کریم مجتهدی به « دبا » گفت: علاقمندم کتاب جدیدم مورد بحث قرار بگیرد

1392/3/11 ۱۳:۲۸

کریم مجتهدی به « دبا » گفت: علاقمندم کتاب جدیدم مورد بحث قرار بگیرد

کتاب «فلسفه در دوره تجدید حیات فرهنگی غرب (از دانته تا کامپانلا )» تازه‌ترین اثر چهره ماندگار فلسفه ایران، دکتر کریم مجتهدی است که به تازگی منتشر شده است.


کتاب «فلسفه در دوره تجدید حیات فرهنگی غرب (از دانته تا کامپانلا )» تازه‌ترین اثر چهره ماندگار فلسفه ایران، دکتر کریم مجتهدی است که به تازگی منتشر شده است.


دکتر مجنهدی در توصیف کتابش به خبرنگار سایت دبا (دایره المعارف بزرگ اسلامی ) می گوید: « در کتاب "فلسفه در دوره تجدید حیات فرهنگی غرب" فرهنگ فلسفه را در دوره خاصی از تاریخ غرب مورد تحلیل قرار داده ام که مهم ترین و عمده ترین بخش آن متعلق به قرن 15 و 16 میلادی است. یعنی آن دوره ای که به تجدید حیات فرهنگ غرب یا نوزایی غرب معروف است.»


اهمیت قرن 15 و 16 به تجدید حیات فکری اروپا در این دوره باز می گردد. این دوره را می توان دوره بحران های اجتماعی و دینی دانست، دوره ای که در تحولات زندگی اجتماعی بشر بسیار موثر بوده است. اهمیت کتاب «فلسفه در دوره تجدید حیات فرهنگی غرب» نیز از این جهت است که از دریچه تحلیل به گزارش تاریخی این دوره مهم پرداخته است.


عنوان دوم کتاب دکتر مجتهدی «از دانته تا کاپالنلا » است این عنوان دوم بازگو کننده ایت بحث است که این کتاب افزون بر فلسفه به تحولات ادبی، هنری و حتی سیاسی، اجتماعی و دینی غرب نیز پرداخته است.


به گفته کریم مجتهدی کتاب جنبه میان رشته ای دارد. رشته فلسفه و تاریخ در این کتاب با هم ادقام شده است و کتاب می تواند همان گونه که مورد توجه فلاسفه قرار می گیرد مورد توجه مورخان تاریخ نیز قرار بگیرد.


فلاسفه آن دوره تاریخی غرب که توسط مجتهدی در این کتاب معرفی شده اند به ندرت در ایران شناخته شده هستند و ایرانی ها بیشتر ادبیات و شخصیت های ادبی آن دوره را می شناسند مثل آثار دانته یا پتراکو و مونته در فرانسه را. دکتر مجتهدی در توضیح شخصیت های حاضر در کتابش میگوید «در این کتاب بیشتر سعی شده به چند چهره و مکتب از فلاسفه و مکاتب فلسفی که خیلی در ایران مغفول واقع شده اند یا به هیچ وجه به آنها توجه نشده است پرداخته شود . به نحوی از  انحا افکارشان تحلیل بشود. یکی از این مکاتب مغفول، مکتب فلورانس است مثل مارسیلیو فیچینو ایتالیایی یا پیکودلا میراندولا و فلاسفه ای که جنبه های گسترده ای از کارشان جنبه سیاسی دارد مثل ماکیاولی یکی از فیلسوفان سیاسی جهان که در این کتاب نزدیک به چهار فصل درباره آن بحث شده است. در این کتاب چهره ماکیاولی و جنبه های مثبت و منفی افکار او و جریانات سیاسی آن زمان به نحوی که ماکیاولی خواسته آنها را فهم کند به طور مفصل بیان شده است.»


از میان فلاسفه دیگر که در ایران زیاد در موردشان صحبت نشده و نمی شود، هراسموس هلندی یا توماس مور انگلیسی، نویسنده کتاب معروف اتوپیا، همچنین شخصیت هایی مثل نیکولاس کوزانوس، دزیدریوس اراسموس، ژوردانو برونو و... را می توان نام برد که در این کتاب معرفی و افکار و آثارشان مورد تحلیل قرار گرفته شده است.
مجتهدی، چهره ماندگار فلسفه و استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه تهران در رابطه با جذابیت های کتابش می گوید: «تاثیر افکار زرتشت در اروپا، معرفی شخصیت هایی که با آثار هنریشان موضع فکری و فلسفی خودشان را روشن کردند نیز از دیگر مباحث این کتاب است. مثل لئوناردو داوینچی یا رافائل که در این کتاب به تحلیل تابلوهای نقاشی آنها پرداختم و ارتباط صحنه به صحنه آثارشان را با نقشه های سیاسی پاپ های رم شرح داده ام.»


کتاب «فلسفه در دوره تجدید حیات فرهنگی غرب» کتابی قطور و بسیار مفصل است که به عنوان یک کتاب مرجع بسیار معتبر برای هر فردی که به سیر تاریخ تفکر در جهان علاقه دارد می تواند بسیار کارآمد باشد. کتاب از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شده است که بدون مقدمه نزدیک به 700 صفحه است.
دکتر مجتهدی با توضیح اینکه در این کتاب چهار قرن تفکر در اروپا بررسی شده توضیح داد «من تعمدا به این دوره از تاریخ پرداختم چراکه در ایران درباره این دوره از تاریخ اروپا که بسیار مهم است اصلا صحبت نشده است و خوشحال می شوم که این کتاب در ایران مورد بحث قرار بگیرد.»

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: