آن‌چه شعر پروین را متمایز کرد

1393/12/26 ۰۹:۵۷

آن‌چه شعر پروین را متمایز کرد

یک استاد ادبیات گفت: آن‌چه شعر پروین اعتصامی را از دیگر شاعران متمایز کرد و باعث ماندگاری شعر او شد صداقت ادبی و باور اوست. ابوالقاسم قوام به مناسبت روز بزرگداشت پروین اعتصامی (25 اسفندماه) اظهار کرد: رخشنده اعتصامی معروف به پروین اعتصامی یک شاعر و زن ایرانی است که از او به عنوان مشهورترین شاعر زن ایرانی یاد می‌شود. پروین از همان کودکی سرودن شعر را آغاز کرد و اولین شعرهایش مربوط به هفت‌سالگی است. همچنین برخی از زیباترین شعرهایش مربوط به دوران نوجوانی هستند.

 

یک استاد ادبیات گفت: آن‌چه شعر پروین اعتصامی را از دیگر شاعران متمایز کرد و باعث ماندگاری شعر او شد صداقت ادبی و باور اوست.

ابوالقاسم قوام به مناسبت روز بزرگداشت پروین اعتصامی (25 اسفندماه) اظهار کرد: رخشنده اعتصامی معروف به پروین اعتصامی یک شاعر و زن ایرانی است که از او به عنوان مشهورترین شاعر زن ایرانی یاد می‌شود. پروین از همان کودکی سرودن شعر را آغاز کرد و اولین شعرهایش مربوط به هفت‌سالگی است. همچنین برخی از زیباترین شعرهایش مربوط به دوران نوجوانی هستند.

او در ادامه اظهار کرد: پروین اعتصامی از پایه‌گذاران سبک شعر مناظره‌ای است. دیوان پروین شامل 238 قطعه شعر است که از آن میان 65 قطعه به صورت مناظره میان اشیا، حیوانات و گیاهان است.

قوام همچنین خاطرنشان کرد: آن‌چه پروین را بیش از دیگر زنان شاعر به موفقیت و توفیق رساند مناظره بین پدیده‌های گوناگون است؛ این مناظره در شعر فارسی بی‌سابقه نیست ولی به وسعت شعر پروین هم نیست.

او افزود: اشعار پروین بیش‌تر در قالب قطعات ادبی است که مضامین اجتماعی و مسائل اجتماعی در روزگار خویش را با دید انتقادی به تصویر کشیده است.

این استاد ادبیات اظهار کرد: پروین با آن‌که یک زن است ولی در شعر او می‌توان استواری و صلابت شعر مردانه را به طور کامل مشاهده کرد چنان‌که اوایل نمی‌پذیرفتند اشعار پروین سروده خودش است و او را متهم به سرقت کردند.

قوام در پایان گفت: پروین اعتصامی به عنوان یک زن شاعر نماینده تمام‌عیار شعر کلاسیک است.

ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: