كلید گمشده توسعه كشور، آموزش و پرورش / الیاس حضرتی

1394/2/13 ۱۰:۰۴

كلید گمشده توسعه كشور، آموزش و پرورش / الیاس حضرتی

به واقع هسته اصلی توسعه كشور از آموزش‌و‌پرورش شروع خواهد شد و بار اصلی و سنگین پیشرفت كشور برعهده آموزش و پرورش است زیرا آموزش است كه نقش كلیدی و پایه‌ای در پرورش نسل‌های آینده و پیشرفت كشورها برعهده دارد و از همین‌رو است كه چندین دهه است رقابتی جهانی برای توسعه و روزآمد كردن آموزش‌و‌پرورش در سطح جهان به راه افتاده است؛ رقابتی برای تربیت نسل آینده كه به بار نخواهد نشست مگر آنكه اهمیت و جایگاه آن در ذهن تصمیم‌گیران و برنامه‌ریزان كشور به درستی احساس شود و جا بیفتد.

 

به واقع هسته اصلی توسعه كشور از آموزش‌و‌پرورش شروع خواهد شد و بار اصلی و سنگین پیشرفت كشور برعهده آموزش و پرورش است زیرا آموزش است كه نقش كلیدی و پایه‌ای در پرورش نسل‌های آینده و پیشرفت كشورها برعهده دارد و از همین‌رو است كه چندین دهه است رقابتی جهانی برای توسعه و روزآمد كردن آموزش‌و‌پرورش در سطح جهان به راه افتاده است؛ رقابتی برای تربیت نسل آینده كه به بار نخواهد نشست مگر آنكه اهمیت و جایگاه آن در ذهن تصمیم‌گیران و برنامه‌ریزان كشور به درستی احساس شود و جا بیفتد. متاسفانه بر اثر مشغله‌های پی‌درپی و گرفتاری‌های پشت سر هم از ابتدای انقلاب آن طور كه شایسته و بایسته بوده است اهمیت آموزش و پرورش جایگاه خود را در ذهن برنامه‌ریزان كشور پیدا نكرده است؛ به‌رغم آنكه انقلاب اسلامی ایران جایگاه والایی را برای آموزش و پرورش قایل بود و بنیانگذار انقلاب امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری همیشه بر نقش كلیدی آموزش و پرورش تاكید داشته و دارند. پیام اصلی انقلاب اسلامی توجه به كرامت انسان‌ها و ساختن انسان‌هایی واقعی، مومن با شخصیت‌های مستقل، باعزت نفس و... بوده است؛ آرمان‌هایی كه اگرچه در جهت آنها گام برداشته شده است ولی آنچنان كه باید به مقصد نرسیده‌اند و نیاز به بازنگری دارند. لذا اگر امروز ما در روند توسعه و حركت به سمت پیشرفت انسانی حركتی سینوسی و نقطه به نقطه را طی می‌كنیم، اگر در مسیر برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری به سمت توسعه پایدار یك گام به پیش و ١٠ گام به عقب را طی می‌كنیم همگی ریشه در بی‌توجهی و سهل‌‌انگاری به آموزش و پرورش دارد. امروز اگر در ابتدایی‌ترین موضوعات اجتماعی همچون اجرای قانون، رعایت نظم اجتماعی، همگرایی كانون خانواده، عدم رعایت قانون مالیات‌ها، فرهنگ رانندگی، فرهنگ همسایگی و مجموعا فرهنگ زندگی عمومی و شخصی و هزاران موضوعات در ارتباط با اخلاق فردی و اجتماعی دچار مشكل هستیم و با چالش‌هایی رو‌به‌روییم باید ریشه آن را در آموزش و پرورش جست‌وجو كنیم؛ اكنون حتی نگاه مثبت به اقلام، اجناس، كالاها و توجه به فرهنگ خارجی را نیز باید در عدم توجه مناسب و نفهمی جایگاه آموزش و پرورش بیابیم؛ بی‌توجهی‌ای كه آسیب‌های بسیاری به دنبال داشته است و برای ترمیم و بازسازی آن چاره‌ای جز بازنگری در نگاه مسوولان و آحاد جامعه به آموزش و پرورش و نقش آن وجود ندارد. اما نكته مهم دیگری كه در كنار توجه به آموزش‌و‌پرورش باید جدی مورد توجه قرار گیرد نگاه ویژه به معلمان و فرهنگیان به عنوان بازوی اصلی آموزش و پرورش است؛ اینكه امروز موضوع تبعیض در پرداخت‌های حقوق در بین وزارتخانه‌های ما شكل گرفته است و معلمان و فرهنگیان معترضان این شرایط هستند؛ اینكه معلم ما مجبور است و باید برای گذران زندگی به غیر از معلمی صرف به شغل‌های دیگری هم تن دهد و معلمی تنها یكی از مشاغلش باشد و تدریس به فرزندان كشور به شغل فرعی‌اش تبدیل شود، جای تاسف دارد. اینكه ذهن و روان معلم ما در طول تدریس تنها معطوف به آموزش نباشد و به هزاران هزار چالش دیگر زندگی و پیچ و خم روزمره‌اش فكر كند جای تاسف دارد؛ نكاتی كه باید تلنگرهای جدی به ذهن برنامه‌ریزان و مسوولان كشور بزند. باید به این سوال مهم فكر كرد كه آیا از این كلاس و آموزش و پرورش تولید انسان‌هایی مقتدر، با شخصیت‌های قوی و با روح آزاد را می‌توان و باید انتظار داشت؟ اگرچه معلمان ما هم‌اكنون با تمامی این چالش‌ها از جان و ذهن خود مایه گذاشته و برای تربیت فرزندان كشورمان تلاش می‌كنند.

در این بین روزنامه اعتماد با تبریك روز معلم و تاكید بر اهمیت و جایگاه معلمان و فرهنگیان كشور و در سطح كلان‌تر آموزش و پرورش كشور این آمادگی را اعلام می‌كند كه بتواند نقشی هرچند كوچك در بیان مشكلات و چالش‌های معلمان، فرهنگیان و آموزش و پرورش با وجود همه محدودیت‌ها داشته باشد؛ نقشی كه چندماهی است با راه‌اندازی صفحه‌ای ویژه با عنوان «مدرسه» در جهت عملی كردن آن گام برداشته است و امیدواریم در آینده بتواند با كمك معلمان، فرهنگیان و كارشناسان آموزش و پرورش آن را وسعت بخشد و حتی به چهار صفحه در هفته برساند.

روزنامه اعتماد

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: