کرسی فقه زیدیه در دانشگاه مذاهب اسلامی آغاز به‌کار کرد

1393/11/19 ۱۰:۲۹

کرسی فقه زیدیه در دانشگاه مذاهب اسلامی آغاز به‌کار کرد

مراسم افتتاح کرسی فقه زیدیه با حضور رئیس مؤسسه فرهنگی بدر یمن، آیت الله تسخیری مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام و جمعی از استادان و پژوهشگران حوزه فقه در دانشگاه مذاهب اسلامی آغاز به کار کرد.

 

مراسم افتتاح کرسی فقه زیدیه با حضور رئیس مؤسسه فرهنگی بدر یمن، آیت الله تسخیری مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام و جمعی از استادان و پژوهشگران حوزه فقه در دانشگاه مذاهب اسلامی آغاز به کار کرد.

حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در آیین افتتاح کرسی فقه زیدیه در این دانشگاه، مذاهب مختلف را جزئی از امت اسلام دانست و تأکید کرد: مذاهب به شرط همکاری و تعامل علمی می‌توانند مشکلات و چالشهای فراروی جهان اسلام را حل کنند.

وی با تبریک و تهنیت ایام الله دهه مبارک فجر، خاطرنشان ساخت: دانشگاه مذاهب اسلامی براساس رسالت وجودی خود، به دنبال استفاده از فرصتهای حقوقی، قانونی و اجتماعی برای توجه و اهتمام به همه مذاهب است.

وی افزود: در ابتدا که این دانشگاه تأسیس شد، تمامی مجموعه‌های فقهی اسلامی و رشته‌های مرتبط با آن به تصویب رسید ولی با توجه به عدم تصویب برخی از رشته‌ها تا آن زمان که تمامی رشته‌ها بتوانند دایر شوند، لازم دانستیم تا برای پرکردن خلاءهای موجود کرسی‌هایی را تاسیس نماییم.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به راه اندازی کرسی فقه مالکی با حضور استادان فقه تونس و سودان و فقه اباضی با حضور مفتی کشور عمان در سال گذشته، گفت: همان موقع قول دادیم تا کرسی فقه زیدیه و حنبلی نیز راه اندازی شود و امروز این فرصت دست داد تا فقه زیدی که در گذشته رشته آن به تصویب رسیده بود، کرسی آن برگزار شود.

مبلغی تأسیس کرسی‌های فقهی مذاهب مختلف در دانشگاه را با حضور علما و اندیشمندان همان مذاهب در راستای استفاده از نقش نخبگان جهت رسیدن به علوم اسلامی یکپارچه عنوان کرد و تاکید کرد: مذاهب مختلف جزئی از امت اسلام هستند و به شرط همکاری و تعامل علمی می‌توانند مشکلات و چالش های فراروی جهان اسلام را حل کنند.

وی افزود: علوم اسلامی از ابتدای بعثت پیامبر اسلام(ص) و در قرن‌های اول و دوم دارای وحدت (والبته با اختلاف در مدارس ) بودند ولی با دیوارهای مختلفی از یکدیگر جدا شدند لذا معتقدیم علوم اسلامی نیازمند بازگشت به قرون اول و دوم است و ادبیات تعامل و همکاری بر آن حاکم شود.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی با اشاره به نگاه عمیق و افق گشای مقام معظم رهبری در ارتباط با دانشگاه، اعلام کرد که این دانشگاه آماده گشودن فضاهای علمی خود به روی همه مذاهب است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با تأکید بر اراده جدی دانشگاه برای حضور بخشیدن به مذاهب مختلف،  اظهار داشت: امروزه نوعی اعتماد به دانشگاه مذاهب اسلامی در جهان اسلام بوجود آمده است و این اعتماد می تواند برای کمک به جهان اسلام مفید باشد. 

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه فقه زیدی را یکی از مذاهب قدیمی و برخوردار از انعطاف و تعامل با دیگر مذاهب اسلامی توصیف کرد و اضافه کرد: فقه زیدیه توان تعامل و تبادل رای را با مذاهب مختلف دارد و در گذشته ثابت کرده است که می‌تواند با تمامی مذاهب جهان اسلام به گفتگو بنشیند.

وی حضور دکتر المحطوری از علمای برجسته و معروف یمن برای شرکت در آیین افتتاح کرسی فقه زیدی در دانشگاه را ارزشمند توصیف کرد و با توجه به نگاه تقریبی وی به اسلام، گفت: ایشان توانسته‌اند با بسیاری از علمای اهل سنت و جهان اسلام ارتباط برقرار کنند و در این راستا کتب بسیاری را تالیف کرده‌اند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: این حضور بهانه‌ای است تا بتوانیم با شخصیت‌های مختلف زیدی صحبت و تبادل نظر نماییم و آن‌ها هم اعلام کرده‌اند که  با دانشگاه همکاری می نمایند.

آیت‌الله تسخیری مشاور رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام نیز طی سخنانی گفت: افتتاح کرسی فقه زیدی یکی از گام های ضروری برای تحقق رسالت کامل دانشگاه مذاهب اسلامی است.

آیت الله محمدعلی تسخیری در مراسم افتتاح کرسی فقه زیدی در دانشگاه مذاهب اسلامی اظهار امیدواری کرد تا این دانشگاه به عنوان یکی از مجامع علمی بزرگ جهان اسلام محسوب شود و همه افتخار کنند که دانشجوی این دانشگاه باشند.

وی ضمن تبریک ایام الله دهه فجر، به موضوع وحدت اسلامی پرداخت و افزود: وحدت، محور تمرکز قرآن است و قرآن کریم راه های تحقق وحدت را بیان کرده است.

دبیر کل سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به ضرورت وحدت و یکپارچگی امت اسلام گفت: یکی از گام های جمهوری اسلامی ایران به سوی وحدت امت اسلامی است و موضوع وحدت، آرزوی همه بزرگان جهان اسلام و محور تمرکز قرآن کریم است.

وی با تلاوت بعضی از آیاتی که به موضوع وحدت اشاره می کند، اضافه کرد: قرآن سفارش می کند همانگونه که دشمنان علیه شما متحد هستند؛ شما نیز علیه آنها متحد شوید و همچنین قرآن تفرقه را همچون کفر می داند و عافیت امت اسلام را در دوری از تفرقه برمی شمرد. چارچوب مشخص کننده امت اسلامی یکی از بیناتی است که در قرآن آمده است.

وی در ادامه گفت: شخصیت بزرگی مانند محمد ابوزهره از بزرگان مذهب زیدیه در کتاب خود نقل می کند؛ امام زید به یکی از یاران خود می گوید که حاضر است برای وحدت امت اسلامی پاره پاره شود.

تسخیری با اشاره به وضعیت مسلمانان یمن گفت: زیدیه در یمن دشمنان بسیاری مانند سوسیالیست ها، ناسیونالیست ها و وهابی ها داشته و من همواره به امام منصور و دیگر علمای یمن گفته ام که تلاش کنند مذهب زیدیه را در یمن نگهدارند.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام به رییس موسسه فرهنگی بدر یمن تاکید کرد تا مذهب زیدیه را در یمن احیا کند و از نفوذ وهابی ها و تکفیری ها جلوگیری کند.

مرتضی المحطوری رییس موسسه فرهنگی بدر یمن و از دانشمندان فقه زیدی در این مراسم گفت: مهم در اسلام، اصل مسلمان بودن است و در موضوع امامت آنچه مهم است عبارت از مسائل اساسی است که امام خمینی(ره) این سیاست را در پیش گرفته و آیت الله خامنه ای ادامه دهنده راه پر فروغ ایشان است.

وی ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و انقلاب مردم یمن به اوضاع سیاسی کشور یمن اشاره کرد و گفت: اینک وهابیت سرنگون شده و حرفی برای زدن در یمن ندارد.

محطوری مذهب زیدی را مذهبی شیعی دانست که مبتنی بر مدرسه اهل بیت(ع) است و افزود: امام زید فرزند امام سجاد (ع) بود و او تمام میراث پدرش را آموخته و در آموخته های او میراث امام حسن(ع) و امام حسین(ع) است.

وی همچنین از فقه زیدی و فقه شیعه به عنوان دو بال برای یک جسم یاد کرد و گفت: هیچ یک از کتابهای مهم زیدی را نمی بینید مگر این که از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در آن آمده و بهترین سند برای رسیدن به آموزه های اسلامی، اهل بیت(ع) هستند.

این عالم زیدی در پایان تصریح کرد: روابط ایران و یمن بسیار قدیمی است و در تاریخ دو کشور ریشه دارد و افتتاح کرسی فقه زیدی در دانشگاه مذاهب اسلامی حرکت بسیار میمون و مبارکی است. 

در پایان این مراسم با حضور آیت الله تسخیری، حجت الاسلام احمد مبلغی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، حجت الاسلام سیدحسن ربانی نماینده استادان دانشگاه مذاهب اسلامی، محمدحسن تبرائیان معاون امور بین الملل مجمع تقریب مذاهب اسلامی و تعدادی از دانشجویان دانشگاه مذاهب اسلامی کرسی فقه زیدی به صورت رسمی افتتاح شد.

مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: