دکتر معیدفر به دبا گفت: باید شرایط فرهنگی را به کشور برگردانیم

1392/4/16 ۱۲:۵۳

دکتر معیدفر به دبا گفت: باید شرایط فرهنگی را به کشور برگردانیم

سعید معیدفر، جامعه‌شناس ایرانی با آسیب شناسی فرهنگ عموم در سالهای اخیر گفت: «یکی از اتفاقاتی که در 8 سال گذشته متاسفانه برای فرهنگ عموم افتاد، و تا حدی جامعه ایران را که داشت خط سیر مثبتی را طی می کرد، به عقب برگرداند گسترش بی اخلاقی و ریاکاری بود.»


سعید معیدفر، جامعه‌شناس ایرانی با آسیب شناسی فرهنگ عموم در سالهای اخیر گفت: «یکی از اتفاقاتی که در 8 سال گذشته متاسفانه برای فرهنگ عموم افتاد، و تا حدی جامعه ایران را که داشت خط سیر مثبتی را طی می کرد، به عقب برگرداند گسترش بی اخلاقی و ریاکاری بود.»


وی با بررسی تاریخی این مشکلات اخلاقی به خبرنگار دبا سایت مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی گفت: « متاسفانه ما می دانیم یکی از ویژگی هایی که برای ایرانی ها همیشه مورد توجه بوده است مسئله راستگویی است اما متاسفانه ما به خاطر شرایط استراتژیکی و تاریخی مثل هجوم دشمنان شرقی و غربی و دیگر مشکلاتی که در این سرزمین بوده، ریاکاری جزو بعضی از عادات ما شده بود. با وجود اینکه این تاکید در آیین زرتشت وجود داشته و با شعار گفتار نیک، پندار نیک و کردار نیک معرفی می شده. درواقع باوجود اینکه مردم همیشه از ریاکاری بر حذر داشته می شدند اما باز شرایط خاص ما در گذشته دور و ادامه آن تا همین دوره معاصر باعث می شده تا ما مردم به ریا روی آورند.»


دکتر معیدفر با اشاره به بهبود اوضاع فرهنگی مردم بعد از 8 سال جنگ تحمیلی گفت: «به نظر می آمد به خاطر شرایطی که در سال های بعد از جنگ در کشور داشت حاکم می شد به تدریج  یک نوع مفاهمه مشترکی بین دولت و ملت ایجاد شود. خصوصا در 8 سال دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی، نزدیک ترین مفاهمه بین دولت و ملت به وجود آمد. این رابطه فرصت خوبی برای خروج از این رذیله اخلاقی برای ما ایرانی ها بود چراکه یکی از دلایل عمده این بروز این رذیله اخلاقی تضاد و شکاف میان دولت و ملت بوده است.»


این جامعه شناس معتقد است که در 8 سال گذشته نه تنها توسعه این رذیله اخلاقی متوقف نشد بلکه شرایطی پیش آمد که با برخوردهای بسیار نادرست برخی از دولتمردان به تدریج میان بخش هایی از جامعه، دروغ و ریا روبه افزایش گذاشت.


وی با تاکید بر سیاست¬های نادرست دولت؛ ارایه آمارهای غیرواقعی، ایجاد فلاکت اقتصادی در جامعه را نمونه هایی از سیاست¬های اشتباه دولت در ایجاد فلاکت فرهنگی می داند که به دنبال  خود فرصت طلبی را هم به اوج می رساند.


معیدفر با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید امیدوار است که این دولت با کمتر کردن شکاف بین دولت و ملت، فراهم کردن زمینه ایجاد ریخت مناسب و سالم برای این ملت و تاکید بر صداقت و اعتقاد به همان سه اصل گفتار نیک، پندار نیک و کردار نیک می تواند مجددا به سمتی حرکت کند که از سلمه ای که در این 8 سال گذشته بر ما وارد شده کمی کاسه شود و جامعه به سمت تغییر این رذیله اخلاقی که یکی از بدترین رذیله های اخلاقی است حرکت کند.


شکاف میان دولت و ملت، تهدید های مدام این ملت و همچنین ریخت نامناسب جامعه از نظر دکتر معیدفر همه دلایلی بر وجود این وضعیت ناگوار هستند. البته وی امیدوار است که با انسجام ملی و همدلی میان دولت و ملت، با بهبود شرایط جامعه، با رفع خطرهای جدی از این جامعه و همچنین تعامل میان فرهنگ¬ها و گروه های مختلف، با صرف نظر از تفاوت¬هایی که دارند، جامعه ایران دوباره بتواند به شرایط مناسب فرهنگی وارد بشود .


این جامعه شناس و استاد دانشگاه در مهم شمردن اقوام و اتحادشان گفت: «نباید فراموش کرد که ایران کشوری چند قومی و چند فرهنگی است که اقوام و ملل مختلفی در آن زندگی می کنند. یکی از دلایل دیگری که موجب می شود این رذیله اخلاقی در جامعه ما افزایش پیدا کند این است که ما نتوانیم زمینه تفاهم و تعامل میان این فرهنگ ها را ایجاد کنیم.»


وی با اشاره به اهمیت ایجاد اعتدال در بین اقوام توضیح می دهد: «اگر بخواهیم یک قوم، یک اندیشه و یک فرهنگ را بر قوم، اندیشه یا فرهنگ دیگری غلبه بدهیم، امر طبیعی خواهد بود که باقی فرهنگ ها و ملل دیگر به فرصت طلبی کشیده خواهند شد. بنابراین تکثر و تنوع این ملت باید جزو واقعیت های موجود در این ملت شناخته شود و حکومت اساسا خودش را از مداخله در این تفاوت ها به دور بدارد و همه مردم را نمایندگی کند نه فقط بخشی از مردم را که تنها با اندیشه آن هماهنگی دارد.»


وی با اشاره به شعار اعتدالگرایی رئیس جمهور می گوید:«همانطور که آقای روحانی اشاره کرد رئیس جمهور، رئیس جمهور همه ملت است و در برابر همه ایرانی ها به دور از مذهب، اعتقاداتشان و به دور از تفاوت ها و تنوعاتشان باید یکسان عمل کند. همه باید شهروند درجه یک باشند و این طور نباشد که بعضی شهروند درجه دو محسوب شوند؛ چه به حساب جنسیتشان، چه به حساب اندیشه، چه دین، چه قومیت و چه به حساب تفاوت های دیگر. هر چه توجه عمومی به همه تنوعات بیشتر شود بیشتر می تواند زمینه های مخرب رذایل اخلاقی را کمتر کند.»

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: