دکتر محقق داماد:داوری اردکانی استقلال فرهنگستان علوم را حفظ کرد

1392/4/17 ۱۲:۰۴

دکتر محقق داماد:داوری اردکانی استقلال فرهنگستان علوم را حفظ کرد

عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران گفت: از دکتر داوری متشکرم که در مقابل تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی ایستادگی کرد تا هویت و استقلال فرهنگستان علوم حفظ شود.


عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران گفت: از دکتر داوری متشکرم که در مقابل تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی ایستادگی کرد تا هویت و استقلال فرهنگستان علوم حفظ شود.


آیت‌الله مصطفی محقق داماد استاد فلسفه و عضو فرهنگستان علوم ایران در مراسم نکوداشت ۸۰ سالگی «پرسشگر دردمند روزگار ما» گفت: از حکمت دکتر داوری، از فلسفه، شعر و شعرفهمی و ذوق او سخن گفته شد اما آنچه برایم از ایشان جالب است‌‌ همان نکته‌ای است که آقای تابش به آن اشاره کرد. بنده، عالم، فیلسوف، فقیه، اصولی و ادیب بسیار دیده‌ام اما کسی که میان این دانش‌ها با اخلاق و ادب جمع کند به شدت کم دیده‌ام.


این مجتهد علوم حوزوی تصریح کرد: ‌گزاف نمی‌گویم آنچه برای من از داوری اردکانی جالب بود قرین ساختن دانش، حکمت با اخلاق و ادب است. از این‌رو مطلبی را در حضور علما و دانشمندان، به صراحت مطرح می‌کنم و قضاوت را به وجدان پاک سروان عزیز می‌سپارم.


آیت‌الله محقق داماد با بیان اینکه داوری اردکانی دومین رئیس فرهنگستان علوم ایران است، عنوان کرد: بنده پس از چند سال که از تأسیس فرهنگستان علوم سپری شد به عنوان عضو آن انتخاب شدم؛ آنجا برای من محیط زیبایی جلوه کرد، عالمان زبده و فرهیخته، همه با هم دوست، محیط علمی، تحقیق گفت‌وگو بود که بسیار برایم جالب بود.


وی با اشاره به اینکه نخستین رئیس فرهنگستان علوم ایران علی شریعتمداری بود که سال‌ها پس از آن دکتر داوری اردکانی ریاست آن را برعهده گرفت، تصریح کرد: در دوره ریاست دکتر داوری فرهنگستان‌ علوم با مشت کوبنده آهنین روبه‌رو شده‌اند که استقلال آن را تهدید کرد. من از همین‌جا از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی گله می‌کنم؛ از اعضای روحانی شورا گله‌ای نیست چرا که شاید آن‌ها از وضعیت آکادمیک آگاهی کاملی نداشته باشند اما بقیه دانشگاهی هستند.


رئیس فرهنگستان علوم ایران خطاب به مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: هویت و ماهیت حقوقی فرهنگستان علوم به استقلال آن است اما چرا شما در سال ۸۸ در پشت درهای بسته نشستید و این امتیاز را از آن گرفتید؟! تاریخ درباره شما قضاوت خواهد کرد.


وی یادآور شد: دکتر داوری اردکانی در آن مقطع تمام تلاش خود را گذاشت تا این مسئله در فرهنگستان علوم اجرا نشود و افراد به وسیله ابلاغیه در فرهنگستان منصوب نشوند و من آمده‌ام این تشکر را از ایشان داشته باشم.


آیت‌الله محقق داماد خاطرنشان کرد: ‌از آقای احمدی‌نژاد رئیس جمهور فعلی انتظار دارم که‌ای کاش یک بار در مصاحبه‌های تلویزیونی اجازه می‌دادند که یک طلبه دلسوخته نیز حرف می‌زد. منولوگ دیگر برای بشریت خسته‌کننده شده و دوران، دوران گفت‌وگوی دوجانبه است. آقای رئیس جمهور ما از شما متشکریم که درخواست داوری اردکانی را قبول کردید و این ویرانی در دوران شما و به نام شما به وجود نیامد.


عضو فرهنگستان علوم ایران گفت: ‌امیدوارم رئیس جمهور آینده که فردی دردآشنای فرهنگ و فرزند حوزه و دانشگاه است درد ما را بشنود؛ این درد بی‌دردمان را به کجا ببریم که آکادمی علوم ایران با آکادمی کشورهای شرقی برابری نمی‌کند؟!

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: