برخورد دوگانه با يك موضوع / سيدابوالحسن مختاباد

1392/2/9 ۱۲:۱۳

برخورد دوگانه با يك موضوع /  سيدابوالحسن مختاباد

آقاي حميدزاده كه رياست كميته نظارت بر بخش كتاب نمايشگاه بين‌المللي بيست و ششم كتاب را عهده‌دار است، در تازه‌ترين اظهارنظرش از آيين‌نامه‌يي خبر دادند


آقاي حميدزاده كه رياست كميته نظارت بر بخش كتاب نمايشگاه بين‌المللي بيست و ششم كتاب را عهده‌دار است، در تازه‌ترين اظهارنظرش از آيين‌نامه‌يي خبر دادند كه نظارت بر كتاب در نمايشگاه بايد بر اساس آن صورت بگيرد و از جمله بر نكاتي تاكيد كردند كه نكته زير مورد نظر اين يادداشت است:


«اين كميته از عرضه آثاري كه با ملاك‌ها و هنجارهاي اخلاقي و همچنين اركان‌ ديني و اعتقادي كشور مغاير باشند، در بيست‌وششمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران جلوگيري خواهد كرد.»


در چند سال گذشته از جمله پرسش‌هايي كه اهالي نشر و خريداران كتاب با آن روبه‌رو بودند، چرايي عدم عرضه كتاب‌هايي است كه داراي مجوز ارشاد است، اما امكان عرضه آنها در نمايشگاه كتاب وجود ندارد. سخن آقاي حميدزاده كه اگر كتابي بر هنجارهاي اخلاقي و اركان ديني و اعتقادي كشور خدشه وارد كند، نبايد در نمايشگاه عرضه شود، سخني است منطبق با آيين‌نامه «اهداف سياست‌ها و ضوابط كتاب و نشر» كه بيش از دو سال قبل ابلاغ شد. ماده 4 اين آيين‌نامه كه خود به دو بخش اخلاق و دين و سياست و اجتماع تقسيم شده و در آن نزديك به 40 بند و تبصره درباره همين موارد آمده است، تمام اين موارد مورد نظر آقاي حميد‌زاده را كه خود زماني رياست اداره نظارت بر كتاب و نشر ارشاد را عهده‌دار بود، پوشش مي‌دهد و به همين دليل اگر كتابي اين موارد را رعايت نكرده باشد، قاعدتا نبايد مجوزي دريافت كند و وارد بازار كتاب شود، چه رسد به اينكه پا به نمايشگاه بگذارد. با اين توضيح، منظـور آقاي حميدزاده چه كتاب‌هايي است. به نظر مي‌رسد ايشان كم‌كاري و كوتاهي همكاران‌شان در بخش مميزي ارشاد را مي‌خواهند در نمايشگاه جبران كنند و كتاب‌هايي را كه يكبار با مجوز وزارت ارشاد به بازار كتاب راه يافته‌اند بار ديگر از دم تيغ مميزي بگذرانند و يا اينكه دوران رياست ايشان بر مميزي كتاب از قرار بسيار به مذاق ايشان خوشايند بوده كه اين بار و در نمايشگاه كتاب مي‌خواهند ديدگاه‌هاي خود در زمينه نشر و كتاب را پياده كنند.


نكته مهم‌تر ماجرا، تجهيز گروهي براي رصد كردن كتاب‌ها، انتخاب و حذف آنهاست كه خود هزينه سنگيني را بر كار نمايشگاه بار مي‌كند، ضمن آنكه مشخص نيست اين گروه قابليت تشخيصي را كه يك مميز و كارشناس مميزي در خود سراغ دارد، بتواند در اين مجموعه بروز دهد. از سوي ديگر وقتي تمام اسامي كتاب‌ها از پيش در جايي از نمايشگاه ذخيره مي‌شود و حتي در رايانه‌ها براي راهنمايي مخاطبان نمايشگاه به كار گرفته مي‌شود، ديگر تلاش چندباره براي مميزي، اندكي ماجراي مته به خشخاش گذاشتن را تداعي مي‌كند. اميد كه دست اندركاران نمايشگاه، به سمتي حركت كنند كه سياست‌هاي نمايشگاه كتاب و نحوه ورود و خروج كتاب، به مانند بسياري ديگر از اقلام با پيچيدگي خاصي روبه‌رو نشود.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: