مرمت کتب خطی و نفیس این کتابخانه احمد بابا

1392/4/26 ۱۵:۰۴

مرمت کتب خطی و نفیس این کتابخانه احمد بابا

خبرگزاری فرانسه: همواره در جنگ ها و مناقشات منطقه ایی مردم عادی و بی دفاع و نیز میراث فرهنگی مورد اسیب قرار می گیرند. پس از حمله پنج ماه پیش گروه القاعده شاخه مراکش به شهر باستانی تیمبوکتو و کتابخانه احمد بابا در کشور مالی و تخریب بخش هایی از این کتاب خانه، اکنون مسئولان فرهنگی بنیاد احمد باب اعلام کرده اند که گروه های متخصص مرمت تاحدود قابل توجهی توانسته اند پروژه مرمت کتب خطی و نفیس این کتاب خانه از جمله چند قرآن مربوط به قرون هفتم و هشتم را مرمت و کنند



خبرگزاری فرانسه: همواره در جنگ ها و مناقشات منطقه ایی مردم عادی و بی دفاع و نیز میراث فرهنگی مورد اسیب قرار می گیرند. پس از حمله پنج ماه پیش گروه القاعده شاخه مراکش به شهر باستانی تیمبوکتو و کتابخانه احمد بابا در کشور مالی و تخریب بخش هایی از این کتاب خانه، اکنون مسئولان فرهنگی بنیاد احمد باب اعلام کرده اند که گروه های متخصص مرمت تاحدود قابل توجهی توانسته اند پروژه مرمت کتب خطی و نفیس این کتاب خانه از جمله چند قرآن مربوط به قرون هفتم و هشتم را مرمت و کنند. کتابخانه باستانی تیمبوکتو یکی ازقدیمی ترین مخازن فرهنگی اسلامی در آفریقا و شاید در جهان محسوب می شود.این کتاب خانه حاوی بیست‌و هشت هزار جلد نسخه خطی از قرن چهاردهم میلادی به بعد و نیز صد هزار صفحه از تصویرنگاری های مذهبی و فرهنگی است. اسنادی که تاریخ تولیدشان به قرون یازدهم باز می گردد.


موضوعات این نسخ طیف وسیعی را در بر می گیرد. از جمله پزشکی،ستاره شناسی،معماری و هنرهای دستی.به گفته شهردارتیمبوکتو در عرض این چند ماه  متخصصان توانسته اند حدود دوهزار مورد از آسیب ها وارده به این نسخ را مرمت کنند.پلیس و دولت مالی تا به امروز هیچ اقدامی در زمینه شناسایی و دستگیری اعضاء القاعده که دست به چنین تخریبی زده اند، نکرده است.


کتابخانه و بنیاد احمدبابا در سال 1973 میلادی در شهر تیمبوکتو تاسیس و تحت حمایت کشور کویت بسیاری از نسخ پراکنده اسلامی و آفریقایی را جمع آوری و بایگانی کرده است. دانشگاه کیپ تاون آفریقای جنوبی نیز در زمینه تجهیز این کتابخانه به همراه دو مرکز از نروژ و لوگزانبورگ به کمک بنیاد احمد بابا شتافته اند. نسخ خطی این کتابخانه به زبان های عربی،عبری، ترکی و لاتین نوشته شده است و این کتابخانه در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: