چاپ تازه‌ی حافظ به شرح بهروز ثروتیان

1392/2/2 ۱۴:۱۶

چاپ تازه‌ی حافظ به شرح بهروز ثروتیان

چاپ تازه‌ی شرح چهارجلدی غزلیات حافظ به قلم بهروز ثروتیان در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود


چاپ تازه‌ی شرح چهارجلدی غزلیات حافظ به قلم بهروز ثروتیان در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود. در معرفی این کتاب عنوان شده است: شرح غزلیات حافظ از جمله شرح‌های ممتازی است که تاکنون بر غزلیات حافظ نوشته شده و بر اساس متنی علمی - انتقادی بنا نهاده شده است و شارح با صرف عمری دراز از روی دست‌نویس‌های علمی - انتقادی، تصحیح قابل قبولی به دست داده است.
غزل‌های این کتاب بر اساس ترتیب حروف قافیه نظم یافته است. در هر مرحله از شرح غزلی عینا در یک صفحه به صورت مشکول نقل شده و در مرحله‌ی بعدی مطلع غزل ذکر شده و موضوع غزل به صورتی کاملا خلاصه و حتی‌الامکان ساده توضیح شده است تا هر پژوهنده‌ای به آسانی بتواند به تحقیقات موضوعی غزلیات حافظ بپردازد.
دکتر ثروتیان در مرحله‌ی بعد بیت بیت غزل را به ترتیب نوبت ذکر کرده است. نخست کلمات و ترکیبات شرح و توضیح داده شده و سپس معنی بیت در میان دو نشانه " " نقل شده است. در مرحله‌ی چهارم شارح معنی مقصود بیت را با عنوان کردن ترکیب بالکنایه ذکر کرده است.
شرح چهارجلدی دکتر بهروز ثروتیان بر غزلیات حافظ را انتشارات نگاه در سال 1388 برای اولین‌بار منتشر کرده است و چاپ دوم آن با شمارگان 1100 نسخه و قیمت 75 هزار تومان از سوی همین نشر عرضه می‌شود.
دکتر بهروز ثروتیان زاده‌ی سال ۱۳۱۶ در میاندوآب، نظامی‌شناس و پژوهشگر ادبی بود که هفتم مردادماه امسال بر اثر سکته قلبی در منزلش درگذشت. مخزن‌الاسرار: متن علمی - انتقادی از روی 14 نسخه‌ی خطی، تصحیح و شرح آثار نظامی، تصحیح دیوان حافظ، شرح دیوان حافظ، فرهنگ اطلاعات نفایس الفنون، فر در شاهنامه، تصحیح جاودان خرد، پیر طریقت گفت، بیان در شعر فارسی، روایات گهربار، طنز و رمز در الهی‌نامه، بازنویسی آثار نظامی برای جوانان، رؤیای عشق در مثنوی گل و نوروز، گزیده‌ی مخزن‌الاسرار، آینه‌ی غیب، سلام بر حیدربابا، ترجمه‌ی حیدربابایه سلام، از ایران چه می‌دانیم، شعر و اندیشه‌ی نیما یوشیج، اندیشه‌های نظامی گنجه‌یی، نقش بیان در آفرینش خیال، نامه‌های حافظ و ترجمه‌ی حافظ به شعر ترکی آذری، از جمله آثار به‌جامانده از ثروتیان هستند.
بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 11 اردیبهشت‌ماه در مصلای تهران آغاز می‌شود.
 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: