آغاز‌به‌کار قرائت‌خانۀ جدید مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی

1402/7/19 ۱۷:۱۴

آغاز‌به‌کار قرائت‌خانۀ جدید مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی

آیین گشایش قرائت‌خانۀ جدیدِ مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، ظهر چهارشنبه، نوزدهم مهر، و در آستانه روز گرامی‌داشت حافظ شیرازی برگزار شد که در آن مشاوران عالی و مدیران بخش‌های علمی این مرکز حضور داشتند.

دبا: آیین گشایش قرائت‌خانۀ جدیدِ مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، ظهر چهارشنبه، نوزدهم مهر، و در آستانه روز گرامی‌داشت حافظ شیرازی برگزار شد که در آن مشاوران عالی و مدیران بخش‌های علمی این مرکز هم‌چون محمّدحسن سمسار، علی بلوکباشی، اصغر دادبه، سیّدعلی آل‌داود، کیانوش کیانی هفت‌لنگ، علی بهرامیان، علی میرانصاری، محمّد جعفری قنواتی، علی همدانی، اسماعیل شمس، یونس کرامتی، مریم صادقی، مریم همایونی‌افشار و مهتاب صالح حضور داشتند.
مرجع مطالعات ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی
در ابتدای این مراسم، «کاظم موسوی بجنوردی»، رئیس مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی دربارۀ کتابخانۀ این مرکز گفت: وقتی سی‌ونُه سال پیش، استاد عنایت‌الله مجیدی را برای تشکیل کتابخانه دعوت کردم از ایشان خواستم تدارک کتابخانۀ سه‌میلیون جلدی ببیند. زیرا ایران در تمدّن اسلامی نقش اصلی را ایفا کرده و امّ‌القُرای جهان اسلام است. ازاین‌حیث باید همۀ منابع تحقیق برای تألیف و تدوین دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی فراهم شود. درنتیجه تصمیم گرفتیم کتابخانه باز باشد تا پژوهش‌گران در کتابخانه بروند و بیایند و خودشان منابع‌شان را بیابند.
او ادامه داد: ایشان همّت به خرج داد تا همه به همۀ منابع دسترسی پیدا کنند و اینک کتابخانۀ مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، مرجعی برای مطالعات ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی است. به‌ویژه آن‌که نگارش دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی را از ابتدا بر مبنای علمی به معنای دقیق کلمه گذاشتیم به‌این‌معنا که هیچ‌چیز بی‌منبع بازگو نشود و نیل به این مهم، مستلزم کتابخانه‌ای معظم بود که در ایران چنین نبود به‌خصوص به زبان‌های عربی، تُرکی و اردو، و ما مدیون ایشان هستیم که کتابخانه را بنیان گذاشت.
موسوی بجنوردی تأکید کرد: این کار شد و با روش‌هایی که به کار بردیم توفیقات زیادی هم به دست آمد و به سهم خود تلاش کردیم امّا در چهل‌سالگی، هنوز در آغاز راه هستیم و باید تجدید طراحی قرائت‌خانۀ مرکز را به فال نیک گرفت.
برای برقراری ارتباط عالمانه‌ با مردم منطقه 
در ادامه، «احمد مسجدجامعی»، قائم‌مقام مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی به کتابخانه‌های شمیران پرداخت و گفت: در این پهنه، سه کتابخانۀ هیأت‌امنایی در باغ فردوس و اوین و شهرک شهید محلاتی، هشت کتابخانۀ عمومی و کتابخانه‌های تخصصیِ مؤسسۀ لغت‌نامۀ دهخدا، فرهنگسرای نیاوران، کاخ‌موزۀ نیاوران، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات و دانشگاه شهید بهشتی وجود دارد.
او در ادامه بیان کرد: منطقۀ دارآباد و آجودانیه و کاشانک، نه کتابخانۀ عمومی دارد و نه تخصصی و این قرائت‌خانه پاسخگویی به حق شهروندی است و کاری اخلاقی‏، و در راستای برقراری ارتباط عالمانه‌ با مردم منطقه. این قرائت‌خانه از جنس کار مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی است و بر روند کار کتابخانه تأثیر دارد و قطعه‌ای از پازلی است که منشورات این مرکز و کتابخانه و کتاب‌فروشی و برج ساعت و بقیه کارها را شامل می‌شود.
سرویس‌دهی مراجعان بیرونی
سخنران بعد، «عنایت‌الله مجیدی»، رئیس کتابخانۀ مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی بود که با توجّه وسعت چهارده‌هزار متر مربّعی این کتابخانه گفت: از ابتدا بنا شد تا کتابخانۀ این مرکز باز باشد زیرا با کتابخانۀ باز هم محقّقان به تحقیق علاقه‌مند می‌شوند و هم کتابداران به گروه‌های علمی سرویس می‌دهند. امّا در این سال‌ها با توجه به تعداد کتابدار و وسعت کتابخانه، کنترل و مراقبت و هم‌چنین سرویس‌دهی به مراجعان مشکل بزرگی بود. 
او افزود: امّا اکنون بخش اعظم این مسئله حل شده و اکنون صاحب قرائت‌خانه‌ای با صندلی و نور و تهویه استاندارد هستیم و همین سبب می‌شود مخاطب بیرونی جذب شود. هم‌چنین ترتیبی اتّخاذ شده تا هم مراجعان کنترل شوند و هم بتوان به آنان سرویس‌دهی کرد. امیدوارم آهسته‌آهسته مشکلات حل شود تا کتابخانه هم به گروه‌های علمی سرویس دهد و هم برای مراجعان بیرونی.
در جهت ارتقای فرهنگ ایرانی
آخرین سخنران این جلسه، «علی موسوی بجنوردی»، معاون اجرایی مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی برای حاضران صحبت کرد: مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی در تندباد افکار تند انقلابی در اسفند ۱۳۶۲ شکل گرفت؛ زمانی‌که فرهنگ ایرانی به حاشیه رفته بود و جایش را ایدئولوژی‌ اسلامِ انقلابی گرفته بود. کتابخانۀ مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی هم هم‌زمان با تأسیس این مرکز به‌وجود آمد. هدف از تأسیس این کتابخانه، تأمین منابع تحقیق برای مؤلّفان و ویراستاران مرکز بود.
او در ادامه گفت: امّا در آستانۀ آغاز دهۀ پنجم عمر مرکز هم‌زمان با گذر این کتابخانه از مرز یک‌میلیون جلد کتاب، جامعۀ علمی کشور این انتظار را داشت که این کتابخانه امکان استفاده از منابع را به ایشان بدهد. ازاین‌رو با نظر مثبت ریاست مرکز و جناب استاد مجیدی، ریاست کتابخانه و با حمایت‌های دکتر احمد مسجدجامعی و دیگر بزرگواران تصمیم گرفته شد قرائت‌خانه کتابخانۀ مرکز بازطراحی شده تا بتواند در حدّ امکان در شأن این مرکز وزین به مراجعان بیرون خدمت‌رسانی کند. 
معاون اجرایی مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی خاطرنشان ساخت: البتّه لازم به ذکر است که تا پیش از این هم امکان استفاده افراد بیرون از مرکز در سطح دکترا هرچند محدود وجود داشت امّا به‌هرحال نیاز بود که این امکان در سطح شئونات این مرکز فراهم شود. در فضای بازطراحی‌شده قرائت‌خانه تلاش شده تا هم‌طراز با استاندارد دیگر سالن‌های مطالعه در داخل کشور، فضایی کیفی با همۀ امکانات لازم فراهم بشود. در کنار امکان استفاده از کتابخانۀ کاغذی، این امکان فراهم شده که دسترسی به منابع کتابخانۀ دیجیتال مرکز هم فراهم شود. امیدوارم این امکاناتی که فراهم شده است، در جهت ارتقای فرهنگ ایرانی و فرهنگ بشری مفید واقع شود.
در پایان این برنامه، قرائت‌خانۀ جدیدِ مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی گشایش یافت. 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: