٢٣آوریل؛ روز جهانی کتاب و حق مولف اعلام شد

1392/2/7 ۱۳:۵۱

٢٣آوریل؛ روز جهانی کتاب و حق مولف اعلام شد

مدیرکل یونسکو به مناسبت 23 آوریل ،روز جهانی کتاب و حق مولف پیامی داد


مدیرکل یونسکو به مناسبت 23 آوریل ،روز جهانی کتاب و حق مولف پیامی داد.به گزارش ایبنا ، «ایرینا بوکووا» در این پیام آورده است: «مدت 17 سال است که یونسکو روز جهانی کتاب و حق مؤلف را پاس می‌دارد. در این روز، کشورهای عضو یونسکو در سراسر جهان توانایی کتاب‌ها را برای نزدیک‌ کردن مردم به یکدیگر و انتقال فرهنگ ملل و آرمان‌هایشان برای آینده‌ای بهتر گرامی می‌دارند.»
وی همچنین در این پیام، این روز را فرصتی برای تفکر جمعی درباره روش‌های بهینه انتقال فرهنگ مکتوب ملل و نیز برای همه افراد، اعم از زن، مرد یا کودک می‌داند تا از طریق برنامه‌های سوادآموزی و پشتیبانی از مشاغلی در حوزه انتشارات، کتاب، کتابخانه و مدرسه به این مکتوبات دسترسی پیدا کنند. به اعتقاد بوکووا، کتاب‌ها در انتقال علم، فرهنگ، اطلاعات و آموزش در سطح جهان همکاران و هم‌پیمان ما هستند.
 وی در بخش دیگری از این پیام آورده است: «شهر بانکوک در سال 2013 به عنوان پایتخت جهانی کتاب انتخاب شده است و این عنوان مدیون برنامه‌اش برای ترویج کتابخوانی میان جوانان و بخش‌های محروم جامعه‌اش است. این اقدام بانکوک، الهام‌بخش تلاش‌های جمعی ما برای ترویج تنوع خبری و حمایت از مالکیت معنوی و دسترسی برابر به گنجینه غنی کتاب‌هاست. یونسکو در چارچوب کنوانسیون حفظ و ترویج تنوع بیان‌های فرهنگی، دوش به دوش شرکای خود از جمله انجمن بین‌المللی ناشرها، فدراسیون بین‌المللی کتاب‌فروش‌ها و فدراسیون بین‌المللی مؤسسه‌ها و انجمن‌های کتابخانه‌ها، برای تحقق این هدف متعهد شده است.»
در بخش دیگری از این پیام می‌خوانیم: «به علاوه، این روز ما را به تفکر در مورد تغییراتی که در درازمدت در کتاب‌ها رخ می‌دهد و ارزش‌های معنوی‌ای که باید راهنمای ما باشد، وا می‌دارد. کتاب‌های الکترونیک، فرصت‌های جدید برای دستیابی ارزان و گسترده به دانش در اختیارمان می‌گذارد. اشکال سنتی کتاب اما همچنان جایگاه خود را حفظ کرده ‌ا‌ست و به‌واسطه ویژگی‌هایی مانند قابلیت حمل، امکان دسترسی به آن‌ها به دور از مشکلاتی که می‌تواند دسترسی به کتاب‌های دیجیتال را مخدوش کند و اینکه از بوته آزمایش زمان سالم بیرون می‌آیند، منابع خوبی برای انتقال دانش‌اند.»
بوکووا در بخش پایانی پیام خود آورده است: «به این ترتیب همه اشکال کتاب‌ها، نقشی ارزشمند در ترویج آموزش و انتقال و نشر فرهنگ‌ها و اطلاعات دارد. تنوع کتاب‌ها و محتوای خبری به غنای ملل کمک می‌کند و به همین علت باید در سایه سیاستگذاری‌های عمومی مناسب و حفاظت از خطر یکسان‌سازی از هر دو مورد حمایت کرد. تنوع کتابی، میراث مشترک ما و عاملی است که کتاب را به چیزی بیش از یک شیء فیزیکی ارتقا می‌دهد زیرا کتاب‌ها زیباترین اختراع بشر برای تشریک اندیشه‌ها در ورای مرزهای زمانی و مکانی‌اند.»

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: