فهرست‌نویسی 1000نسخه‌ خطی

1392/3/27 ۱۱:۲۷

فهرست‌نویسی 1000نسخه‌ خطی

کل مجموعه اهدایی «محمدعلی کریم‌زاده تبریزی» به کتابخانه مجلس شورای اسلامی در چهار مجلد، فهرست‌نویسی و منتشر شده است.بخشی از منابع و دستنوشته‌های کتابخانه مجلس شورای اسلامی، کتب اهدایی بزرگان و فرهیختگانی است که با هدف توسعه‌ علم، مجموعه‌ خویش را وقف این کتابخانه کرده‌اند.


کل مجموعه اهدایی «محمدعلی کریم‌زاده تبریزی» به کتابخانه مجلس شورای اسلامی در چهار مجلد، فهرست‌نویسی و منتشر شده است.


بخشی از منابع و دستنوشته‌های کتابخانه مجلس شورای اسلامی، کتب اهدایی بزرگان و فرهیختگانی است که با هدف توسعه‌ علم، مجموعه‌ خویش را وقف این کتابخانه کرده‌اند. بعضی از این مجموعه‌های اهدایی عبارتند از: مجموعه‌ی احتشام‌السلطنه، مجموعه‌ سید محمد طباطبائی، مجموعه‌ رهی معیری، مجموعه‌ پروانه، مجموعه‌ پارسیان هند، مجموعه‌ نجم‌الدوله، مجموعه‌ فیروز، مجموعه‌ سید جمال‌الدین اسدآبادی، مجموعه‌ امام جمعه خوئی، مجموعه‌ غلام‌حسین سرود، مجموعه‌ جعفر سلطان القرائی، مجموعه‌ کریم‌زاده تبریزی، مجموعه‌ ملک مدنی و مجموعه‌ صدر الافاضل.


استاد محمدعلی کریم‌زاده تبریزی (متولد 1301ش.)، آموزگار دلسوزی است که به دلیل تعلق خاطر عمیقی که به فرهنگ ایران زمین از همان دوران جوانی خویش داشته، به گردآوری اشیای تاریخی و کتب خطی پرداخته است. تا آنجا که پیش از انقلاب تعدادی از کتب خطی و آثار هنری کهن و اسناد مجموعۀ شخصی خویش را در منزلش به نمایش عموم گذاشت. ایشان پس از مهاجرت به لندن، در سال 1377ش. تعدادی از کتب خطی خود را که در حدود یک هزار جلد می‌شد، همچنین برخی مرقعات و اسناد خطی دوره قاجاری خویش را به همراه برخی کتب چاپی و عکس‌های تاریخی به کتابخانه مجلس شورای اسلامی اهدا نمود.
دو مجلد این نسخه‌های خطی را یوسف بیگ باباپور و دو جلد دیگر را حسین متقی فهرست نویسی کردند که از سوی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر شد.


کریم‌زاده بسیاری از این نسخ را از ترکیه خریداری کرده و به ایران آورده است. اهمیت بسیاری از نسخ این مجموعه، از این نظر است که نمونه مشابهی در کتابخانه‌های دیگر بالاخص در ایران ندارند و یکی از مجموعه‌های مهم دربردارنده میراث عثمانی در ایران است. همچنین چند کتاب به خط آرامی و عبری و کلدانی، چند جنگ شعر از جمله جنگ شمارة 16، چند دیوان و مثنوی نفیس و منقّش و مذهّب از جمله خسرو و شیرین شیخی گرمیانی (ش317)، ترجمان‌البلاغه تاج‌الدین بن محمد هاشمی (مکتوب736ق.)، چند اجازة علامه مجلسی و نیز برخی از علمای عثمانی، الایتلاف فی وجوه الاختلاف یوسف افندی زاده (نسخه منحصر بفرد در ایران)، رساله در سماع غزالی (ش102)، خلاصه الخمسه (ش327)، چند مرقع از میرعماد و دیگر خطاطان معروف دوره صفویه، و چندین نسخه نفیس و منحصر بفرد دیگر از امتیازات نسخه‌های این مجموعه هستند.
 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: