حکیم نظامی می‌تواند نقطه وفاق بین ما و برخی از کشورها باشد

1402/10/12 ۱۳:۲۴

حکیم نظامی می‌تواند نقطه وفاق بین ما و برخی از کشورها باشد

محمود شالوئی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: حکیم نظامی می‌تواند نقطه وفاقی بین ما و برخی از کشورها به حساب بیاید؛ ما ادیبان و اندیشمندان زیادی داریم که در تقسیم‌بندی‌های جغرافیایی امروز، کشورهای بیشتری را با خود درگیر کرده‌اند و این همراهی می‌تواند موجب پیوند بیشتر ملت‌ها، دولت‌ها و سرزمین‌ها باشد.

محمود شالویی در نشست شورای سیاست‌گذاری اعضای ستاد سومین دوره هفته بزرگداشت حکیم نظامی که امروز، ۱۲ دی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد، عنوان کرد: ما نیاز داریم بیش از گذشته محتوای فکر و اندیشه مفاخرمان را به جهانیان معرفی کنیم چون هرکدام از این مفاهیم می‌تواند هدایتگر راهی باشد که جامعه بشری می‌تواند آن را بپیماید؛ چراکه آنچه در این آثار معرفی می‌شود مبتنی بر ارزش‌های والای انسانی است. ما در همه اثار حکیم نظامی می‌توانیم این مفاهیم را درک کنیم و از بهره فکر و معنوی او برخوردار باشیم.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با بیان اینکه حکیم نظامی می‌تواند نقطه وفاقی بین ما و برخی از کشورها به حساب بیاید، افزود: ما ادیبان و اندیشمندان زیادی داریم که در تقسیم‌بندی‌های جغرافیایی امروز، کشورهای بیشتری را با خود درگیر کردند و این همراهی می‌تواند موجب پیوند بیشتر ملت‌ها، دولت‌ها و سرزمین‌ها باشد.

وی ادامه داد: در این دوره برنامه‌های متنوع هفته بزرگداشت نظامی را برپا می‌کنیم. برنامه‌ها در تهران و شهرستان‌ها و سطح بین‌المللی است. این طرح‌ها نباید محدود به نظامی باشد و باید برای همه ادیبان و اندیشمندان خود چنین طرح‌هایی را در سطح ملی و بین‌المللی برگزار کنیم. نباید دست روی دست بگذاریم و باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم. همچنین لازم است به مفاخر زنده‌مان نیز بپردازیم و تا پیش از درگذشت، از آنها تقدیر کنیم.

شالویی افزود: نام نظامی تا چند سال پیش تاحدودی به فراموشی سپرده شده بود اما امروز با برنامه‌های ویژه بار دیگر نام این حکیم زنده شد و در این سال‌های اخیر در داخل و خارج از کشور برنامه‌های ویژه‌ای برای این حکیم فرزانه داشتیم که جای تقدیر و تشکر دارد. در دو دوره گذشته ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی مختلف و افراد زیادی از بخش خصوصی در این حوزه تلاش کردند و امیدواریم شهرداری‌ها و وزارتخانه‌ها بیش از پیش در این مسیر حرکت کنند.

وی همچنین گفت: با اصرار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مجسمه حکیم نظامی در میدان ونک نصب می‌شود که امیدواریم سازمان زیباسازی شهرداری تهران هرچه سریع‌تر این مهم را انجام دهد. امسال برای برپایی مراسم با مشکلی مواجه نیستیم و دستگاه‌های مربوطدولتی آمادگی کامل برای برگزاری این رویداد را دارند. امسال برنامه‌های هنری بیشتری داریم، اداره‌کل هنرهای نمایشی برنامه‌های بسیاری داشته‌اند که این آغاز خوبی برای توجه به آثار و زندگی حکیم نظامی است. پیگیر هستیم بتوانیم بیلبوردهای شهری و بین راهی را نیز استفاده کنیم. در فاصله یکم اسفند تا ابتدای ماه رمضان هم این فرصت را داریم که برنامه‌های ویژه‌ای داشته باشیم.

شالویی افزود: موضوع حکیم نظامی به طور جدی در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته، عنوان کرد: این امکان برای رایزن‌های فرهنگی و نمایندگان سیاسی کشورمان وجود دارد که در روز نظامی در پیامی به سفرای کشورای دیگر اعلام کنند که سالروز متعلق به حکیم نظامی را گرامی بدارند. این نشان می دهد جمهوری اسلامی برای حکیم خود چقدر اهمیت قائل است. مطمئن باشید برای معرفی مفاخرمان در دنیا هیچ محدودیتی نداریم. وقتی به عنوان رایزن فرهنگی به صربستان رفته بودم مشاهده کردم مشتاق بودند علاوه بر فیلم و سریال های ما سخنان رهبر انقلاب اسلامی را هم پخش کنند.

بزرگداشت نظامی در سه محور اساسی

همچنین کاوه خورابه، معاون پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در سخنانی عنوان کرد: امسال هم این افتخار را داریم در باب شخصیت حکیم نظامی بزرگداشتی را برگزار کنیم. خوشحالیم که این اتفاق شکل گرفته و هر ساله انجام می‌شود. سعی می‌کنیم امسال در خصوص ضعف‌های سال گذشته بازنگری داشته باشیم و با کیفیت و کمیت بهتر به این شخصیت فرهنگی بپردازیم. در سه سال گذشته برنامه‌های ویژه ای را به انجام رساندیم و سعی داریم در هر سال، بخش‌هایی که شاید به دلیل محدودیت‌های زمانی، مکانی و امکاناتی به آنها توجه کمتری شده بود، بیشتر در محوریت قرار بگیرد. باید رویکردهای جدیدی را داشته باشیم تا وظیفه تاریخی و فرهنگی را درخصوص این حکیم بزرگ به بهترین شکل انجام دهیم.

خورابه ادامه داد: امسال بزرگداشت حکیم نظامی در چند جهت برگزار می‌شود، ابعاد ملی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و بین‌المللی و تهران به عنوان پایتخت ایران و مرکزیت توجهات، بیشتری را به خود جلب می‌کند و یکی از محورهای اصلی است. در دیگر استان‌ها نیز این انتظار وجود دارد و تصمیماتی و برنامه‌هایی داریم تا این بزرگداشت در استان‌ها هم به بهترین شکل برگزار شود. هچنین برنامه‌های ویژه‌ای در سطح بین‌المللی داریم.

معاون پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی عنوان کرد: بزرگداشت نظامی امسال در سه رویکرد اساسی دنبال می‌شود. اولین رویکرد، مسئله علمی و پژوهشی است که به آثار، زندگی و نام بزرگ حکیم می‌پردازیم. دومین رویکرد، فرهنگی و هنری است. متن پنج گنج هم به جهت متنی و هم شعری ظرفیت عظیمی از شاخه‌های هنری را پیش روی ما قرار داده است. حکیم نظامی علاوه بر اینکه از دریچه شعر به هنر وارد می‌شود، در لایه‌های آثار وی توجه ویژه‌ای به هنرهای تجسمی، نمایشی و موسیقیایی به چشم می‌خورد. ما به یک چهره و نماد و سردیس از این شاعر بزرگ احتیاج داشتیم که موضوع ساخت آن نیز انجام شده است و تا قبل از هفته بزرگداشت، مجسمه اصلی در ابعاد بزرگ و شهری در میدان ونک نصب می شود. رویکرد سوم رویکرد رسانه‌ای و تبلیغی است. ما از رسانه‌ها کمک می‌خواهیم تا در شناساندن این حکیم بزرگ به انجمن کمک کنند.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: