مُهرها و مهره‌ها؛ از روزگاران كهن تا دوران معاصر

1402/3/17 ۱۱:۰۹

مُهرها و مهره‌ها؛ از روزگاران كهن تا دوران معاصر

صیدمحمد درخشنده محقق و ایلام‌پژوه پیشکسوت درخصوص کتاب تازه‌اش گفت: کتاب «مُهرها و مهره‌ها؛ از روزگاران كهن تا دوران معاصر» لایه‌های تازه‌ای از تاریخ را برای مخاطبان و پژوهشگران بازگو می‌کند.

صیدمحمد درخشنده گفت: کتاب تازه منتشرشده «مُهرها و مهره‌ها؛ از روزگاران كهن تا دوران معاصر»، لایه‌های تازه‌ای از تاریخ را برای مخاطبان و پژوهشگران بازگو می‌کند.

وی ادامه داد: در این کتاب درفصل اول با نگاهی به جغرافيای تاريخی ايران و در فصل دوم به مهرها از دوران پيش از تاريخ تا ايام معاصر با تعاريفي از مهرها، مهرهای هخامنشی، بعضی از مهرهای دوران تاريخی، مهرهای مكشوفه از چقاميش، مهرها در دوره آهن پشتكوه، مهرهای دوران ساسانی، مهرواره‌ها و مهر در دوره قاجار پرداخته ام. 

وی در ادامه با اشاره به کارکرد مُهر گفت: مهرها به عنوان تضمين و تأييدكننده در معاملات تجاری در ادوار تاريخی و پيش از تاريخ كاربرد زيادی داشته‌ و در اشكال گوناگون هندسی با استفاده از سنگ، گِل و آلياژهای گوناگون ساخته شده اند. 

 درخشنده ادامه داد: در این کتاب، نام محلی بعضی از مهره‌ها، كاربرد مهره‌ها، ارزش مهره‌ها، نوع مهره‌ها و جنس آنها و محل‌های كشف در محوطه‌ها و تپه‌های تاريخی باستانی و پيش از تاريخ، مانند تپه سيلك كاشان، تپه يحيی، تپه سراب، تپه حصار دامغان، تپه نوشيجان، تپه مارليك، و... پرداخته شده است. 

مؤلف کتاب«ایلام، عروس زاگرس» ادامه داد: در اين كتاب به كاربرد مهره ها در ساخت زيور‌آلات و نام بسياری از مهره‌ها مانند: مهره مار، مهره‌ غصه، خرمهره، مهره‌گوشت، مهره‌شبح(كابوس)،مهره باباقوری و همچنين مهرهايی از جنس سنگ‌های فيروزه، شرف‌الشمس و مهره يسر، مهره مرجان، مهره‌ گوشه گلو، مهره سنگ عقيق و ياقوت و لاجورد و.... اشاره کرده ام. 

 كتاب مهرها و مهره ها(از روزگاران كهن تا دوران معاصر)، در 124 صفحه ، 5 فصل و در سال 1401 توسط صيدمحمد درخشنده تأليف و توسط انتشارات درخشنده چاپ و منتشر شده است.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: