آغداشلو: مساجد کشورمان به تقلید از مساجد قاهره ساخته می‌شود

1392/3/11 ۰۱:۳۲

آغداشلو: مساجد کشورمان به تقلید از مساجد قاهره ساخته می‌شود

برای من بسیار سخت است که می‌بینم مساجد کشورمان به تقلید از مساجد قاهره ساخته می‌شود و الزام و موقعیت سفارش و ساخت آنها بر این اساس را نمی‌فهمم و در نادانی خودم باقی می‌مانم که این سرمایه‌داری کج‌دار ما را به کجا می‌برد.در عجبم که چرا بناها و مساجد کشورمان براساس معماری غنی ایرانی ساخته نمی‌شوند.

آیدین آغداشلو ضمن انتقاد از وضعیت معماری در کشور ابراز امیدواری کرد، انتشار کتاب ارزشمند «یس ایز مُر» بتواند بارقه امیدی در تحول معماری کشور باشد.وی با بیان اینکه این اثر خاص بسیار مفید و سودمند است خاطر نشان کرد: این کتاب آنچنان پربار است که به آسانی قابل فهم نیست و باید علی رغم ظاهر ساده آن از معانی غنی و سودمند آن به طور دقیق استفاده کرد.

آیدین آغداشلو در مراسم رونمایی از کتاب معماری «یس ایز مُر» با ترجمه علی حمیدی‌مقدم که به میزبانی دانشکده معماری سوره در حوزه هنری و با حضور اساتید و دانشجویان معماری برگزار شد، ضمن تبریک ترجمه و انتشار این کتاب اظهار کرد: در حال حاضر و در شرایط امروز جامعه باید بابت تالیف هر کتاب شاد شد و آن را تبریک گفت.

این نظریه پرداز هنری با تاکید بر اینکه از خواندن این کتاب لذت بردم اظهار کرد: هنوز نمی‌دانم که این کتاب چقدر به کار می‌آید و آیا می‌توان با توجه به شرایط امروز جامعه و وضعیت معماری کشورمان از آن استفاده بهینه کرد.

آغداشلو تصریح کرد: البته دانشجویان معماری در کشور با وجود همه کاستی‌ها و مشکلات به کتب مختلف معماری مراجعه می‌کنند و در پی مفاهیم جدید معماری هستند و امیدوارم دانشجویان از این اثر گرانبها و سودمند نیز استفاده کافی ببرند.

وی معماری را عظیم‌ترین دستاورد بشری دانست و خاطر نشان کرد: بارها در جاهای مختلف ملاحظه کرده‌ام که اهل نظر جمع می‌شوند و نکاتی را درباره مباحث مختلف مطرح می‌کنند و آن را به چالش می‌کشند اما وقتی در مورد معماری در جایی صحبت می‌شود، من نمی توانم به راحتی با این مساله برخورد کنم زیرا معماری اهمیت فوق العاده‌ای دارد و باید توسط متخصصین کارآمد به چالش کشیده شود.

این محقق با اشاره به اینکه معماری هنری است که از فاصله بسیار زیاد دیده می‌شود و با همه عظمتش جای چشم پوشی برای کسی نمی‌گذارد تاکید کرد: همه ما حاضر در این هنر هستیم و ناظر بر آن نیستیم بنابراین تعهد عظیمی به معماری داریم زیرا عیب معماری بلافصله دیده می‌شود و قابل پنهان شدن نیست که این نشان از اهمیت بالای آن دارد.

آغداشلو با بیان اینکه در حال حاضر در کشور بستر مناسبی برای احیای معماری ایرانی نمی‌بینیم و سیستم آموزشی حساب‌شده عمل نمی‌کند گفت: کمال خوش بینی این است که گمان کنیم مباحث نظری می‌تواند راهگشا باشد و به معماری کشور کمک کند که البته خیلی به این موضوع خوشبین نیستم.

این کارشناس هنر با اشاره به اینکه باید منتظر بمانیم که این کتاب ارزشمند تا چه میزان می‌تواند معماری ما را دچار تحول کند خاطر نشان کرد: معماران ما متاسفانه در تصرف سرمایه گذاران هستند اما امیدوارم این کتاب به عنوان بارقه امیدی بتواند اثرگذار باشد و وظیفه اصلی خودش که تحول معماری کشورمان و تنظیم زندگی معنوی و مادی ماست را به خوبی انجام دهد.

وی اظهار کرد:باید دقیق و بیطرف نسبت به این کتاب نگاه شود تا بتواند در جوامع خاص ناقد و اثرگذار باشد و لازم است که در کنار آن از تئوری‌های جامع و متحرک نیز استفاده کنیم تا به تحول معماری کمک شود و در این راه موثر باشد.

این محقق با تاکید بر اینکه معماری کشورمان در حال حاضر دوران بسیار سخت و مشقت باری را می‌گذارند گفت: امیدوارم کسانی که عمر طولانی خواهند داشت ناظر باشند که آیا معماری ایران به سرانجام مطلوب و شایسته خود می رسد یا خیر؟

برای من بسیار سخت است که می‌بینم مساجد کشورمان به تقلید از مساجد قاهره ساخته می‌شود و الزام و موقعیت سفارش و ساخت آنها بر این اساس را نمی‌فهمم و در نادانی خودم باقی می‌مانم که این سرمایه‌داری کج‌دار ما را به کجا می‌برد.

وی ادامه داد: تسلط سرمایه داری بر معماران کشور باعث شده علی رغم برخورداری از معماری پر افتخار هزاران ساله خودمان حتی شاهد باشیم.بسیاری از مساجد مان به تقلید از سبک معماری مصری و مراکشی ساخته شود و گنبد و یا مناره نداشته باشند که من این موضوع را درک نمی‌کنم و در عجبم که چرا بناها و مساجد کشورمان براساس معماری غنی ایرانی ساخته نمی‌شوند.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: