رئیس کتابخانه ملی: نهادهای دولتی نسخ خطی را به سازمان اسناد بدهند

1392/2/17 ۱۰:۲۶

رئیس کتابخانه ملی: نهادهای دولتی نسخ خطی را به سازمان اسناد بدهند

اسحاق صلاحی رئیس کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه نهضت ترجمه و تبدیل به ورد نسخ خطی باید در کشور احیا شود


اسحاق صلاحی رئیس کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه نهضت ترجمه و تبدیل به ورد نسخ خطی باید در کشور احیا شود، گفت: نهادهای دولتی باید نسخ خطی خود را به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ارائه دهند حتی نهادها و سازمان‌هایی که دولتی نیستند اما دارای نسخ خطی و کتب ارزشمند هستند باید نسخه‌ای از آن را اسکن و یا در قالب سی‌دی در اختیار این کتابخانه قرار دهند. یکی از فعالیت‌های جدی کتابخانه ملی ایران در حوزه نسخ خطی مدیریت این نسخ است تا نسخ خطی اسکن و سپس در قالب صفحه ورد تایپ و توسط افرادی ترجمه و به سهولت در اختیار محققان و پژوهشگران قرار گیرد.
اسحاق صلاحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در جمع خبرنگاران بیان داشت: سال 92 برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران سالی پر کار بوده چرا که این کتابخانه با کتابخانه‌هایی نظیر فیلیپین، چک، قزاقستان و عمان تفاهم‌نامه‌هایی را امضا کرده است.


به گفته وی به برخی از کشورها نظیر کره جنوبی، ترکیه و روسیه پیش‌نویس تفاهم نامه‌ میان ایران و این کشورها ارسال شده است که در آینده نزدیک همه آنها به امضا خواهد رسید.هفته آینده از کتابخانه ملی کویت و ترکیه افرادی به ایران خواهند آمد که طی مذاکراتی تفاهم‌نامه‌هایی نیز با این کشورها به امضا خواهد رسید.با امضای تفاهم‌نامه‌های مختلف با سایر کشورها تلاش داریم تا فهرستی از نسخ خطی و اسناد موجود ایرانی در کشورهای مذکور را جمع‌آوری کنیم.
رئیس کتابخانه ملی ایران با اشاره به ثبت اثر در حافظه جهانی بیان کرد: این کتابخانه تاکنون توانسته در حافظه جهانی و یونسکو کتاب ها و آثار نفیسی را به ثبت رساند که این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت.هیچ کشوری در جهان به اندازه ایران در بحث کتابداری و مرمت از تخصص کافی و لازم برخوردار نیست که این مهم توانمندی ایران را در عرصه فرهنگی نشان می‌دهد.تاکنون در بحث دیجیتالی 11 میلیون و 600 هزار نسخه را فهرست‌نویسی کرده‌ایم که 150 میلیون سند نیز در این راستا فهرست‌نویسی شده است.


این مقام مسئول با اشاره به این مطلب که ایران دارای حافظه ملی غنی از لحاظ سند و کتاب است، گفت: همه نسخه‌های خطی موجود در ایران باید طی مراحلی اسکن شود تا مورد استفاده همه پژوهشگران و محققان قرار گیرد چرا که اگر نسخ‌ خطی را اسکن نکنیم امکان اینکه آنها در حوادث طبیعی از جمله زلزله و آتش‌سوزی از بین روند، وجود دارد.


وی اضافه کرد: دانشگاه‌ها نیز باید به اسکن کتاب های خود نیز توجه بسیار داشته باشند تا اینکه این کتاب‌ها در مناطق محروم نیز مورد استفاده مخاطبان قرار گیرد.


صلاحی با اشاره به تشکیل نهضت تایپ در ایران بیان کرد: منابعی که اسکن می‌شوند باید در صفحه ورد تایپ و در اختیار پژوهشگران و محققان قرار گیرد چرا که تنها استفاده از صفحه اسکن برای کاربر دانشی را به او اضافه نمی‌کند اما تایپ نسخ خطی موجب افزایش آگاهی مخاطبان ایرانی و خارجی از تمدن و فرهنگ این مرز و بوم می‌شود.


رئیس کتابخانه ملی گفت: در این راستا نیز باید نهضت ترجمه صورت گیرد چرا که مخاطبان ما با واژه‌های قدیمی و یا با خط ابن سینا و خط شکسته‌ آشنا نیستند به همین منظور باید افراد این نسخ خطی را ترجمه و در اختیار محققان و پژوهشگران قرار دهند.


صلاحی ادامه داد: با تشکیل نهضت ترجمه در کشور ایران می‌تواند یکی از سردمداران تمدن اسلامی و ایرانی در سطح جهان باشد. اگر همه منابع را توسط دستگاه‌هایی اسکن کنیم و با تشکیل نهضت اسکن آنها را در اختیار محققان قرار دهیم قطعا پژوهشگران و محققان با فرهنگ و تمدن غنی این کشور آشنا خواهند شد.


صلاحی در پاسخ به این سئوال که این نهضت ‌ها چگونه می‌توانند در کشور تشکیل و برنامه‌های آن تدوین شوند، گفت: برای تشکیل این نهضت‌ها باید همه نهادها از جمله شورای عالی فرهنگی و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دست به هم داده و بودجه‌ای را به این امر اختصاص دهند.


به گفته این مسئول شورای عالی فرهنگی می‌تواند متکلف تشکیل نهضت‌ ترجمه، تایپ و اسکن نسخ خطی باشد.
صلاحی در پاسخ به سؤالخبرگزاری فارس که آیا شما پیشنهادی در این راستا به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده‌اید، بیان کرد: پیشنهادات بنده به کمیسیون فرهنگی و شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است اما همه نهادها و سازمان‌ها باید حامی این طرح باشند چرا که برای جمع‌آوری نسخ خطی باید بودجه چند میلیاردی اختصاص یابد.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: