برای اعتلای فهم عامه در میان مردم و به ویژه دانشجویان در حوزه های ادبیات، جامعه شناسی، فلسفه، علوم سیاسی با رویکرد جامعه شناسی ادبیات برگزار شد.

 

 نشست دانشجویی با نام کنگره بزرگ زندگی و زمانه جلال آل احمد به همت انجمن علمی دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی برای اعتلای فهم عامه در میان مردم و به ویژه دانشجویان در حوزه های ادبیات، جامعه شناسی، فلسفه، علوم سیاسی با رویکرد جامعه شناسی ادبیات برگزار شد.

 به اعتقاد سخنرانان در این نشست، مطالب ارایه شده پیش درآمدی بر جامعه شناسی ادبیات بود که دامنه وسیع و عمیق دارد و می تواند به علاقه مندان و محققین در شناخت شخصیت جلال آل احمد کمک کند.

چنین در این کنگره علل شکل گیری سوژه هایی چون غرب زدگ، در خدمت و خیانت روشنفکران، تات نشینان بلوک زهرا، مدیر مدرسه که بعد ها به عنوان مهم ترین آثار جلال شناخته شد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

**جلال زینت المجالس نبود

دوست و یار دیرین جلال آل احمد با بیان این که جلال هرگز در عمرش زینت المجالس نبود، گفت: جلال یک اسم نیست بلکه یک رسم و طریق است.

غلام رضا امامی دوست و یار دیرین جلال آل احمد و برنده 4 جایزه ادبی جهانی از جشنواره های بین المللی و ویراستار کتاب 'در خدمت و خیانت روشنفکران'، با اشاره به شخصیت جلال در حاشیه نشست دانشجویی با نام کنگره بزرگ زندگی و زمانه جلال آل احمد به خبرنگار ایرنا گفت: این مرد از سنتی ترین قشر جامعه برخاست .

ویراستار کتاب 'در خدمت و خیانت روشنفکران' ادامه داد که جلال یک اسم نیست بلکه یک رسم و طریق است و افزود: جلال فقط نام یک بزرگراه در تهران نیست .

او تاکید کرد که راه جلال باید بزرگ باشد و افزود: جلال نبض زمانه و نبض مردم دوره خود بود و زبان مردم خودش را دریافت.

امامی در ادامه بیان شخصیت جلال آل احمد گفت: جلال یک بعدی نبود و در یک خط نمی رفت، هم به مسکو و مکه و هم قم و رم رفت.

وی تاکید کرد که جلال آل احمد هرگز چریک نبود اما صفت بارز او دلیر بودنش بود و دست هیچ کس را نبوسید و بر عقیده اش پایدار بود.

دوست و یار دیرین جلال آل احمد در پایان با بیان این که زیباترین قصه جلال زندگی اش بود گفت:این زندگی پر جلال و پر شکوه بود.

 

**هر پدیده ادبی سه بعد دارد

مرتضی کتبی یکی دیگر از حاضرین در این نشست نیز در ادامه به خبرنگار ایرنا گفت: آل احمد در بخش اول یعنی بخش تولید قرار داشت و در قسمتی هم در بخش دوم به عنوان ناشر ولی از بخش سوم که خواننده ها هستند هیچگونه اطلاعی در دست نیست.

جامعه شناس در حوزه ادبیات و دارنده 2 نشان دکتری از دانشگاه سوربن فرانسه و مترجم کتاب «غرب زدگی» به زبان فرانسوی، به بخش دوم جامعه شناسی ادبی به عنوان شاخه دیگری از جامعه شناسی پرداخت و گفت: در این بخش ذهن و فکر نویسنده با ساختار های اجتماعی نزدیک است مانند کتاب مدیر مدرسه.

کتبی گفت: قلم جلال آزاد و راحت بود و هرچه که به فکرش می رسید را می نوشت.

وی با اشاره به این که جلال با حربه قلم به میدان نبرد فرهنگی آمد گفت: جلال علمدار جنگ فرهنگی با غربزدگی بود.

این مترجم گفت: جلال صادق بود و صداقتش او را هدایت کرد. هرچیزی که می گفت، می نوشت . قلمش به کلی آزاد بود و غیر قابل تقلید.

ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: