ساکنان شهر سوخته اهل کجا بودند؟

1393/11/12 ۱۰:۵۵

ساکنان شهر سوخته اهل کجا بودند؟

بهره‌گیری از دانش‌های میان رشته‌ای برای استخراج حداکثر اطلاعات از داده‌های استخوانی آغاز شد. در فصل چهاردهم کاوش در شهرسوخته سعی شد DNA میتوکندری (سلولی) افراد استخراج شود تا بتوان به منشا و قومیت نمونه‌های بدست آمده، پی برد.

 

 

 

بهره‌گیری از دانش‌های میان رشته‌ای برای استخراج حداکثر اطلاعات از داده‌های استخوانی آغاز شد.

در فصل چهاردهم کاوش در شهرسوخته سعی شد DNA میتوکندری (سلولی) افراد استخراج شود تا بتوان به منشا و قومیت نمونه‌های بدست آمده، پی برد.

سید منصور سیدسجادی، ‌سرپرست گروه باستان شناسی شهر سوخته با بیان مختصری از فعالیت‌های انجام شده در چهاردهمین فصل از کاوش در شهر سوخته گفت: کاوش در قبرستان، بررسی‌های انسان‌شناسی، بررسی آسیب‌ها و بیماری‌های جامعه‌ی باستانی از طریق تجزیه و تحلیل بقایای انسانی و خاک قبور، طبقه‌بندی و مطالعه مواد ارگانیک، مطالعه و تحلیل‌داده‌های آماری و ایجاد بانک اطلاعاتی بزرگ در شهر سوخته مواردی بود که دراین فصل از کاوش به آن پرداخته شد .

این باستان‌شناس اظهار کرد: در فصل‌های پیشین کاوش در این محوطه همیشه، این موضوع مطرح بوده که گروه ما بیشتر در گورستان فعالیت می‌کنند، امسال برای بر طرف کردن این شبهات، بیشتر فعالیت‌ها را در بخش مسکونی متمرکز کردیم .

سید سجادی با اشاره به تعدادی از اشیای یافت شده در این کاوش مانند جام مرمری، قطعه چرم نقاشی شده‌، عود سوز منحصر به فرد و غیره، افزود: در این کاوش علاوه بر مرمت اشیای کشف شده به حفاظت و نگهداری آنها نیز توجه ویژه شده است.

سرپرست گروه باستان‌شناسی محوطه شهر سوخته با بیان این‌که چهار سال وقفه در کاوش آسیب‌های زیان‌باری به ادامه روند کاوش وارد کرده است، اظهار کرد: مسئله‌ی ایجاد بانک اطلاعاتی جامع در این فصل بسیار برای ما مهم بود، به همین دلیل با همکاری دانشگاه تربیت مدرس توانستیم مراحل اولیه تشکیل این بانک اطلاعاتی را طی کنیم و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم از امکانات این بانک اطلاعاتی بهره مند شویم .

سیدسجادی ارائه‌ی گزارش‌های تکمیلی درباره ی این کاوش را به همایش سالانه‌ی باستان شناسی موکول کرد.

 

انواع تدفین نشان از آزادی اعتقاد در شهر سوخته دارد

دکتر حسن سرحدی استادیار رشته باستان شناسی دانشگاه زابل و عضو گروه گورستان شهر سوخته را با وسعت بیش از 25 هکتار یکی از بزرگترین گورستان‌های هزاره سوم در خاور میانه دانست و افزود: حفاری‌ها در این منطقه به ما کمک می‌کند که به اعتقادات مردمی که در این شهر زندگی می‌کرده‌اند، پی ببریم .

این باستان شناس اظهار کرد: بخش گورستان شهر سوخته ویژگی خاص دارد و آن این است که مواد فرهنگی به دست آمده از آن به دلیل پنهان ماندن در زیر لایه‌های زیرین خاک بکر و سالم هستند . همچنین در این فصل 77قبر مورد کاوش قرار گرفت و 84 اسکلت و 51 شی تاریخی از آن بیرون آورده شد.

سرحدی با اشاره به اینکه در این گورستان 10نمونه ساختار قبر داشته‌ایم، افزود : این نشان‌دهنده وجود آزادی اعتقاد در زمان حیات مردم در این شهر بوده است .

این کارشناس باستان شناس اظهارکرد: در این کاوش چهار نوع قبر با عنوان‌های چاله‌ای ساده، دو قسمتی، کاسه‌ای و سردابه‌ای یافت شد که از خصوصیات قبورکاوش شده در این فصل نبود بقایای قربانی در قبور و نبود مهر بود .

خبرگزاری ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: