عقاید حکمی محمد بن زکریای رازی / ذبیح الله صفا

1402/6/6 ۱۳:۴۶

عقاید حکمی محمد بن زکریای رازی / ذبیح الله صفا

کمتر کسی از عالمان شرق و غرب یافته می‌شوند که دربارۀ مقام رازی در طب و طبیعیات سخنی نشنیده و یا نخوانده باشند. وی در دنیای پیش از ما همیشه به‌عنوان پزشک و کیمیاوی و عالم طبیعی شناخته و ستوده شده بود

 

کمتر کسی از عالمان شرق و غرب یافته می‌شوند که دربارۀ مقام رازی در طب و طبیعیات سخنی نشنیده و یا نخوانده باشند. وی در دنیای پیش از ما همیشه به‌عنوان پزشک و کیمیاوی و عالم طبیعی شناخته و ستوده شده بود و کتابهای او در این ابواب در حوزه‌های علمی اسلامی و به زبان لاتین تا دیرگاه در دانشگاه‌های قدیم مغرب زمین تدریس می‌گردید، اما به‌ندرت دربارأ مقام بلند او در فلسفه سخن رفت. حتی گروهی از متکلمان و فیلسوفان مقام فلسفی او را یکباره انکار کرده و سخنان او را در ابواب حکمت مردود شمرده و غالباً ازین حد نیز درگذشته و او را به الفاظی که شایستۀ مردمان عالم نیست یاد کرده‌اند.

علت آن همه انکار و عناد و لجاج آن بوده است که: نخست رازی درباره ادیان و صاحبان آنها عقیدۀ افراطی خاصی مبنی بر ردّ و انکار آورده بود. و دیگر آنکه مبانی اعتقادات فلسفی او با حکمت ارسطو و جانشینانش در مغرب و مشرق بینونت و اختلافی عظیم داشت و در غالب موارد به ردّ و انکار مشائیان می‌کشید. سوم آنکه رازی که از کیمیا به‌تحقیق در طب و طبیعیات و فلسفه متوجه شده بود در عالب از مباحث نفسانی و اخلاقی خاصیت اصلی علمی و تجربی خود را نگاه داشته و به نتایجی رسیده بود که بر طبع پیروان مکتب‌های نظرب و کلامی گران می‌آمد و به حمله‌های سخت آنان منتهی می‌شد. علت دیگر توجه اوست به آثار عقلای ایرانی پیش از اسلام اعم از نویسندگان و مؤلفان مانوی و غیر آنان که معمولاً به انکار و مقاومت جمعی منجر می‌شد و نمونه‌یی دیگر از آن را دربارۀ شهاب‌الدین سهروردی فیلسوف بزرگ اشراقی ملاحظه می‌کنیم که به صراحت پاره‌یی از اعتقادات فلسفی خود را بر حکمت خسروانی بنا کرده و از اصطلاحات آن فیلسوفان در شرح سلسلۀ اشراقات نوری و غواسق برزخی استفاده برده و در کنه عقایدش تقریباً به‌همان ثنویت که در دبستان‌های مختلف دینی و حکمی ایران پیش از اسلام می‌بینیم راه برده بود.

مهر، سال دهم 1343 ، شماره 4

دریافت مقاله

منبع: پرتال جامع علوم انسانی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: