مسجد جامعی: یک‌ سوم آثار تاریخی تهران تخریب شد

1392/2/31 ۰۸:۵۰

مسجد جامعی: یک‌ سوم آثار تاریخی تهران تخریب شد

احمد مسجدجامعی وزیر دولت خاتمی و عضو شورای شهر تهران در مراسم بزرگداشت روز موزه در خانه‌ی هنرمندان خبر از تخریب یک سوم آثار تاریخی تهران داد.

احمد مسجدجامعی وزیر دولت خاتمی  و عضو شورای شهر تهران در مراسم بزرگداشت روز موزه در خانه‌ی هنرمندان خبر از تخریب یک سوم آثار تاریخی تهران داد.

او با بیان این‌که اگر هویت ایرانی - اسلامی برای تهران در نظر گرفته شود بسیاری از موارد میراثی پایه‌ی این شهر را تشکیل می‌دهند، گفت: در سال 2013 میلادی در آمار یونسکو، 12 شهر به‌عنوان شهرهای فرهنگی که بیشتر آن‌ها در کشورهای همسایه بودند معرفی شدند. این در حالی است که تهران در هیچ‌کدام از این آمار نیست، ولی شرایط شهرهای معرفی‌شده که همسایه‌ی ایران هستند، با شهرهای اروپایی که سرمایه‌گذاری‌های بسیار وسیعی در آن‌ها می‌شود‌، فاصله دارد. مهم‌ترین دلیل عمده‌ی تفاوت این شهرها با تهران را می‌توان در توجه به میراث، تاریخ و فرهنگ آن‌ها دانست. غفلتی که درباره‌ی شهر تهران وجود دارد در چند سال گذشته باعث تخریب حدود یک‌سوم آثار تاریخی شده است‌. این تخریب با افزایش قیمت زمین همچنان بیشتر می‌شود. تخریبی که فرهنگ ما را در معرض ویرانی قرار داده است.

مسجدجامعی با بیان این‌که دستگاه‌های دولتی با خارج کردن آثار تاریخی از فهرست آثار ملی در حال ادامه دادن این روند هستند، ادامه داد: اکنون فرهنگ و میراث فرهنگی تهران به یک توجه جدی نیاز دارد، چون سرمایه‌های ملی ما اکنون در باد قرار گرفته‌اند. ما در قانون برنامه‌ی چهارم قاعده‌ی عدم‌النفع را جای دادیم تا مالکان احساس زیان نسبت به مالکیت‌شان در آثار تاریخی نداشته باشند.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: