نگارش شرحی بر تمام شارحان ابن سینا

1392/3/4 ۱۳:۳۲

نگارش شرحی بر تمام شارحان ابن سینا

احد فرامرز قراملکی پژوهشگر ایرانی حوزه فلسفه، اخلاق، دین و منطق و مدیر گروه اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه تهران، این روز ها مشغول نوشتن شرحی مبسوط بر کتاب اشارات ابن سینا است.


احد فرامرز قراملکی پژوهشگر ایرانی حوزه فلسفه، اخلاق، دین و منطق و مدیر گروه اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه تهران، این روز ها مشغول نوشتن شرحی مبسوط بر کتاب اشارات ابن سینا است.


به گزار خبرنگار دبا (دایره المعارف بزرگ اسلامی)کتاب تاریخی و مشهور اشارات، آخرین کتاب ابن سینا در بحث فعل، منطق و فلسفه محسوب می شود که در تاریخ فلسفه اسلامی همیشه مورد نقد و دفاع های بسیار جدی بوده است.
از این نویسنده و محقق تا به حال کتاب هایی بسیاری منتشر شده است که از آن جمله می توان به «اخلاق حرفه ای در تمدن ایران و اسلام»، «روش شناسی فلسفه ملاصدرا» و «موانع رشد اخلاق حرفه ای در سازمان ها» اشاره کرد. از کتاب وی با مضمون شرح مبسوط و تاریخی بر منطق اشارات نیز تا به حال دو جلد آماده چاپ است و به گفته وی ممکن است این کتاب به 12 جلد برسد.


دکتر قراملکی به خبرنگار دایره المعارف بزرگ اسلامی گفت: هدف از نوشتن شرحی تاریخی بر کتاب ابن سینا، بررسی سیر تاریخی نقدها و دفاعیه هایی است که در طول تاریخی در رابطه با کتاب اشارات نوشته شده است.


وی که درحال بررسی برای انتخاب ناشر است در رابطه با نقش تاریخی کتاب می گوید «کتاب اشارات از زمانی که نوشته شد مورد انتقاد و دفاع بود. مهم ترین انتقادها از این کتاب مربوط می شود به کتاب شرح اشارات امام فخررازی که بعدها خواجه نصیردین طوسی دفاعیه ای بر انتقاد های امام فخر رازی نوشت. همچنین کتابی با عنوان «المحاکمات بین شرحی الاشارات» هم در رابطه با این کتاب از قطب الدین رازی وجود دارد که به داوری بین این دو نظر پرداخته است و داوری هایش را به صورت پاورقی در کتاب قطب الدین رازی آورده است.»


دکتر قراملکی با توضیح اهمیت کتاب ابن سینا معتقد است که بخش فلسفی کتاب بسیار مورد بررسی و شرح فیلسوفان قرار گرفته است اما به بخش منطقی آن توجه کمتری شده است از این رو وی شرحی مفصل برای مباحث منطقی آن در نظر گرفته است.


به گفته قراملکی کتاب انتقادات و شرح اشارات ابن سینا قرار است در 3 دیدگاه تنظیم شود. در دیدگاه اول نظریه ها و تفکرات ابن سینا شرح داده شده و به واسطه آن به مخاطب توضیح داده می شود که هدف و منظور ابن سینا چه بوده است. دیدگاه دوم پرداختی است به انتقادات و نظریه های فخر رازی و در دیدگاه سوم به بررسی انتقادی و تحلیل تاریخی کتاب رسیدگی خواهد شد.  


احد فرامرز قراملکی معتقد است که در کتاب جدیدش می توان به صورتی کوتاه و جامع با تطور تاریخی مسائل منطقی آشنا شد. نظرات ابن سینا، تفکرات ارسطو و فارابی که در شکل گیری تفکرات ابن سینا نقش بسزایی داشتند و همچنین تفکرات رایج بعداز ابن سینا، در این کتاب مورد توجه خواهد بود.


دکتر قراملکی علاوه بر نگارش این کتاب، در حوزه تخصصی خود مشغول تدوین درس نامه ای در رابطه با «رفتار ارتباط درون شخصی در محیط کار» است. در ایران تا به حال در این موضوع کار جدی انجام نشده است و تدوین این درس نامه می تواند خبر خوبی باشد برای دانشجویان و علاقه مندان به رشته و مباحث مربوط به اخلاق حرفه ای.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: