جک استراو به بی بی سی گفت: آمریکایی‌ها زیر پای خاتمی را خالی کردند

1392/4/14 ۱۵:۱۱

جک استراو به بی بی سی گفت: آمریکایی‌ها زیر پای خاتمی را خالی کردند

جک استراو در پاسخ به پرسش مجری بی‌بی‌سی، بار دیگر آمریکا را مقصر به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای با ایران دانست: «ما داشتیم به نتیجه می‌رسیدیم، اما این آمریکایی‌ها بودند که زیر پای خاتمی را خالی کردند و بعد چیزی را کشت کردند که نمی‌خواستند.»

وزیر خارجه انگلیس که جزو سه وزیر خارجه اروپایی مذاکره‌کننده درباره برنامه هسته‌ای ایران در ۱۰ سال پیش بود، در یک نشست کارشناسی تصریح کرد ایران در پی ساختن بمب اتم نیست و این دیدگاهی نیست که ساده‌لوحانه باشد.

خبرگزاری فارس: جک استراو: آمریکایی‌ها مذاکرات هسته‌ای با ایران را به بن‌بست کشاندند

«جک استراو»، وزیر خارجه اسبق انگلیس در یک نشست کارشناسی در رسانه دولتی بی‌بی‌سی، گفت هیچ شواهدی مبنی بر اینکه ایران در حال ساخت بمب اتمی است وجود ندارد.

در این نشست کارشناسی، «جک استراو» با خانم «ملانی فیلیپس»، روزنامه‌نگار، نویسنده و کارشناس مسائل سیاسی و یک کارشناس دیگر مناظره‌ای درباره برنامه هسته‌ای ایران داشت.

آقای «جک استراو» که جزو وزاری خارجه سه کشور اروپایی دیدارکننده با حسن روحانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی بود، در باره چشم‌اندازهای مناقشات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران گفت:

«از جمله حوادث مهم منطقه در ماه پیش، انتخاب دکتر روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب  در ایران است و چیزی که من از دولت (انگلیس) خواسته‌ام این بوده که ما بیشترین تلاشمان را برای تعامل دوباره با ایران انجام دهیم. در اینجا فرصت دوباره‌ای‌وجود دارد [مجری سخنان وی را قطع می‌کند]... دیدگاه من درباره ایران حتی یک ذره هم ساده‌لوحانه نیست، من خودم [با ایران] مذاکره کرده‌ام... [مجری سخنان وی را قطع می‌کند]»

مجری رسانه دولتی بی‌بی‌سی در این قسمت از سخنان جک استراو سخنان وی را قطع کرد و با لحنی که به به چاشنی تمسخر هم آغشته بود، پرسید: «اما شما سالها با ایران مذاکره کردید و به جایی نرسیدید.»

آقای جک‌استراو در پاسخ به این پرسش، بار دیگر همانند آنچه در کتاب خاطراتش آورده بود، آمریکایی‌ها را عامل بن‌بست مذاکرات هسته‌ای با ایران دانست.

 وزیر خارجه اسبق بریتانیا پیشتر در کتاب خاطراتش نئوکان‌های تندرو آمریکایی و به خصوص سخنرانی سالانه جورج دبلیو بوش در کنگره امریکا که ایران را محور شرارت خوانده بود را از جمله عوامل تخریب‌کننده دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای با ایران که به مراحل خوبی رسیده بود، ذکر کرده بود.

آقای جک‌استراو در این کتاب به تعلیق داوطلبانه غنی‌سازی اورانیوم و امضای پروتکل الحاقی که اجازه نظارت دقیق‌تر و جزئی‌تر به آژانس می‌داد، اشاره می‌کند و سپس می‌نویسد تندوری‌های جناح محافظه‌کار آمریکا باعث شد توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران به نتیجه نرسد و «جان بولتون و دیگر نئوکان‌های آمریکا آن چیزی را درو کنند که کشته بودند.»

در این نشست کارشناسی جک استراو در پاسخ به پرسش مجری بی‌بی‌سی، بار دیگر آمریکا را مقصر به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای با ایران دانست: «ما داشتیم به نتیجه می‌رسیدیم، اما این آمریکایی‌ها بودند که زیر پای خاتمی را خالی کردند و بعد چیزی را کشت کردند که نمی‌خواستند.»

وزیر خارجه اسبق برتانیا همچنین تأکید کرد ضرورت دارد ایران به کنفرانس صلاح ژنو دعوت شود: «بنابراین چیزی که اهمیت دارد این است که ما کاری کنیم که ایران را به این کنفرانس صلح بیاوریم که قرار است چند وقت دیگر در ژنو برگزار شود.»

ملانی فیلیپس، روزنامه‌نگاری که در روزنامه تایم انگلیس مقاله‌های زیادی درباره «خنثی‌سازی» ایران نوشته یکی از کارشناسان شرکت‌کننده در این مناظره بود. وی دیدگاه‌های جک‌استراو درباره برنامه‌ای هسته‌ای ایران را «ساده‌لوحانه» خطاب کرد. گفت‌وگوی زیر بخشی از بحثی است که بین او و وزیر خارجه اسبق بریتانیا درگرفت.

مجری بی‌بی‌سی خطاب به ملانی فیلیپس: «منظور شما از اینکه ایران باید خنثی شود، چیست؟»

ملانی فیلیپس: «منظور من دقیقا این است که تهدیدی که ایران به وجود می‌آورد باید خنثی شود. من فکر می‌کنم چیزی که جک می‌گوید به طرز شگفت‌انگیزی ساده‌لوحانه است. چون ما خیلی وقت است که با ایران مذاکره و گفت‌وگو کرده‌ایم. ما به آنها هدیه‌ای گرانبها داده‌ایم که در پی آن هستند یعنی زمان برای ساختن بمب. من با ایشان (اشاره به جک‌استراو) مخالم...»

جک استراو: پس این بمب که می‌گویید کجاست؟

ملانی فیلیپس: دارند تلاش می‌کنند که بسازند

جک استراو: شواهدش کجاست؟

ملانی فیلیپس: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، چنانکه می‌دانید می‌گوید تعداد زیادی شواهد هشدار دهنده وجود دارد که نشان می‌دهد آنها به دنبال انرژی اتمی که تنها برای اهداف صلح‌امیز باشد، نیستند. آقای روحانی رجز خوانی کرده است [مجری وسط حرف می‌پرد] او رجزخوانی کرده است که ... [مجری صحبت‌های وی را قطع می‌کند]

مجری بی‌بی‌سی: در اینجا وزیر خارجه اسبق نشسته است که ظاهراً قصد دارد در این ابراز تردید کند که ایران یک برنامه هسته‌ای برای اهداف نظامی دارد. این چیزی است که شما می‌گویید؟

جک استراو: حس درونی من درباره برنامه هسته‌ای ایران این است که آنها در حال ساخت یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی هستند و آنها به دنبال دستیابی به ظرفیت‌های فکری برای ساخت بمب اتمی هم هستند. اما هیچ شواهدی، نه از آژانس و نه از آمریکایی‌ها ـ شواهد آمریکایی‌ها که کاملاً عکس این موضوع است ـ وجود ندارد که خبر از تسلیحات بدهند؛ ملانی من متاسفم، شواهدی که خبر از تسلیحات ایران بدهند، کمتر از شواهدی است که خبر از سلاح‌های عراق یا لیبی می‌دادند. این چیزی است که درست است.

مجری بی‌بی‌سی: بنابراین شما می‌گوییدآنها درگیر ساختن بمب نیستند؟

جک استراو: من، به طور قطعی نمی‌دانم، اما هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد آنها در حال حاضر مشغول ساختن بمب هستند.

در این لحظه از برنامه مجری رسانه بی‌بی‌سی به سمت کارشناس دیگر برنامه برگشت و نظر وی را درباره اظهارات وزیر خارجه اسبق بریتانیا پرسید:

مجری بی‌بی‌سی خطاب به کارشناس دیگر برنامه: شما موافق این هستید؟

کارشناس: من تقریباً دیدگاهی ما بین این دو نفر دارم.

مجری بی‌بی‌سی: آیا آنها دارند بمب می‌سازند؟

کارشناس: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمانی بسیار محتاط است. اینطور نیست که بیایند و بگویند، ایرانی‌ها دارند بمب می‌سازند و علم به دست بگیرند که آنها بمب دارند. این اتفاق نخواهد افتاد. اما آژانس می‌گوید شواهد بسیار زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد آنها پا را از مرزهای برنامه‌های غیرنظامی فراتر گذاشته‌اند.

در این قسمت از بحث مجری برنامه از ملانی فیلیپس خواست درباره راهبردهای خنثی کردن آنچه به زعم آنها تهدید ایران است، راهکار ارئه دهد. حمله نظامی، راهکاری بود که ملانی فیلیپس پیشنهاد کرد.

مجری بی‌بی‌سی خطاب به ملانی فیلیپس: چه باید کرد؟ شما گفتید خنثی‌سازی، اما نگفتید چگونه؟

ملانی فیلیپس: ما تنها تحریم‌هایی انجام دادیم که همین اخیراً شروع به اثرگذاشتن کردند و این تحریم‌ها، اشتباه بزرگی بودند. جنگ و اقدام نظامی همیشه باید راه چاره آخر باشد؛ اما شما همیشه زمانی از اقدام نظامی استفاده می‌کنید که گزینه‌های دیگر، گزینه‌های بدتری باشند.

مجری: منظور شما از خنثی‌سازی این است؟

ملانی فیلیپس: صبر کنید. خنثی‌سازی یعنی اینکه ما باید تهدید بمب اتمی ایران را از بین ببریم که این بدین معناست که آنها را تهدید کنیم، با آنها گفت‌وگو نکنیم، آنها را از جامعه ملت‌های متمدن خارج کنیم؛ اینها کارهایی هستند که ما نکرده‌ایم. ما با آنها طوری رفتار می‌کنیم که انگار با ما متحدند. و آنها باید بدانند یک چماق بزرگ هست که ما آن را خوب به کار می‌بریم، یعنی تهدید نظامی. آمریکایی‌ها باید این کار را بکنند. این تنها آنها هستند که مهمند.

در پایان برنامه جک استراو، بار دیگر به عدم وجود شواهدی مبنی بر انحراف برنامه هسته‌ای ایران از مسیرهای غیرنظامی اشاره کرد.

جک استراو: بگذارید این را مشخص کنیم. آمریکا یک گزارش برآورد اطلاعاتی منتشر می‌کند. آنها در سال ۲۰۰۷ یکی از این برآوردها را منتشر کردند که دقیقاً با همین عبارات می‌گفت قضاوتشان این است که ایران برنامه ساخت تسلیحات اتمی‌اش را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است و هیچ شواهدی مبنی بر پیگیری مجدد آن وجود ندارد. البته من قبول دارم که مقدار زیادی اطلاعات مبهم وجود دارد، مثلا درباره غنی‌سازی سطح بالای ایران؛ اما این، هنوز و به هیچ عنوان به معنی ساخت بمب اتمی نیست.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: