تحریرات خواجه نصیرالدین طوسی / ذبیح الله صفا

1399/12/5 ۱۳:۰۸

تحریرات خواجه نصیرالدین طوسی / ذبیح الله صفا

حضار محترم به خوبی آگاهند که علوم عقلی از اوایل قرن دوم هجری در تمدن اسلامی راه جست. در این امر رجال نام آوری از ممالک وسیع اسلامی شرکت کرده اند که بیشتر آنان از قوم ایرانی یا از عیسویان نواحی شمالی عراق بوده و مجموعاً در تشکیل حوزۀ علمی بغداد که جانشین مراکز علمی ایران و حوضۀ علیای دجله و فرات گردید تاثیر داشته اند.

 

حضار محترم به خوبی آگاهند که علوم عقلی از اوایل قرن دوم هجری در تمدن اسلامی راه جست. در این امر رجال نام آوری از ممالک وسیع اسلامی شرکت کرده اند که بیشتر آنان از قوم ایرانی یا از عیسویان نواحی شمالی عراق بوده و مجموعاً در تشکیل حوزۀ علمی بغداد که جانشین مراکز علمی ایران و حوضۀ علیای دجله و فرات گردید تاثیر داشته اند. با تشکیل مرکز علمی بغداد و ترجمه و تالیف کتب در ابواب مختلف منطق و الهیات  و طبیعیات و ریاضیات و شعب و فروع مختلف  آنها به زبان عربی اندک اندک آن زبان آمادۀ کار برای مطالعات علمی و تعلیم و تعلم در علوم گوناگون گردید و در کشورهای اسلامی مراکز علمی جدیدی جانشین مراکز قدیم شد که شمارۀ آنها علی الخصوص در ایران به سرعت راه فزونی می سپرد.

در تمام این مراکز مدتهای دراز کتب و آثار منقول دانشمندان ایرانی و هندی و یونانی و اسکندرانی و نبطی و سریانی به عربی  مورد مطالعه و تحقیق بود.

شمارۀ دانشمندانی که در قرنهای دوم و سوم و چهارم به دست دانشمندان مشهور و متعددی از قبیل حنین بن اسحق و اسحق بن حنین و نوبخت و ابن المقفع و یوحنا بن ماسویه و قسطابن لوقا و حبیش بن الحسن الاعسم و ثابت بن قرة الحرانی و خاندان او و ابو عثمان سعید بن یعقوب الدمشقی و ابن بکوس و یحیی بن عدی و متی بن یونس و ابوالخیر خمار و جز آنان به عربی درآمد، جز در بعض موارد غالباً به ترجمۀ تحت اللفظ و عبارات نارسا پرداخته شده بود.

دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران سال سوم تیر 1335 شماره 4 (پیاپی 12)

دریافت مقاله

منبع: پرتال جامع علوم انسانی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: