رونمایی جلد هفتم کتاب دانشنامه فرهنگ مردم ایران

1402/6/19 ۱۲:۲۳

رونمایی جلد هفتم کتاب دانشنامه فرهنگ مردم ایران

نشست رونمایی جلد هفتم کتاب دانشنامه فرهنگ مردم ایران در قالب سلسله نشست‌های روز ملی مردم‌شناسی و زادروز دانشمند شهیر ابوریحان بیرونی به همت پژوهشکده مردم‌شناسی با همکاری مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی برگزار شد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، سیروس نصرالله‌زاده رئیس پژوهشکده زبان‌شناسی و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در این نشست که 13 شهریور 1402در پژوهشگاه برگزار شد، با برشمردن ارزش‌های کم نظیر این اثر این نکته را در بازخوانی انتقادی کتاب یاد شده مطرح کرد که در بخشی از مدخل‌ها که به فرهنگ و زبان‌های باستانی مربوط است از نظر و مشاوره متخصصان این رشته استفاده شود.

حمیدرضا دالوند عضو هیأت علمی و دبیر دفتر هیأت جذب پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ضمن قدردانی از زحمات ارزشمند سر ویراستار و همکاران این اثر، تعامل بیشتر مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی را با مراکز علمی، پژوهشگاهی و دانشگاهی در انتخاب نویسندگان مداخل این کتاب خواستار شد.

علیرضا حسن‌زاده عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز در این نشست بیان کرد: دانشنامه یاد شده در زبان فارسی نظیری ندارد و باید از زحمات استاد علی بلوکباشی، مرحوم اصغر کریمی و محمد جعفری قنواتی در تولید، تدوین و تالیف این کتاب قدردانی کرد.

او در ادامه خواستار بازنویسی مجلدات چاپ شده با توجه به پویایی علم و فرهنگ جامعه شد.

حسن‌زاده در نقد مدخل فولکلور، از نادیده ماندن آثاری به زبان‌های لاتین یاد کرد و خواستار توجه به این آثار در بازنویسی این مدخل برای سال‌های بعد شد.

محمد جعفری قنواتی سرویراستار دانشنامه فرهنگ مردم ایران در پایان ضمن برشمردن 15 مرحله سخت در نهایی شدن یک مدخل برای چاپ، از رئیس این مرکز کاظم موسوی بجنوردی برای حمایت ها و از همکاران خود سپاسگزاری کرد.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: