دینانی: ابن سینا با آثارش سهم به سزایی در فهم دین اسلام توسط ایرانیان داشته است

1393/10/20 ۱۱:۲۷

دینانی: ابن سینا با آثارش سهم به سزایی در فهم دین اسلام توسط ایرانیان داشته است

یكصدمین نشست اندیشگاه فرهنگی با حضور دكتر غلامحسین ابراهیمی دینانی در اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی برگزار شد. به گزارش روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه جمهوري اسلامي ايران، غلامحسین ابراهیمی دینانی در نشست معرفی كتاب «سخن ابن سینا و بیان بهمنیار» گفت: هراكیلیوس عالم هستی را همچون رودخانه ای فرض كرد و عنوان كرد كه هیچ انسانی نمی تواند دو بار از این رودخانه عبور كند. معنی سخن این فیلسوف این است كه عالم در حركت است و سكون در عالم معنایی ندارد اما كسی این حركت را نمی تواند بینید تصور می كند كه عالم ساكن است.

 

 

یكصدمین نشست اندیشگاه فرهنگی با حضور دكتر غلامحسین ابراهیمی دینانی در اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه جمهوري اسلامي ايران، غلامحسین ابراهیمی دینانی در نشست معرفی كتاب «سخن ابن سینا و بیان بهمنیار» گفت: هراكیلیوس عالم هستی را همچون رودخانه ای فرض كرد و عنوان كرد كه هیچ انسانی نمی تواند دو بار از این رودخانه عبور كند. معنی سخن این فیلسوف این است كه عالم در حركت است و سكون در عالم معنایی ندارد اما كسی این حركت را نمی تواند بینید تصور می كند كه عالم ساكن است.

او افزود: ملاصدرا قرن ها پیش عنوان كرد كه جوهر عالم در حركت است و برای بیان این سخن به آیات قرآن نیز استناد كرد. اما امروز شتاب در جهان سرعت اش افزون شده است وهمین شتاب موجب فصل بین نسل ها شده است. امروزه با این شتاب نه تنها پدر حرف پسرش را نمی فهمد بلكه یك جوان 25 ساله نیز دیگر نمی تواند حرف یك جوان 15 ساله را بفهمد.

دینانی با اشاره به این مطلب كه شتاب فلسفه كمتر از شتاب علم است گفت: از زمان ارسطو تا ملاصدرا فلاسفه همواره با سه سوال بنیادی، آن چیست، آیا هست و چرا هست مواجه بودند اما پس از رنسانس و با وجود كانت این پرسش ها دگرگون شد و از آن زمان تاكنون این سه پرسش مطرح است كه چه می توانم بدانم، چه كار می توانم انجام بدهم و به چه چیزی می توانم امیدوار باشم. در واقع از ارسطو تا ملاصدرا سوال ها هستی شناسی بود و كانت این سو پرسش ها شناخت شناسی است.

او افزود: كانت به صراحت می گوید كه تا به امروز همه در پی این بودند كه جهان را بشناسند اما حالا من می خواهم خود شناخت را بشناسم.

دینانی با بیان این مطلب كه پرسش اساسی این است كه چه می توانیم بدانیم، گفت: باید بدانیم كه حدود معرفت انسان تا كجاست و در دنیای امروز تجربه حرف اول را می زند. سوال اینجاست آیا طبیعت را بدون شناخت قوانین آن می توان شناخت؟ آیا قانون را می توان لمس كرد.

وی در ادامه افزود: ابن سینا برخلاف استادان امروزی تنها چند شاگرد داشت و اتفاقا همان چند شاگرد اندیشه او را درك كردند و بهمنیار یكی از بهترین شاگردان او بود. اما امروزه جهان كمیت گرا شده است و كمتر به كیفیت كار دارند. امروز مهم است كه در یك جلسه صدها نفر حضور داشته باشند اما چند نفر از این تعداد موضوع را می فهمند. اگر یك نفر یك موضوع را درك كند كافی است.

دینانی در ادامه سخنانش با طبقه بندی مردمان جهان به سه دسته گفت: دسته ای از مردم فرهیخته هستند، دسته دیگر فرهیخته نیستند اما درصدد یادگیری هستند و دسته سوم نیز باد از هر سو كه بیاید به آن سو می‌روند.

این اندیشمند ابوعلی سینا را فیلسوف بی نظیری عنوان كرد كه نمونه او هزاران سال دیگر نیز در جهان اسلام متولد نمی شود و گفت: ملاصدرا در سایه درك ابن سینا توانست تفسیر دقیقی از اسلام دست یابد. شانس بزرگ ما ایرانی ها این است كه ابن سینا داریم. ایران از نظر فكر قابلیت این را داشت كه ابن سینا داشته باشد اما در كشورهایی چون عربستان هرگز فیلسوف نخواهد داشت و در این كشور است كه گروه های افراطی داعش شكل می گیرند.

دینانی مشكل جهان امروز را اندازه گیری هر چیز با معیار هندسه عنوان كرد و گفت: یكی از اندیشمندان غربی در جایی عنوان می كند كه هیچ چیزی را نمی توانم بفهمم مگر این كه با فرمول های ریاضی بیان شود. براین اساس آیا می توان معنویت را با فرمول بیان كرد. ابن سینا این گونه فكر نمی كرد.

او با اشاره به دیداری كه با استادان دانشگاه استانبول داشت گفت: در این دیدار یكی از این استادان كه اتفاقا مسلمان خوبی بود گفت، قرآن كریم در مكه نازل شد، در مصر قرائت شد و در تركیه كتابت شد. من به او گفتم كه یك جمله دیگر به آن اضافه كن قرآن در ایران فهمیده شد. در هیچ كجای جهان قرآن به اندازه ایران فهمیده نشده است.

مولف كتاب سخن ابن سینا و بیان بهمنیار گفت: معتقدم كه اگر دنیای امروز سخن ابن سینا را مطالعه كند حتما به فهم درستی می رسد و بسیاری از مشكلات آن برطرف خواهد شد. باور كنید اگر ما ابن سینا نداشتیم با اعراب فرقی نداشتیم.

او افزود: ما ایرانی ها ملت با فكر و اندیشه ای بوده ایم و مسلمانی ما چه شیعه و چه سنی با اعراب فرق می كند. فاصله اسلام ما ایرانی ها با اعراب از غرب تا شرق است. اعراب قبل از قبول اسلام فرهنگ نداشتند و آنها از ایرانی ها راه و رسم حكومت را فراگرفتند.

دینانی در پایان سخنانش گفت: آیین تشیع كامل ترین آیین است و باید تلاش كنیم آن را حفظ كنیم و عمق آن را بفهمیم. برای فهم آیین تشیع خواندن كتاب سخن ابن سینا و بیان بهمنیار سودمند است.

سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: