گفتگوی «دبا» با فاضل میبدی: استفاده ابزاری از دین برای مطالبه قدرت

1392/4/8 ۱۴:۰۷

گفتگوی «دبا» با فاضل میبدی: استفاده ابزاری از دین برای مطالبه قدرت

محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشگاه معتقد است که با تغیرات جدید باید تلاش کرد مشکلاتی را که در این 8 سال دامنگیر قشر فرهیخته و رشد دانش بوده است را رفع کرد. او در گفت و گو با دبا به بیان بعضی از دیدگاه ها و راه حل های برون شد از وضعیت کنونی پرداخته است.


محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشگاه معتقد است که با تغیرات جدید باید تلاش کرد مشکلاتی را که در این 8 سال دامنگیر قشر فرهیخته و رشد دانش بوده است را رفع کرد. او در گفت و گو با دبا به بیان بعضی از دیدگاه ها و راه حل های برون شد از وضعیت کنونی پرداخته است.


-    شما به عنوان یکی از شخصیت های فعال در حوزه و دانشگاه مطالبات اقشار دانشگاهی و حوزوی را از دولت جدید چه می دانید؟
درخواستی که من به عنوان یک طلبه و یک نو اندیش دینی دارم رفع موانعی است که در این چند سال جلوی رشد اندیشه دینی را گرفته است. با تغیرات جدید باید تلاش کرد مشکلاتی را که در این 8 سال دامنگیر قشر فرهیخته و مانع رشد دانش شده بود را رفع کرد. درواقع در این 8سال مسئولان به جای توسعه دین عقلانی در کشور باعث رشد دین خرافی شده اند که آثار آن را در گسترش کتاب ها و مقالات اینچنینی می توانیم به وضوح ببینیم.


-    به نظر شما اعتدال محوری در عرصه فرهنگ واندیشه هم کارآمد خواهد بود؟
حسن روحانی گفت¬ومان اعتدال را در عرصه سیاست مطرح کرده است توقع ما این است که زمینه ای فراهم کند تا این اعتدال در عرصه دین هم صورت گیرد. تا این دین خشن و افراطی که در این چند سال رشد کرد را نیز اصلاح کند.
من در دوران اصلاحات به آقای خاتمی هم گفتم تا وقتی که اصلاحات در اندیشه دینی اتفاق نیفتد جنبه های دیگر نیز اصلاح نخواهند شد.


-    پس شما معتقدید که دین و فرهنگ مهمترین حوزه هایی هستند که در این چند سال در حقشان اجحاف شده است؟
ما در این چند سال در حوزه دانش و فرهنگ بسیار ضربه خوردیم. دولت برای اینکه ازاین ضربه ها آسیب کمتری ببیند نیازمند ایجاد تحولات است.
مثلا دولت با تدبیر می تواند جلوی رشد خیلی از خرافات را بگیرد خرافاتی که آسیبهای بسیاری به فرهنگ و دین وارد کرد. دولت گذشته برای خیلی از کارها بودجه خرج می¬کرد که نه تنها هیچ کدام در جهت تقویت دین در جهان نبود بلکه حتی چهره دین اسلام را در دنیا خراب می کرد. من منکر بعضی از خدمات دولت گذشته نیستم اما به فرهنگ این کشور و فرهنگ دینی صدمه زیادی زد.اسلام، دینی نیست که انسان از آن بخواهد به عنوان ابزاری برای مطالبه قدرت استفاده کند. دین اسلام دین عقلانیت و صلح و صفا است و دینی است که می تواند با تمام ادیان به صورت مسالمت آمیز زندگی کند. اما متاسفانه بعضی می¬خواهند با نام اسلام سیاست های تهاجمی خود را توجیه کنند و با نام اسلام با بسیاری از کشورها برخورد کنند. دنیای امروز دنیای جنگ و جدال نیست بلکه دنیای حفظ منافع ملی است.


-    مهمترین خدمات دولت جدید را در حوزه فرهنگ و دین چه می دانید؟
دولت جدید می تواند با گفتمان، در حوزه اندیشه اعتدال ایجاد کند و سعی کند افرادی را که در این وادی می اندیشند تقویت کند و موانعی را که وجود دارد از بین ببرد. از همه مهم تر این سانسوری را که در وزارت ارشاد متاسفانه در این چند سال در حوزه اندیشه، هنر،سینما و ... حاکم بوده است را یا باید حذف کند یا کم کند.
قلم ها باید در حوزه هنر و اندیشه و فرهنگ آزاد باشند تا بتوانند رشد کنند. باید قبول کنیم که به هر حال همیشه همه حرف ها درست نیستند. در حوزه اندیشه هم حرف درست وجود دارد و هم حرف نادرست. تا حرف نادرستی مطرح نشود حرف درستی هم به وجود نخواهد آمد.
تمام آراء باید مطرح شود بدترین چیزی که جلوی رشد فرهنگ ما را می گیرد سانسور است. ایران مهد عقلانیت و فلسفه های مختلف است که در همین کشور به وجود آمده و رشد کرده اند پس باید آنها را حفظ کرده و تداوم ببخشیم و این کار تنها با برداشتن سانسور و دخالت دادن تمام آراء در این حوزه است که محقق می شود ما امیدواریم این اتفاقات با روی کار امدن دولت آقای روحانی اتفاق افتد.


-    پس با اعتدال گرایی دینی که مطرح شد می توان شکافی که بین حوزه و دولت در این چند سال روی داد بود را بر طرف کرد؟
هیچ سیاست ثابت و یک دستی بر حوزه علمیه حاکم نیست عده ای از طلاب فکر بازی دارند و عده¬ای دیگر به واسطه ارتباط های وسیعی که امروزه با دنیا می توان برقرار کرد شناخت و ارتباطات قویتری دارند. و عده ای دیگر هم تفکر و اندیشه های متفاوتی دارند. بنابراین نمی توان یک شاخص یکدست برای حوزه علمیه قم تعریف کرد.
 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: