جهان علم و دانش هنوز نیازمند اندیشه و آثار ابن سیناست

1402/5/25 ۱۲:۱۷

جهان علم و دانش هنوز نیازمند اندیشه و آثار ابن سیناست

نشست رسانه‌ای همایش ملی و بین المللی بزرگداشت شیخ الرئیس بوعلی سینا به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و با همکاری استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با حضور جمع زیادی از رسانه‌های داخلی و خارجی سه شنبه بیست و چهارم مردادماه ۱۴۰۲ در تالار اجتماعات شهید مطهری (ره) انجمن برگزار شد.

محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی طی سخنانی در نشست رسانه‌ای همایش بزرگداشت شیخ الرئیس حسین بن سینا گفت: حکیم ابن سینا چنان درخششی پیدا کرد و آن چنان نبوغی از خود نشان داد که پس از گذشت قرن‌ها، هنوز هم جهان علم و دانش نیازمند به آثار او اعم ازآثار علمی، پزشکی، عرفانی، معرفتی و حکمی است و برای همه استادان و پژوهشگران و علاقه مندان به حکمت و عرفان ایرانی و اسلامی ارزش و منزلت والایی دارد.

او در ادامه افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در دور جدید فعالیت‌های خود برای پاسداشت، بزرگداشت و معرفی مفاخر و مشاهیر ایران و جهان فارسی زبان برنامه‌های ویژه‌ای دارد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: اگر چه نام ابن سینا برای همگان آشناست اما بازخوانی و معرفی آثار و اندیشه‌های او خاصه برای نسل جوان و جدید با جدیت از سوی انجمن پیگیری می‌شود.

شالویی اظهار کرد: تلاش ما بر این است که درقالب آثار و کتب گوناگون زندگی، سیر فکری و اندیشه و خلاصه آثار مفاخر و مشاهیر ایرانی خاصه حکیم ابن سینا را به زبان‌های زنده دنیا ترجمه کنیم و در گام اول، این مهم درباره حکیم بزرگ ایرانی، ابن سینا به منصه ظهور خواهد رسید.

او اضافه کرد: تاکنون برای ۳۰۰ نفر از مفاخر ومشاهیر آیین گرامیداشت برگزار گردیده و کتاب‌هایی نیزدرباره زندگی نامه و خدمات علمی و فرهنگی آنان منتشر شده است. این اقدام نه تنها در داخل کشور بلکه در خارج از کشور نیز به صورت همزمان صورت می‌پذیرد.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تصریح کرد: برگزاری مراسم بزرگداشت ابن سینا منحصر به شهر همدان نیست بلکه در دیگر استان‌ها هم برنامه‌هایی برای بزرگداشت او خواهیم داشت. همچنین در نمایندگی‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور نیز این برنامه‌ها اجرائی خواهد شد.

شالویی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیوند فرهنگی حکیم سهروردی با ابن سینا گفت: منطقه ویژه فرهنگی در حاشیه بزرگراهی با عنوان بزرگراه حکمت که سهرورد را به همدان متصل می‌کند ایجاد می‌شود و از رهگذر این اقدام، دو نحله اشراقی و مشائی به یکدیگر پیوند خواهد خورد.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در ادامه به برنامه‌های هفته بزرگداشت ابن سینا نیز اشاره کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه‌های اسناد و تابلوهای مرتبط با ابن سینا و انتشار جلد سوم کتاب «شرح نجات» شیخ الرئیس از جمله این برنامه هاست.

او اضافه کرد: برگزاری نشست‌های تخصصی و رویدادهای مختلف علمی، فرهنگی و هنری به همت وزارت میراث فرهنگی، پژوهشگاه میراث فرهنگی، ادارات کل میراث فرهنگی و بنیاد ابن سینا از دیگر فعالیت‌هایی است که در هفته بزرگداشت بوعلی سینا اجرائی خواهد شد.

شالویی در ادامه گفت: پیام کمیسیون ملی یونسکو به مناسبت بزرگداشت ابن سینا و اهدای جایزه جهانی ابن سینا نیز از دیگر اقدامات ستاد بزرگداشت این حکیم ایرانی است.

او تأکید کرد: به کوشش ستاد بزرگداشت و باهمکاری بسیاری از نهادهای هنری کشور، علاوه بر برگزاری نشست‌های تخصصی، چاپ کتاب و فعالیت‌های پژوهشی؛ ساخت فیلم، سریال و مستند تلویزیونی مرتبط با زندگی و اندیشه حکیم ابن سینا و اجرای برنامه‌های موسیقایی از جمله سمفونی ابن سینا اثر استاد شاهین فرهت در روز وهفته بزرگداشت ارائه و اجرا خواهد شد.

پاسداشت مفاخر، عاملی مهم در فرهنگ‌سازی

در ادامه این نشست، آیت الله غیاث الدین طه محمدی رئیس بنیاد ابن سینا به ایراد سخن پرداخت و گفت: فرهنگ‌سازی و آموزش فرهنگ جامعه‌ساز، عمر طولانی می‌طلبد و بزرگداشت ابن سینا طلیعه این فعالیت‌های خداپسندانه است. از اینرو انتظار می‌رود همه در این اقدام خداپسندانه ما را یاری نمایند.

او در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: فلسفه وجودی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی آن است که نام شیخ‌الرئیس و شیخ شهید سهروردی؛ همچنین مقام و جایگاه حافظ و ملاصدرا و جمله مفاخر فرهنگی ایران و اسلام را به ایرانیان و جهانیان یادآوری نماید.

رئیس بنیاد ابن سینا در پایان گفت: تکریم و تجلیل از ابن‌سینا، سهروردی، خواجه نصیرالدین طوسی، امام خمینی، مقام معظم رهبری و سایر مفاخر و مشاهیر، پاسداشت علم و دانایی درمقابل جهل و نادانی است.

برگزاری ۳۰ رویداد فرهنگی و هنری در هفته بزرگداشت ابن سینا

در پایان این نشست نیز مسعود ویژه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در استان همدان در پاسداشت ابن سینا گفت: امسال به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و با تأکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هفته بزرگداشت بوعلی سینا برگزار خواهد شد. همچینی شهر همدان میزبان ثبت جهانی هگمتانه در همین هفته است و در این راستا اول شهریورماه بعنوان روز همدان در تقویم ملی ایران ثبت خواهد شد.

او افزود: برای هفته بزرگداشت ابن سینا ۳۰ برنامه مختلف تدارک دیده شده که در سطوح استانی، ملی و بین المللی عملیاتی خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان اضافه کرد: امسال نیز به مانند گذشته در محل آرامگاه بوعلی سینا برنامه ادای احترام به جایگاه این حکیم با حضور چهره‌های علمی و فرهنگی برگزار می‌شود. همچنین با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همایش ملی بزرگداشت ابن سینا با حضور بوعلی‌شناسان و عموم علاقه مندان به این حکیم ایرانی برگزار خواهد شد.

او ادامه داد: روز دوم شهریورماه برنامه‌های گوناگونی چون برگزاری شب شعر، رونمایی کتاب و ویژه برنامه‌ای با حضور پزشکان برجسته کشور را خواهیم داشت. ثبت جهانی هگمتانه و اجرای برنامه‌های مختلف موسیقایی نیز در این روز در دستور کار خواهد بود.

ویژه در ادامه سخنان خود گفت: شنبه چهارم شهریورماه در پیاده راه آرامگاه بوعلی سینا با مشارکت شهرداری و کانون پرورش فکری کودک و نوجوان رویداد نقاشی خیابانی و اجرای نمایش خلاق کودکانه را خواهیم داشت و روز پنجم شهریور نیز نشست کتابخوانی و مسابقه کتابخوانی برگزار خواهد شد.

او در پایان گفت: در روز ششم هفته بزرگداشت، ویژه برنامه‌هایی برای عموم مردم در محوطه آرامگاه بوعلی و در روز هفتم هم آیین اختتامیه مراسم با برنامه‌های مختلف برگزار خواهد شد. همچنین رونمایی از پایگاه اطلاعاتی کتابشناسی به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی، ارائه بروشورهایی به زبان انگلیسی درباره ابن سینا و برگزاری مسابقه عکاسی از محل ارامگاه بوعلی نیز اجرا خواهد شد.

در پایان این نشست خبری و رسانه‌ای از پوستر همایش ملی و بین المللی بزرگداشت شیخ الرئیس حسین بن سینا رونمایی شد.

منبع: ایلنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: