کوه سبلان ثبت جهانی می‌شود

1394/2/28 ۱۳:۳۲

کوه سبلان ثبت جهانی می‌شود

میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از ثبت جهانی کوه سبلان طی سه الی چهار سال آینده خبر داد. مسعود سلطانی‌فر در جریان بازدید از مجموعه بقعه شیخ حیدر مشگین شهر در استان اردبیل در جمع خبرنگاران گفت: از سال 2007 به بعد، یونسکو با توجه به تقاضای کشورهای مختلف، سالانه یک سهمیه برای ثبت تاریخی و یک سهمیه برای ثبت ملی برای هر کشور در نظر گرفته است.

 

میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از ثبت جهانی کوه سبلان طی سه الی چهار سال آینده خبر داد.

مسعود سلطانی‌فر در جریان بازدید از مجموعه بقعه شیخ حیدر مشگین شهر در استان اردبیل در جمع خبرنگاران گفت: از سال 2007 به بعد، یونسکو با توجه به تقاضای کشورهای مختلف، سالانه یک سهمیه برای ثبت تاریخی و یک سهمیه برای ثبت ملی برای هر کشور در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه آثار طبیعی زیبا و منحصر به فرد رشته کوه و قله سبلان قابلیت ثبت جهانی را دارد، افزود: پرونده سبلان در دست بررسی است، اما با توجه به سهمیه یونسکو، سه الی چهار سال برای ثبت جهانی این کوه زمان نیاز است.

سلطانی‌فر با بیان اینکه ایران به لحاظ جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، یک کشورموزه است و نزدیک یک میلیون مکان، بنا، سایت و محوطه تاریخی دارد، تصریح کرد: نزدیک یک قرن گذشته، 150 هزار اثر از دل خاک بیرون کشیده شد و 32 هزار اثر به عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت شده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه عملیات مرمت مجموعه دو هکتاری بقعه شیخ حیدر ظرف 45 روز آینده به اتمام می‌رسد، خاطرنشان کرد: ظرف سه ماه آینده بخش‌های تجاری و نمایشگاهی محوطه این بقعه نیز راه‌اندازی می‌شود.

ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: