نگرانی کمیته میراث جهانی نسبت به تخریب مناطق باستانی سوریه

1392/4/26 ۱۵:۰۸

نگرانی کمیته میراث جهانی نسبت به تخریب مناطق باستانی سوریه

کمیته میراث جهانی بار دیگر نگرانی شدید خود را در زمینه خطرات و آسیب های حاصله از جنگ در شش سایت باستانی سوریه اعلام کرد. این مناطق باستانی عبارت اند از سایت باستانی پالمیرا، شهر قدیمی بوسرا، آثار باستانی حلب، قلعه های صلاح الدین ایوبی، آثار کهن شهر دمشق و قلعه سوارکاران صلیبی


کمیته میراث جهانی بار دیگر نگرانی شدید خود را در زمینه خطرات و آسیب های حاصله از جنگ در  شش سایت باستانی سوریه اعلام کرد. این مناطق باستانی عبارت اند از سایت باستانی پالمیرا، شهر قدیمی بوسرا، آثار باستانی حلب، قلعه های  صلاح الدین ایوبی، آثار کهن شهر دمشق و قلعه سوارکاران صلیبی. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آرت دیلی و همچنین وب سایت رسمی یونسکو، کمیته میراث جهانی ماه پیش با اظهار تاسف عمیق در زمینه وضعیت میراث فرهنگی و باستانی سوریه این شش منطقه را در فهرست میراث در معرض خطر قرار داده است.
مناقشات و درگیری های دوساله در سوریه برخی از آثار باستانی برجسته این کشور را تخریب و یا لطمات جبران ناپذیری به آنها وارد کرده است. کمیته مزبور تاکید دارد که گویا هیچ ضمانت و اطمینانی در زمینه حفظ و نگهداری آثار باستانی وجود ندارد و طرفین مناقشه هیچ اهمیتی به این موضوع نمی دهند.همچنین این کمیته با پیشنهاد فرانسه درزمینه تاسیس صندوق ویژه ایی جهت مرمت و حفظ سایت های باستانی سوریه موافقت کرده است.
 شهر حلب از جمله مناطقی است که از نظر کمیته میراث جهانی یونسکو و بر اساس مدارک تصویری و گزارشات باستان شناسان در بدترین وضع قرار دارد که همین امر باعث نگرانی مضاعف کمیته و کارشناسان باستان شناسی شده است.  سایت های باستانی این شهر با غارت و تخریب وسیع مواجه شده است.بطور مثال مسجد باستانی " امیه " که مربوط به قرن هشتم میلادی می شود و در قرن سیزدهم مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته بود به طور کلی ویران شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه دو قلعه باستانی مربوط به جنگ های صلیبی در قرون یازده و سیزده میلادی در طی حملات طرفین درگیری ها آسیب های فراوانی دیده اند. به نحوی که بسیاری از دیوارهای این دو قلعه با تیراندازی مستقیم و انفجار نارنجک مورد هدف قرار گرفته اند. قلعه های صلاح الدین ایوبی از مهمترین مناطق باستانی در حوزه تمدنی اسلامی و مسیحی است.وی از جمله سرداران بزرگ در جنگ های صلیبی بود که توانست بار دیگر شهر بیت المقدس را به تصرف نیروهای اسلام در  آورد.
قلعه سوارکاران صلیبی و به‌خصوص نقاشی های دیواری آن نیز مورد تخریب وسیعی قرار گرفته است از سوی دیگر بسیاری از سایت های باستان شناسی نیز توسط سارقان ناشناس غارت و هیچ سرنخی نیز از آنها در دسترس نیست. در زمستان امسال یونسکو بر طبق گزارشات وزارت فرهنگ سوریه اعلام کرد که هجده قطعه موزاییک تصویری از صحنه های ادیسه اثر هومر از یک سایت واقع در شمال شرقی سوریه به سرقت رفته است. یونسکو از تمامی همسایگان سوریه جهت کنترل  مرزها و جلوگیری از عدم خروج میراث باستانی از سوریه کمک خواسته است.  

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: