خسروپناه: اسلامی‌سازی علوم‌انسانی در اولویت است

1392/5/1 ۱۳:۲۰

خسروپناه: اسلامی‌سازی علوم‌انسانی در اولویت است

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: یکی از مباحثی که باید در علوم انسانی اسلامی مورد توجه قرار بگیرد مربوط به علوم اجتماعی و رفتاری است. اسلامی‌سازی و قرآنی سازی این علوم حایز اهمیت است.

 

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: یکی از مباحثی که باید در علوم انسانی اسلامی مورد توجه قرار بگیرد مربوط به علوم اجتماعی و رفتاری است. اسلامی‌سازی و قرآنی سازی این علوم حایز اهمیت است.

نشست «آسیب‌شناسی نقش حداقلی قرآن در تولید علوم انسانی اسلامی شب گذشته در نمایشگاه قرآن کریم، مصلای تهران برگزار شد.در این نشست حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران درباره ضرورت بحث تحول علوم انسانی در کشور گفت: نخست باید این مسأله حل بشود تا بعد نقش قرآن در فرآیند اسلامی‌سازی را بررسی کنیم.

وی با اشاره به نقاط ضعفی که در زمینه توجه به قرآن در حوزه مباحث علوم انسانی وجود دارد، گفت: البته در این زمینه کارهای جزیره‌ای انجام شده اما کفایت نمی‌کند. با این وجود نقش قرآن در علوم به صورت گسترده کار شده است چرا که علوم انسانی حوزه‌ها و شاخه‌های متعددی دارد و تمامی علوم دانشگاهی به استثنای علوم پایه و طبیعی را دربر می‌گیرد.

خسروپناه با تأکید براینکه از دوران میرداماد به بعد نقش قرآن در فلسفه وضوح پیدا کرد، افزود: میرداماد تلاش کرد تا از آیات قرآن در فلسفه بهره‌مند شود و بعد از او نیز ملاصدرا این روش را ادامه داد.

وی سه وظیفه مهم علوم اجتماعی و رفتاری را توصیف انسان مطلوب، انسان محقق و تغییر انسان محقق به انسان مطلوب دانست و دراین رابطه گفت: نقش قرآن در حوزه توصیف انسان محقق حداکثری است، اما تفاوتی که میان انسان مورد تعریف قرآن با انسان مدرن وجود دارد، این است که انسان در قرآن در شناخت خود نیز به خدا نیاز دارد اما انسان مدرن عقلانی، خودباور و خودمتکی است.

خسروپناه افزود: انسان مدرن ماتریالیست است و از روح چیزی نمی‌گوید درحالیکه انسان قرآنی از فطرت ملکوتی سخن می‌گوید و فطرتش الهی است.

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، نظریه ولایت را براساس نظریه ولایت الهی دانست و گفت: نظریه ولایت الهی بر انسان و نظریه امت دو دیدگاه مقابل هم هستند.

خسروپناه در پایان درباره علوم انسانی اسلامی و جدی گرفته نشدن آن در جامعه گفت: نسبت این علوم باید با قرآن مشخص شود، مراکز پژوهشی می‌توانند به نقش قرآن در تحول علوم انسانی بپردازند. همینطور در هر رشته علوم انسانی می‌توانیم مباحث قرآنی و انسان مطلوب قرآنی را در قالب واحد درسی ارایه دهیم.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: