«فوزیه» درگذشت

1392/4/12 ۱۴:۳۴

«فوزیه» درگذشت

گروه جهان: فوزیه فواد، دختر ملک فواد اول پادشاه مصر و نخستین همسر محمدرضا پهلوی، شاه سابق ایران روز گذشته در 92سالگی درگذشت. به گزارش روزنامه «المصری الیوم»، ملک فواد دوم آخرین بازمانده پادشاهی مصر در صفحه فیس‌بوک خود با اعلام این خبر گفت، روز چهارشنبه (امروز) پیکر او از مقابل مسجد سیده نفیسه در قاهره تشییع خواهد شد.


گروه جهان: فوزیه فواد، دختر ملک فواد اول پادشاه مصر و نخستین همسر محمدرضا پهلوی، شاه سابق ایران روز گذشته در 92سالگی درگذشت. به گزارش روزنامه «المصری الیوم»، ملک فواد دوم آخرین بازمانده پادشاهی مصر در صفحه فیس‌بوک خود با اعلام این خبر گفت، روز چهارشنبه (امروز) پیکر او از مقابل مسجد سیده نفیسه در قاهره تشییع خواهد شد. فوزیه خواهر ملک فاروق اول پادشاه دیگر مصر بود که درسال 1939 دوسال پیش از آنکه محمدرضا پهلوی به قدرت برسد با او ازدواج کرد. مراسم ازدواج آن دو در قاهره برگزار شد.


پس از برگشت از ماه عسل، مراسم ازدواج در تهران نیز تکرار شد. دو سال بعد محمدرضا جانشین پدرش رضاشاه شد. با آغاز سلطنت محمدرضا، روابط سرد میان این زوج به سرعت رو به تیرگی نهاد. اشرف پهلوی (خواهر دوقلوی شاه) و ارنست پرون (دوست صمیمی شاه) در ایجاد این تیرگی نقشی کلیدی داشته‌اند.


حاصل این ازدواج دختری به نام شهناز بود. ازدواج فوزیه و شاه ایران به جدایی انجامید. ثبت رسمی طلاق در مصر به سال ۱۹۴۵ و در ایران به سال ۱۹۴۸ انجام شد. بعد از آن فوزیه در ۲۸ مارس ۱۹۴۹ با سرهنگ اسماعیل حسین شیرین بک وزیر دفاع و فرمانده نیروی دریایی سابق مصر و از بستگان خود در قاهره ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دو فرزند به نام‌های نادیا و حسین بود. با کودتای ضد سلطنتی ۱۹۵۲ در مصر، عنوان شاهزادگی از فوزیه گرفته و ثروتش نیز مصادره شد. او پس از ان حاضر به ترک کشورش نشد و به همراه همسرش در اسکندریه زندگی می‌کرد. فوزیه هیچگاه در مورد دوران ملکه بودنش مصاحبه‌ای نکرد و خاطراتش را منتشر ننمود.


میدانی نیز به نام وی در شهر تهران نامیده شد که پس از جدایی او از محمدرضا به «میدان شهناز» و پس از انقلاب به میدان امام حسین تغییر نام داد.
 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: