کتاب «رقم‌ها و فرمان‌های صفوی و قاجار» بررسی می‌شود

1402/9/22 ۱۳:۵۹

کتاب «رقم‌ها و فرمان‌های صفوی و قاجار» بررسی می‌شود

کتابخانه و موزه ملی ملک، نشست معرفی و بررسی کتاب «رقم‌ها و فرمان‌های صفوی و قاجار در کتابخانه و موزه ملی ملک» را برگزار می‌کند.

این نشست در روز سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ از ساعت ۱۵ با سخنرانی‌های محسن روستایی (مدرس دانشگاه و سندپژوه)، رضا فراستی (مدرس دانشگاه و سندپژوه)، مرضیه مرتضوی (نویسنده و پژوهشگر) و مهتا باصفا (نویسنده و پژوهشگر) میزبان دوستداران فرهنگ و تاریخ خواهد بود.

کتاب «رقم‌ها و فرمان‌های صفوی و قاجار در کتابخانه و موزه ملی ملک» دستاورد بازنویسی و پژوهش ۶۱ سند دیوانی (فرمان، رقم و حکم) از دوره صفویه تا پایان دوره قاجار است که در آرشیو اسناد بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران نگهداری می‌شود. این سندها ۱۱ رقم از شاهان صفوی، ۲۹ فرمان و یک دست‌خط از شاهان قاجار، ۱۱ رقم و حکم از شاهزادگان قاجار، گزیده ۷ سواد فرمان و دست‌خط شاهان قاجار، یک فرمان از احمد شاه درانی و یک فرمان نیز از جهانگیر گورکانی پادشاه هند را دربرمی‌گیرد که برای نخستین بار در یک مجموعه مدون و منتشر شده است.

فرمان‌ها و رقم‌های شاهان و شاهزادگان، از میان سندهای دیوانی این مجموعه، اهمیتی بیش‌تر دارند. از آن‌جا که این دسته از سندهای تاریخی، در بالاترین دستگاه دیوانی کشور و با اراده صاحبان قدرت تولید و صادر شده‌اند، آگاهی‌هایی ارزشمند در زمینه پیوندهای شاهان و دولت‌مردان، روابط خارجی، چگونگی اداره حکومت و گرفتن مالیات، تشکیلات دیوان‌سالاری و تعامل حکومت با مردم دربردارند، از این‌رو در جایگاه اولویت‌های پژوهشی همواره با توجه سندپژوهان در گستره‌های گوناگون تاریخی و اجتماعی جای می‌گیرند.

دادن لقب، منصب، نشان، خلعت، تیول، سیورغال، مالیات و معافیت‌های مالیاتی، پرداخت مواجب و مقرری، دریافت طلب، تعیین حق ورثه، تظلم‌خواهی، عزل و نصب، روابط خارجی و امور نظامی، از موضوع‌هایی به شمار می‌آید که در این اسناد دیوانی به آن‌ها پرداخته شده است.

شماری از حکم‌ها، رقم‌ها و سواد فرمان‌های قاجاری در این پژوهش، با خاندان حاج حسین آقا ملک بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک پیوند محتوایی دارند، به ویژه در پیوند با املاک حاج محمدکاظم ملک‌التجار پدر حاج حسین آقا ملک در خراسان، همچنین با موضوع خرید و فروش زمین، بهره‌گیری از معافیت‌های مالیاتی و رفع توقیف املاک.

پنجمین نشست از سلسله نشست‌های معرفی و بررسی کتاب در ساختمان کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی «تهران، میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق)» برگزار می‌شود. کتابخانه و موزه ملی ملک دوستداران فرهنگ و تاریخ را به حضور در این نشست فرامی‌خواند.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: