نیاز به نهادسازی در مطالعات عثمانی / نصرالله صالحی (تاریخ پژوه)

1392/2/15 ۱۱:۰۴

نیاز به نهادسازی در مطالعات عثمانی / نصرالله صالحی (تاریخ پژوه)

متاسفانه تالیف و مطالعات محققان ایرانی ، در حوزه کتب عثمانی و ترکیه دارای ‌سابقه کمی است. سابقه مطالعات عثمانی به دوره قاجار و عصر ناصری بازمی‌گردد که با ترجمه برخی منابع به فارسی آغاز شد اما این کار نیمه رها شد.



متاسفانه تالیف و مطالعات محققان ایرانی ، در حوزه کتب عثمانی و ترکیه دارای ‌سابقه کمی است. سابقه مطالعات عثمانی به دوره قاجار و عصر ناصری بازمی‌گردد که با ترجمه برخی منابع به فارسی آغاز شد اما این کار نیمه رها شد. در دو دهه اخیر به‌دلیل نزدیک شدن روابط دو کشور نیاز به تالیفات و ترجمه زیاد شد که در «دایره‌المعارف بزرگ اسلامی» و «دایره‌المعارف جهان اسلام» نیز مدخل‌هایی به عثمانی اختصاص پیدا کرد و باعث شد آثار این حوزه تخصصی‌تر شوند. متاسفانه کتاب‌های این حوزه بیشتر ترجمه‌اند و تالیف‌ها در حوزه مطالعات عثمانی و ترکیه به‌دلیل ندانستن خط و زبان عثمانی بسیار اندک است.


درواقع فعالیت‌هایی که در حوزه عثمانی انجام می‌شود برگرفته از علایق شخصی است و نیاز به نهادسازی در این زمینه وجود دارد. در ترکیه این نهادسازی انجام شده و «نهضت ترجمه» و نهادهای دیگری متولی این امر شده‌اند. در ایران نیز «مرکز اسناد وزارت خارجه»، «مرکز پژوهشی میراث مکتوب»، همچنین «پژوهشکده تاریخ اسلام» در این حوزه دست به فعالیت‌های جدی زده‌اند که امیدواریم با حمایت دیگر نهادهای مربوطه این کار به سرانجام برسد.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: