دکتر سید یحیی یثربی: آبروی کشور به رضایت مردم بستگی دارد نه مشارکت مردم

1392/3/21 ۱۲:۲۰

دکتر سید یحیی یثربی:  آبروی کشور به رضایت مردم بستگی دارد نه مشارکت مردم

دکتر سید یحیی یثربی استاد بازنشسته فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است که آبروی کشور به رضایت مردم از نظام ستگی دارد نه مشارکت. به گفته این استاد برجسته فلسفه مشارکت ممکن است پاین باشد اما مردم از نظام و کشور خود راضی باشند و بالعکس در کشوری مشارکت مردم در انتخاباتی بالا باشد اما رضایت عمومی وجود نداشته باشد.


دکتر سید یحیی یثربی استاد بازنشسته فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی  معتقد است که آبروی کشور به رضایت مردم از نظام ستگی دارد نه مشارکت. به گفته این استاد برجسته فلسفه مشارکت ممکن است پاین باشد اما مردم از نظام و کشور خود راضی باشند و بالعکس در کشوری مشارکت مردم در انتخاباتی بالا باشد اما رضایت عمومی وجود نداشته باشد. او توصیه کرد: یک ستاد کارشناسی معقول که بیانگر کارهای قبلی و بعدی باشد برای انتخابات تشکیل شود. در جوامع پیشرفته حزب این نقش را ایفا می کند.


دکتر "سید یحیی یثربی" در مورد فرهنگ سیاسی و مشارکت سیاسی در انتخابات به خبرنگارمهر گفت: من که رشته ام فلسفه است طبعاً باید روی مسائل سیاسی هم وقت بگذارم. در حود 25 سال است که مرتب مطلب یا یادداشت می نویسم در این فاصله چند کتاب هم منتشر کرده ام. مثل ماجرای غم انگیز روشنفکری در ایران، یا کتاب خودکامگی و فرهنگ که تحلیلی از رفتارهای جناح های ما در مدیریت جامعه است.


وی افزود: دو سال پیش هم انتشارات امیرکبیر یک کتاب از من با نام مقدمه ای بر فلسفه سیاست در اسلام منتشر کرد، حتی ویژگی های نظام اسلامی را هم در این نوشته ها در نظر می گیرم. الان که فصل انتخابات است یادداشت هایی در این خصوص نوشته ام از 20 سال پیش مرتب در فصل انتخابات تذکراتی به جامعه داده ام. اما چقدر مسئولین و مردم به آن توجه کرده اند آن دیگر با من نیست. در این جامعه علوم انسانی وضع آشفته ای دارد و تحقیقات و نظریه ها مورد توجه قرار نمی گیرند هرکسی خودش می گوید و خودش هم می شنود. اما بعد از آن که یادداشت هایی از من درباره انتخابات در خبرگزاری مهر منتشر کردید الان می خواهم دو سه نکته را از نگاه فلسفی در خصوص انتخابات با شما در نظر بگیرم.

این استاد بازنشسته فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: یکی اینکه جامعه ما به اقبال عمومی یعنی حضور فراوان مردم در انتخابات خیلی تکیه می کند کار بدی هم نیست مثلاً در تمام انتخابات دنیا اگر 90 درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کنند بهتر از این است که 20 درصد شرکت کنند برای اینکه مشارکت خودش کار پسندیده ای است. اما کشورهای پیشرفته روی میزان مشارکت زیاد حساس نیستند یعنی برای کشور مثل آلمان یا ژاپن مهم نیست که 10 درصد کمتر در انتخابات شرکت کنند، البته آنها هم دلشان می خواهد مردم در انتخابات بیشتر شرکت کنند.

این محقق و پژوهشگر حوزه علوم اسلامی و تفسیر قرآن اظهار داشت: اما مشارکت مردم ما، ما از اول انقلاب از رفراندم جمهوری اسلامی به بعد مشارکت بدی نداشتیم هرچی انتخابات داشتیم شرکت مردم حتی آنهایی که به مرحله دوم کشیده شد کم نبود. اما چیزی که من می گویم مسئولین و مردم باید به آن توجه کنند این است که آبروی ما بیش از اینکه به مشارکت مردم در انتخابات بستگی داشته باشد به میزان رضایت مردم از نظام بستگی دارد. میزان مشارکت هم به میزان رضایت همگانی مهم است. انتخابات برنامه ای است که اجرا می شود یک ماه و نیم تبلیغات و معرفی کاندیداها شروع می شود و تا رأی گیری تمام می شود در اینجا یکی این است که چقدر مردم مشارکت کردند این خوب است که مردم بیشتر مشارکت کنند اما این مسئله خیلی مهم است که ببینیم چه میزان از مردم از نظام رضایت دارند. برای مثال در انگلیس یا ژاپن اگر 60 درصد در انتخابات شرکت می کنند بعداً 40 درصدی که مشارکت نکرده و این 60 درصد چه مخالف و چه موافق همه یکجا از حکومتشان اعلام رضایت می کنند و این مسئله در سطح جهانی آبروی جامعه را می خرد.

وی تصریح کرد: باید رسانه های ما اجازه بدهند روی این مسائل کار کنیم. اگر رضایت عمومی از نظام نباشد از نظر افکار عومی دنیا آسیب خواهیم خورد. آسیب را هم جامعه می بیند. جامعه باید از اینگونه فرصت ها هر چند طرف که هست طوری کار کند که مورد رضایت همگان باشد. البته مورد برد همگان نمی شود در انتخابات یکی می برد یکی می بازد اما بازنده و برنده هردو باید راضی باشند.

یثربی یادآورشد: علاوه بر میزان مشارکت به میزان رضایت فراگیر و عمومی موافق و مخالف ، برنده و بازنده هم باید توجه کنیم و روی این کار تحلیل سیاسی کنیم با زندگی خودمان در انتخابات طرف هستیم و با آبروی جامعه مان و کشورمان در سطح جهان روبرو هستیم. نکته دوم اینه در انتخابات ما می خواهیم رئیس جمهور قبلی را کنار بگذاریم و رئیس جمهور جدید انتخاب کنیم البته اگر رئیس جمهور قبلی کاندیدای دور بعدی نباشد. اگر دوباره کاندیدا باشد می خواهیم رئیس جمهور را محاکمه کنیم اگر به او رأی دادیم یعنی راضی بودیم و اگر رأی ندادیم یعنی راضی نبوده ایم. اما بعد از 8 سال که دیگر رئیس جمهور نمی تواند در انتخابات شرکت کند در اینجا او خداحافظی می کند اما در جامعه ما دو چیزحضور کمرنگ دارند.یکی ستاد کارشناسی معقول که بیانگر کارهای قبلی و بعدی باشد. در جوامع پیشرفته حزب این نقش را ایفا می کند . الان فرض کنید  اوباما بعد از اتمام دوره اش سکته کرد و مرد و هیچ کسی هم نتوانست سرزنشش کند اما یک حزب آنجا همیشه است که او نماینده آن حزب است. آن حزب سرزنش و مورد انتقاد قرار می گیرد. باید هر چه زودتر برای جامعه امان دو یا سه ستاد کارشناسی تشکیل دهیم که نامش را حزب نگذاریم اسمش را جمعیت بگذاریم که این ستاد مسئولیت دائمی داشته باشد چه حکومت بکند چه نکند مقبول باشد.

وی اظهارداشت: دومین چیزی که درجامعه امان کمرنگ است برنامه است. الان ما 8 نفر را معرفی کردیم اما این 8 نفر چه برنامه ای دارند من به عنوان محقق سیاسی و اهل فلسفه در جامعه نمی توانم خودم را راضی کنم که کدامیک برنامه اش بهتر است اما اگر آن ستاد کارشناسی را داشته باشیم برنامه برای آن ستاد است و ما به مرور زمان در عرض 10 ، 20 سال با برنامه ها آشنا خواهیم شد می دانیم که اگر کار دست این گروه بیفتد چه کاری خواهد کرد. اگر دست آن گروه بیفتد چه کار خواهد کرد. الان نمی دانیم از این 8 نفر کدامشان چه برنامه ای دارد. فرض کنید کاندیداها بیایند برنامه هایشان را به مردم بگویند جز یکسری کلی گویی فرصت چیز دیگری را ندارند. در نتیجه مردم با برنامه هایشان آشنا نمی شوند در نتیجه می روند روی شخص یا گرایش های گزینشی که این خیلی مؤمن است درستکار است اینها به اجرائیات دخالت دارند، اما اساس اجرائیات برنامه و مدیریت عملی است. آرزویم این است که روزی این دو مسئله برای ما مورد توجه لازم قرار بگیرد.


منبع : مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: