شهر باستانی بیشاپور

1393/11/4 ۱۲:۰۷

شهر باستانی بیشاپور

شهر باستانی بیشاپور نقش مهمی در مطالعات باستان شناسی ایران در دوران ساسانی دارد و از دیرباز همواره موردتوجه باستان شناسان و شرق شناسان جهان قرار داشته است. کتاب حاضر در واقع تلاشی است در راستای شناخت هر چه بهتر زوایای پنهان مطالعات این محل که براساس فعالیت‌های پژوهشی باستان شناسان ایرانی و با رویکردی انتقادی و تحلیلی نگاشته شده است.

 

شهر باستانی بیشاپور نقش مهمی در مطالعات باستان شناسی ایران در دوران ساسانی دارد و از دیرباز همواره موردتوجه باستان شناسان و شرق شناسان جهان قرار داشته است.

کتاب حاضر در واقع تلاشی است در راستای شناخت هر چه بهتر زوایای پنهان مطالعات این محل که براساس فعالیت‌های پژوهشی باستان شناسان ایرانی و با رویکردی انتقادی و تحلیلی نگاشته شده است.

ایران زمین در مطالعات باستان شناختی جایگاه ویژه‌ای در جهان دارد، تنوع و غنای آثار این سرزمین بهترین گواه بر این امر است. در این میان استان فارس از غنی‌ترین مناطق ایران از دیدگاه باستان شناختی است. آثار و بقایای فرهنگ‌های دوران‌های پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی در جای جای این خطه مشاهده می‌شود. این استان در واقع خاستگاه قوم پارس و دو امپراتوری بزرگ هخامنشی و ساسانی است. ساسانیان خود را جانشینان بر حق هخامنشیان می‌دانستند و مرکز حکومتشان را این خطه از ایران قرار دادند، حکومتی که در سال 224 میلادی آغاز شد و تا نیمه قرن هفتم میلادی یعنی زمان حضور اسلام در ایران تداوم یافت.

فهرست مطالب کتاب به این قرار است:

جغرافیای طبیعی و تاریخی بیشاپور

برآمدن ساسانیان و بنیاد کشور ایران

بررسی‌ها و کاوش‌های بیشاپور: هیئت‌های خارجی

پژوهش‌های باستان‌شناختی در بیشاپور: هیئت‌های ایرانی

کتابنامه

شهر باستانی بیشاپور نگاشته علی‌اکبر سرفراز، احمد چایچی امیرخیز و محمدرضا سعیدی است که در سال 93 از سوی انتشارات سمت در 324 صفحه منتشر شده است.

کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: