برگزاری همایش بین‌ المللی شیخ اشراق و دنیای جدید

1402/2/24 ۰۹:۴۸

برگزاری همایش بین‌ المللی شیخ اشراق و دنیای جدید

همایش بین المللی شیخ اشراق و دنیای جدید در روزهای ۲۲تا ۲۴اردیبهشت، در محل هتل بین‌المللی پیام شهر زنجان با حضور مهمانانی از دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی داخل و خارج کشور آغاز شد.

در مراسم افتتاحیه، دبیر علمی همایش دکتر محسن جوادی گزارشی درباره سمینار و اهداف و برنامه‌های آن ارائه کرد. سپس، محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و علی اصغر محمدخانی معاونت مؤسسه شهر کتاب، درباره تاریخچه نشست‌های سهروردی‌پژوهی توضیح دادند.

همچنین، استاد برجسته فقه و حکمت اسلامی و رئیس هیأت امنای مؤسسه حکمت سهروردی، آیت الله دکتر مصطفی محقق داماد درباره ماهیت اندیشه و رویکرد فلسفی شیخ اشراق و سرنوشت وی سخنرانی کرد. محقق داماد ضمن توجه به رویکردهای مختلف فلسفه در جهان اسلام که شامل حکمت مشا یا فلسفه بحثی و استدلالی است و از سوی ابن سینا و شارحان حکمت وی دنبال می‌شد، شجاعت شیخ اشراق را درباره رویکرد به اشراق و عالم بالا یا حقیقت در فلسفه، ستایش کرد و جهل مقدس را به مثابه عامل اصلی محاکمه و اعدام سهروردی که منجر به شهادت وی شد، مورد توجه و تحلیل قرار داد.

رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم در ادامه به جنایات قضایی علیه بزرگانی از عرفا و فلاسفه و اندیشمندان که غالبا از سوی افراد متحجر و به بهانه دفاع از مقدسات و مقدسین و نیز دین و مذهب صورت می‌گیرد اشاره کرد و به تحلیل علل و عوامل آن پرداخت.

محقق داماد ضمن ستایش و تجلیل از سهروردی، وی را شهید عالم فلسفه و عقل و فکر و حقیقت خواند و او را سند و نمونه‌ای در دفاع از فلسفه اسلامی قلمداد کرد.

در ادامه مراسم، دکتر غلامرضا اعوانی استاد فلسفه و رئیس سابق انجمن حکمت و فلسفه، به ایراد سخن پرداخت و حکمت را در معنای ارسطویی و افلاطونی و تفاوت این دو رویکرد را به تفصیل و با ذکر مثال‌هایی از اصطلاحات فلسفه یونانی و ادوار کهن، ربط فکر فلسفی شیخ اشراق با افلاطون و قرابت آن با فلوطین و اندیشه‌های نوافلاطونی، مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

وی، هدف فلاسفه را دریافت متعالی از مفاهیم دانست و سهروردی را حکیم اشراقی خواند در مفهوم درک حقایق الهی و آنچه که افلاطون ذهن خدا می‌خواند و ما به عنوان مخلوقات خداوند، بهره‌هایی از آن داریم.

گفتنی است در روزهای دوم و سوم همایش، حدود ۲۰سخنرانی در دو نوبت برگزار خواهد شد، از جمله دکتر نجفقلی حبیبی، از استادان نامدار و باسابقه سهروردی‌شناسی و دکتر انشالله رحمتی، کربن‌شناس و سردبیر اطلاعات حکمت و معرفت و صاحب‌نظر آثار و فلسفه شیخ اشراق؛ به طرح دیدگاه‌های خود اهتمام می‌ورزند.

منبع: روزنامه اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: