مناقشه‌ «خاتمیّتِ» جامی در شعر کلاسیک

1402/9/27 ۱۰:۵۲

مناقشه‌ «خاتمیّتِ» جامی در شعر کلاسیک

نشست «مناقشه‌ «خاتمیّتِ» جامی در شعر کلاسیک فارسی» با سخنرانی قدرت‌الله طاهری برگزار می‌شود.

چهاردهمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ جامی در روز چهارشنبه ۲۹ آذر از ساعت ۱۶ به موضوع یادشده اختصاص دارد که در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ سوم برگزار می‌شود و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

در خبر برگزاری این نشست آمده است: رودکی به عنوان «آدم‌­الشّعرا» نقش «پدر» شعر فارسی را دارد و عنوان «خاتمیّت» هم به جامی می‌رسد. به نظر می‌­رسد چنین دیدگاهی بر اساس نظریه‌­ای شعرشناسانه طرح شده است. برای تبیین این مسأله، می­‌توان از نظریه‌ «انقلاب­‌های علمی» توماس کوهن کمک گرفت. بنا بر این نظریه، هر نظامی بر اساس قواعد و فرایندی چهارمرحله‌ای (پیش­‌علم، علم عادّی، بحران و انقلاب) ایجاد می‌شود و از بین می‌­رود. بر این اساس، شعر فارسی در فاصله‌ فروپاشی نظام سیاسی، دینی و معرفتی ساسانی تا برآمدن دولت­‌های نیمه‌مستقل ایرانی در نیمه‌ قرن سوم، دوره‌ «پیش­‌علم» خود را آغاز و با رودکی و بنیان نهادن «پارادایم‌­های اصلی شعر فارسی» وارد دوران «علم عادی» شده و بعد از حمله‌ ویرانگر مغول و فروپاشی مراکز تولید و تداوم فرهنگ، نشانه­‌هایی از دوران «بحران» آن نمایان شده و این بحران به‌ویژه از قرن دهم تا چهاردهم ادامه یافته و در عصر مشروطه وارد دوره‌ «انقلاب» شده است. با این طرح، جامی آخرین عضو اصیل سلسله‌ شاعران فارسی با پارادایم­‌های اصلی آن است و عنوان خاتمیتی که به او داده­‌اند، پُربی‌­راه نیست.

 در این گفتار، به تفصیل به چگونگی آغاز دستگاه شعر فارسی، پارادایم­‌های آن، اثرات عمیق حمله‌ مغول و به‌ویژه نقش و جایگاه جامی در پایان عصر سرزندگی شعر کلاسیک فارسی پرداخته می‌شود. 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: