شاه جهان: زندگانی کوروش بزرگ

1403/1/25 ۱۳:۰۴

شاه جهان: زندگانی کوروش بزرگ

کتاب «شاه جهان: زندگانی کوروش بزرگ» تالیف مت واترز با ترجمه کامیار عبدی به بازار کتاب آمد.

کتاب «شاه جهان: زندگانی کوروش بزرگ» تالیف مت واترز با ترجمه کامیار عبدی از سوی انتشارات ندای تاریخ به بازار کتاب آمد.

کورش بزرگ، بنیانگذار شاهنشاهی پارسی هخامنشی، از ۵۵۹ تا ۵۳۰ پ‌م سلطنت کرد. او از افرادی بود که تاریخ جهان را تغییر داد و برای مردم گوناگون شخصیتی متفاوت بود: برای پارسیان آغازین و عیلامیان کورش رهبری استثنایی بود که آنان را به عرصه جهانی وارد کرد، جهانی که از آسیای مرکزی تا آناتولی و فراسوی آن امتداد داشت؛ فردی مبتکر که زندگی آنان را به کل، هم در ظاهر و هم در عمل، تغییر داد. برای بابلیان باستان، کورش در قد و اندازه حمورابی درآمد و با اینکه خارجی بود، کاملاً با سنت‌های آنان همخوانی داشت.

برای عبرانیان باستان، کورش شخصیتی بنیادین در آزادی آنان از سلطه بابلیان بود، به طوری که او را عملاً ناجی خود خواندند. کورش به آنان کمک کرد تا معبد سلیمان [نبی] را دوباره بسازند و دوره‌ای را آغاز کرد که امروزه «دوره معبد دوم» خوانده می‌شود. برای نویسندگان یونانی و رومی، کورش فرمانروایی آرمانی بود که در وجودش برترین خصیصه‌های رهبری و نبوغ جمع شده بود، اما در عین حال می‌توانست فرمانده نظامی بی‌محابا و بی‌رحمی نیز باشد. در عصر اخیر نیز چنین ویژگی‌های برتری به کورش نسبت داده شده و برای بسیاری از مردم، او کماکان نماد وطن‌دوستی به شمار می‌رود که شکوه نخستین دوره‌های تاریخ ایران را در خود جمع کرده است.

مت واترز استاد کلاسیک و تاریخ باستان در دانشگاه ویسکانسین-اوکلر است. او نویسنده کتاب‌های پرسیکا و زمینه خاور نزدیک آن و ایران باستان: تاریخ مختصر امپراتوری هخامنشی، ۵۵۰ تا ۳۳۰ پیش از میلاد، اثر Ctesias و آثار دیگر است.

کتاب «شاه جهان: زندگانی کوروش بزرگ» تالیف مت واترز و ترجمه کامیار عبدی با ۲۸۰ صفحه و بهای ۲۸۰ هزار تومان از سوی انتشارات ندای تاریخ به بازار کتاب آمد.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: